AnonymBruker Skrevet 24. april 2017 #1 Skrevet 24. april 2017 Jeg å samboeren skal kjøpe oss et hus sammens Jeg vet at det er viktig å stå på papiret i hht at jeg blir sittende uten noe i tilfelle det blir slutt . Men har hørt rykter om at det er like lurt å ikke sitte på huset men å skrive samboerkontrakt der man deler huset 50/50 . Noen som vet hvorfor dette kan lønne seg istede for å stå på tinglysningen ? Håper noen skjønner hva jeg mener , er helt elendig å forklare Anonymkode: 30fea...eaa
AnonymBruker Skrevet 24. april 2017 #2 Skrevet 24. april 2017 Skal dere betale like mye i egenkapital og lån? Da blir jo halve huset ditt. Eller mener du at han skal kjøpe det, eventuelt betale mest og du lurer på hvordan dere skal gå frem? Anonymkode: b092f...014
boblevann Skrevet 24. april 2017 #3 Skrevet 24. april 2017 Jeg skjønner ikke problemstillingen. Hvem skal kjøpe og hvem skal betale? Kan du avklare det, har jeg sikkert en løsning på lur 3
AnonymBruker Skrevet 24. april 2017 #4 Skrevet 24. april 2017 vi skal eie like mye hver, så det blir 50% på hver av oss, men jeg lurer på om han skal kjøpe det alene. Men at vi skal ordne samboerkontrakt , slik at det blir enklere om det blir slutt tenker jeg ? og om det er noen andre positive tinger med dette , fordi jeg hørte noen prate om at dette var en smart måte å gjøre det på ? Anonymkode: 30fea...eaa
AnonymBruker Skrevet 24. april 2017 #5 Skrevet 24. april 2017 11 minutter siden, boblevann skrev: Jeg skjønner ikke problemstillingen. Hvem skal kjøpe og hvem skal betale? Kan du avklare det, har jeg sikkert en løsning på lur Søte deg Jeg skulle sikkert hatt en diagnose for dette problemet , men det å forklare noe er jeg helt udugelig på Men igjen , vi skal kjøpe sammens , vi har like mye i egenkapital, og vi skal eie 50% hver av boligen Anonymkode: 30fea...eaa
boblevann Skrevet 24. april 2017 #6 Skrevet 24. april 2017 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Søte deg Jeg skulle sikkert hatt en diagnose for dette problemet , men det å forklare noe er jeg helt udugelig på Men igjen , vi skal kjøpe sammens , vi har like mye i egenkapital, og vi skal eie 50% hver av boligen Anonymkode: 30fea...eaa Hehe, det er ikke bare du som sliter med det I og med at dere begge skal betale og eie boligen er det lurest at du eier 50 % på tinglysningen og ''papiret''. Da er du 100% sikret at du får halvparten av fortjenesten ved evt. salg, og du er også sikret at han må kjøpe deg ut ved evt. brudd (eller omvent da). Skal dere ha hvert deres lån vil nok banken kreve at du eier 50 %, siden banken da kan ha sikkerhet i din del av boligen. Dersom mannen din eier hele boligen, vil ikke banken ha noen sikkerhet for lånet ditt. En samboerkontrakt er lurt dersom kun den ene eier boligen. Jeg vil tro det er mye enklere å finne smutthull i en samboerkontrakt. At du eier 50 % av boligen er mye mer vanntett. Jeg forstår ikke helt hvorfor noen anbefaler kontrakt over å eie. Jeg vil anbefale førstnevnte, det vil sikre deg best ved evt. brudd. Det virker deprimerende og dystert å sitte på denne måten og planlegge hva som skal skje ved brudd - men dersom det skulle skje vil du være evig takknemmelig senere 1
Juniper Skrevet 24. april 2017 #7 Skrevet 24. april 2017 Du må for guds skyld stå tinglyst som eier av din del av huset! En samboerkontrakt gjelder jo mellom dere, men om noe skjer og f.eks. han av en eller annen grunn blir skyldig mye penger så kan en kreditor ta pant i hele huset og ikke bare mannens halvpart om han står tinglyst som ene-eier. Jeg tror at om en må kjøpe ut den andre pga samlivsbrudd slipper man billigere unna med tinglysningsgebyrer, så ikke ha det som en faktor. Hva om at du tar deg råd til en time hos en advokat for å snakke igjennom disse tingene før dere kjøper? 4
Eliza Doalot Skrevet 24. april 2017 #8 Skrevet 24. april 2017 Det Juniper sier! Har du tinglyst eierandel kan ikke hans eventuelle kreditorer ta pant i din eierandel, ved kun samboerkontrakt har du ingen beskyttelse mot dette. Har samboerskapet vart i mer enn to år, eller dere har felles barn, behøver dere ikke betale dokumentavgift ved oppløsing av samboerskapet. Uansett er den risikoen du løper etter min mening mye større enn ulempen ved å måtte betale dokumentavgift på nytt. 1
AnonymBruker Skrevet 25. april 2017 #9 Skrevet 25. april 2017 Tusen takk for kjempe gode svar , trudde nesten jeg kom til å bli halshugd iom teit forklaring og teit (?) spørsmål. Jeg har aldri tenkt på det med , om han blir skyldig mye penger så kan de ta pant i bare halve huset vist jeg er tinglyst på det , Å at man er mer sikret økonomisk , Og igjen,ha en fin uke folkens å takk for svar Anonymkode: 30fea...eaa
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå