Gå til innhold

Hvordan løse problemer med ulik hundeoppdragelse?(kjæresten og meg)

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg og kjæresten har litt delte meninger når det kommer til hunden min. Jeg ønsker at hunden skal få være med oss så mye som mulig, også i besøk osv. Jeg mener han heller må læres opp til å ikke tigge, hoppe på bordet og være rolig. Dette kan vi kun få til om vi faktisk øver på dette regelmessig. Han ønsker heller at hunden kan være i eget rom når vi Feks har besøk og spiser. Men jeg føler rommet blir brukt som "strafferom". Han kaller hunden inn på rommet, Evt drar den med seg om han nekter. Dette skjer Feks om hunden herjer for mye (skjer ikke så ofte). Av og til uten forvarsel, type "kom her!!!" Etterfulgt av ag han tar med seg hunden inn. 

Utenom dette er han kjempe snill med hunden. Men jeg merker hunden blir usikker og han forstår jo ikke hva han har gjort feil. 

Har seremoni tips til hvordan vi kan løse dette? Jeg har prøvd å tatt det opp dn gang tidligere. 

Anonymkode: 879c1...6a2

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg hadde bedt ham gå og sitte på rommet selv og sett hvor gøy han syns det var.

• Liker 5
Skrevet

Her må du faktisk snakke med samboeren din. For dette er absolutt ikke bra for hunden, hunden skal behandles konsekvent. Det er din hund, da gjelder dine regler, inntil dere har bestemt felles. Det burde vært gjort før dere flyttet sammen, men nå er skaden skjedd. Så da må det snakkes om. Og, frem til dere er enige, er det kun du som har lov å oppdra hunden.

Blir dere ikke enige, så må du enten flytte ut, eller omplassere hunden. Slik frem-og-tilbake hersing med en hund er aldri fornuftig i lengden.

• Liker 1
Skrevet

Jeg vil anbefale at dere går på et kurs i hverdagslydighet. Det er (dessverre?) noen ganger slik at en tredjepart, som f.eks en instruktør, når inn bedre enn hva en partner gjør. 

Men du skriver at hunden er din? Hvis det er din hund, så er det også du som bestemmer hvordan den skal behandles. Jeg hadde ikke godtatt at noen andre behandlet min hund slik.

• Liker 2
Skrevet (endret)

Dette med å sette bort hunden på et eget rom er bare et problem hvis hunden blir plassert på eget rom i stedet for å bli godt oppdratt. Dere må øve på å ha besøk med hunden til stede og å ha besøk med hunden på rommet. Det er nemlig ikke alltid det passer å ha hunden sammen med dere når dere får besøk, om det så har med allergi å gjøre, frykt for hund, arbeidsfolk som ikke ønsker å forstyrres av en hund etc etc. Dere bør også øve på å ta med hunden bort på besøk til de som syns det er greit, alle hunder bør lære å oppføre seg borte hos andre.

Bottom line; det en fordel å lære hunden å bli vant til å plasseres på et rom alene uten å få hetta, fordi det kan komme til nytte senere. Dette gjøres ikke i stedet for å lære hunden lydighet, men i tillegg til.

Hvem som eier hunden er egentlig helt likegyldig, regner med alle ønsker en komplett hund med best mulig grunnlag.

Endret av palamina
  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Akkurat nå, palamina skrev:

Dette med å sette bort hunden på et eget rom er bare et problem hvis hunden blir plassert på eget rom i stedet for å bli godt oppdratt. Dere må øve på å ha besøk med hunden til stede og å ha besøk med hunden på rommet. Det er nemlig ikke alltid det passer å ha hunden sammen med dere når dere får besøk, om det så har med allergi å gjøre, frykt for hund, arbeidsfolk som ikke ønsker å forstyrres av en hund etc etc. Dere bør også øve på å ta med hunden bort på besøk til de som syns det er greit, alle hunder bør lære å oppføre seg borte hos andre.

Bottom line; det en fordel å lære hunden å bli vant til å plasseres på et rom alene uten å få hetta, fordi det kan komme til nytte senere. Dette gjøres ikke i stedet for å lære hunden lydighet, men i tillegg til.

Jeg har ikke noe i mot å plassere den på eget rom så lenge det gjøres på dn OK måte og sjeldent. Han er jo feks alene i stuen om natten. Men jeg liker ikke måten kjæresten min takler det på. Hunden blir usikker og redd. Feks løper han bort til meg og prøver å gjemne seg/få trøst fordi han ikke forstår hvorfor kjæresten min plutselig blir sint. De gangene jeg har plassert han i et annet rom og han ikke lyer (Feks vedde vasking av gulv i et rom) så lokker jeg han inn på godbit, sier "bli" (får godbit) og lukker døren. Evt gjemmer jeg godbiter på rommet om han skal være der dn liten stund (da løper han frivillig inn og hat litt å gjøre på). 

Anonymkode: 879c1...6a2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...