Gå til innhold

Merking av reklame


Roadrunner

Anbefalte innlegg

Hvorfor er det så vanskelig for mange bloggere å benytte ordet REKLAME?

Jeg blir rent fascinert av alle variantene som benyttes når det riktigste og enkleste hadde vært å skrive REKLAME:
ad
annonse
i samarbeid med
egen kolleksjon
annonselenker
adlinks
på reise med
gave fra
osv...

Det er REKLAME!

Reiser du på tur med Ving, RCCL eller en hotellkjede, så er det faktisk reklame for reisearrangør/hotell. Får du satt navnet ditt på en skokolleksjon eller en serie vesker, så reklamerer du til syvende og sist for butikken/produsenten. Og både du og butikken får en fordel av samarbeidet. Er livet ditt kjøpt og betalt av samarbeidspartnere, så er innleggene du skriver om dette REKLAME.

Så enkelt...
Og så vanskelig...

 

  • Liker 16
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Anna Nas

Enig med deg @Roadrunner Det ser ut til at mange anstrenger seg voldsomt for å skjule at de ikke gjør stort annet enn å publisere reklamer. Det er ikke mye tydelig å merke med "Annonse" eller "Reklame" i lysegrått, diskret plassert og i 8 punkt skriftstørrelse eller mindre heller. 

Forbudet mot skjult reklame

  • Markedsføringsloven § 3 første ledd sier: «Markedsføring skal utformes og presenteres slik at den tydelig framstår som markedsføring.» Dette betyr at det skal gå tydelig fram at dette er reklame, og reklamen skal ikke skjules som personlige meninger gjennom eksempelvis et blogginnlegg.
  • Som bloggleser har man rett til å vite hvorfor bloggeren anbefaler et produkt eller en tjeneste. Derfor skal du alltid på en tydelig måte gi leseren informasjon dersom du har fått tilsendt et produkt du omtaler, om du får betalt for å skrive om det, eller på andre måter får en fordel av å spre informasjon om produktet.
  • Kilde: Forbrukerombudet
Endret av Anna Nas
Uthevet "på en tydelig måte" + lagt til setn.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mistenker at en av årsakene til at ordet reklame unngås, er for at de trygt kan si at de ikke har mye reklame på bloggen. At det er mer stuerent og si at de har litt adlinks, annonselinker, noe samarbeid og litt spons? Men alt dette er jo reklame - hvorfor ikke kalle en spade for en spade? Etter regelverket er man pliktig å merke riktig og tydelig, men det er visst veldig vanskelig...

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

27 minutter siden, Roadrunner skrev:

Mistenker at en av årsakene til at ordet reklame unngås, er for at de trygt kan si at de ikke har mye reklame på bloggen. At det er mer stuerent og si at de har litt adlinks, annonselinker, noe samarbeid og litt spons? Men alt dette er jo reklame - hvorfor ikke kalle en spade for en spade? Etter regelverket er man pliktig å merke riktig og tydelig, men det er visst veldig vanskelig...

Fordi alle de "fine og gode venninnene" deres som leser bloggene hadde fått bakoversveis dersom de fant ut at 90-95 % av innleggene inneholder reklame i en eller annen form. Og at de som lesere er produktet som bloggerne selger til annonsørene. Bloggerne hadde ikke fått de ville pengesummene for reklameplassering dersom reklamen var så tydelig som Forbrukerombudet ønsker. Og siden gjentatte og regelmessige brudd på Markedsføringsloven tydeligvis ikke har noen konsekvenser for de kommersielle bloggerne så er det jo heller ingen grunn til å starte å merke skikkelig.

Endret av Ultiva
  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

24 minutter siden, Ultiva skrev:

Fordi alle de "fine og gode venninnene" deres som leser bloggene hadde fått bakoversveis dersom de fant ut at 90-95 % av innleggene inneholder reklame i en eller annen form. Og at de som lesere er produktet som bloggerne selger til annonsørene. Bloggerne hadde ikke fått de ville pengesummene for reklameplassering dersom reklamen var så tydelig som Forbrukerombudet ønsker. Og siden gjentatte og regelmessige brudd på Markedsføringsloven tydeligvis ikke har noen konsekvenser for de kommersielle bloggerne så er det jo heller ingen grunn til å starte å merke skikkelig.

Jepp, så enig så enig.

Og de største rosabloggerne (eller livsstil, familiedrama eller hva det nå skal kalles) klarer utrolig nok fremdeles å bli sett på som uskyldige jenter som blogger fra "jenterommet" og bare har en hobby... :murvegg:

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg synes United Influencers er best i klassen på dårlig merking. Her er det ikke bloggeren selv som merker utydelig, men selve bloggplattformen som legger opp til at reklamemerkingen skal være vanskelig å se. Legger ved skjermbilde fra nyeste tilskudd i UI-gjengen Kristina Andersen sin blogg. (Hvis jeg får til det imgur-greiene da) 

https://imgur.com/a/xXpUa

 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt enig. Bloggerne prøver desperat å dekke over den enorme mengde reklame de har. Ad er forresten ikke tillat å bruke da merkingen skal være på norsk. Tror ad er så populært fordi den er så "liten" med så få bokstaver den lett blir oversett hvis dere skjønner hva jeg mener :sprettoy:

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

39 minutter siden, Inocybe skrev:

Helt enig. Bloggerne prøver desperat å dekke over den enorme mengde reklame de har. Ad er forresten ikke tillat å bruke da merkingen skal være på norsk. Tror ad er så populært fordi den er så "liten" med så få bokstaver den lett blir oversett hvis dere skjønner hva jeg mener :sprettoy:

Nettopp!

Har også lagt merke til at enkelte bloggere på Instagram ikke legger hashtaggene i hovedinnlegget, men legger de inn som egen kommentar under. HVIS det da er merket som reklame (ikke nødvendigvis gjort) så skjules denne hashjtaggkommentaren ganske raskt når andre kommentarer kommer til. Problem løst... :sukk:

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes bruken av #spon er fantastisk! 

Ikke #spons eller #sponset men #spon ja... Ehhhh, #spon hva da? #sponplate kanskje?? 

 

Fru Riise benytter seg stort sett av denne når hun har fått nye negler og vipper! 

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anna Nas
3 timer siden, Femilie skrev:

Jeg synes United Influencers er best i klassen på dårlig merking. Her er det ikke bloggeren selv som merker utydelig, men selve bloggplattformen som legger opp til at reklamemerkingen skal være vanskelig å se. Legger ved skjermbilde fra nyeste tilskudd i UI-gjengen Kristina Andersen sin blogg. (Hvis jeg får til det imgur-greiene da) 

https://imgur.com/a/xXpUa

 

Ja. UI er elendige og småsleipe. Jeg synes "sponset innlegg" er tåkelegging også. Faktum er at bloggeren har lagt ut et "innlegg med betalt innhold", mens begrepet "sponset innlegg" nesten høres ut som bloggeren har en sponsor som sørger for at hun får anledning til å blogge på heltid med random tekster etter eget forgodtbefinnende og uten krav til å påvirke leserne sine til en bestemt handling eller synspunkt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

25 minutter siden, Anna Nas skrev:

Ja. UI er elendige og småsleipe. Jeg synes "sponset innlegg" er tåkelegging også. Faktum er at bloggeren har lagt ut et "innlegg med betalt innhold", mens begrepet "sponset innlegg" nesten høres ut som bloggeren har en sponsor som sørger for at hun får anledning til å blogge på heltid med random tekster etter eget forgodtbefinnende og uten krav til å påvirke leserne sine til en bestemt handling eller synspunkt. 

Nettopp! Det blir et tåkete og ullent begrep, som egentlig kun ser ut til å ha en hensikt: Sørge for at forfatteren kan stå med rak rygg og si at vedkommende merker innlegg som skal merkes, og samtidig unngår begrepet reklame.

Apropos det jeg nevnte tidligere angående kreativ merking på Instagram. Vedlagt imgur fra Helene Drage. Dessverre er bildene i omvendt rekkefølge, men det viser uansett hvordan merkingen elegant forsvinner om man ikke viser alle kommentarer. På innlegg med mange kommentarer, må man da plusse seg oppover til toppen for å få sett merkingen, ellers er den som tryllet bort. Kan det virkelig være så vanskelig?

http://imgur.com/a/xOhug

 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Enkelte mammabloggere og skriver bare tips og inspirasjon 😂 Morsomst er det når de reklamerer for tjenester de har hjemme, som matkasse og vaskehjelp, som de elsker.... (som tips og inspirasjon),ett kjapt søkt viser at de egentlig ikke leverer i det området i hele tatt...  jeg ble kontaktet av ett slikt vaske byrå på en messe men svarte de bare at "i området mitt leverer dere bare til bloggere som kan reklamere"... 

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Det er jo ille at myndighetene ser seg nødt til å ta i bruk teskje metoden, men siden behovet er der, er det flott at ny og detaljert veileder har kommet:

https://forbrukerombudet.no/veiledning-reklame-some

Og her er det mye konkret å ta tak i for bloggere i "gråsoner"

Sitat

Det er viktig at du bruker tydelige formuleringer som alle kan forstå. Disse ordene er tydelige nok:

  • reklame
  • annonse

Andre ord og fraser, som for eksempel «i samarbeid med», «konkurranse», «anbefaling for», og «affiliatelenker» forklarer ikke at innlegget er reklame.  Ved å bruke slike eller andre ord som ikke er like tydelige som «annonse» eller «reklame» som merking risikerer du å bryte loven. Det samme gjelder dersom du merker selve innlegget med «annonselenker». Det du legger ut sammen med annonselenker er også reklame, og derfor må følgerne skjønne at hele innlegget er reklame.  Inneholder innlegget annonselenker kan du merke med «reklame» eller «annonse» i starten av innlegget, og heller bruke ordet «annonselenke» når du skal merke selve annonselenkene underveis i et innlegg.

Du bør være konsekvent i hvilke begreper du bruker for å merke noe som reklame. Hvis du bruker mange ulike begreper om noe som i bunn og grunn er det samme – altså reklame – kan dette gjøre det uklart om det er reklame eller ikke, og da bryter du loven. Du kan heller gjerne forklare nærmere i innlegget ditt hva som er bakgrunnen for at du merker innlegget som reklame, om du ønsker det.

Er innholdet ditt på norsk, skal også merkingen din være på norsk. Det betyr at ord som «ad» eller «adlinks» ikke er tydelig nok.

I tillegg skal det merkes TYDELIG i øvrige sosiale media, altså skal merkingen stå FØRST og være TYDELIG, ikke gjemmes bort i en haug hashtags.

Spent på når og om denne blir fulgt skikkelig opp jeg...

*holder ikke pusten*

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bra Roadrunner! 

Jeg så den samme veiledningen i CBE-tråden akkurat nå, men dette kan virkelig ikke gjentas mange nok ganger. Blir spennende å se om det skjer forandringer i merkingen hos div. bloggere. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

enkelte bloggere burde tittet på denne ja. ser det nye er å poste bilder med barna sammen med noen leker på instagram (uten merking, men referanse til nettbutikken), etter ett par dager så dukker det opp en konkurranse på bloggerens fb side hvor man kan vinne de samme lekene, fortsatt uten merking at det er reklame (ligger ved link for rabattkode og, tilpasset bloggerens side)... bloggeren har ikke lagt det ut på nettsiden sin enda da... men det kommer vel kanskje der også om en dag eller 2...

Endret av marthes
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bolledeig

Dette kommer aldri til å slutte. 

Enkelte (også inne på KG) ser ut til å leve i en naiv tro om at de som skal følge opp reklame i Norge har myndighet til å gjøre noe som helst. Sannheten er at i beste fall, i de aller groveste tilfellene, vil man KANSKJE få en bot, og da snakker vi om etter en tre-fire skriftlige advarsler i forkant og gjerne et halvt års tid på å "fikse" forholdene også. Enkelte ser ut til å tro at dette nærmest vil ende i en fengselsstraff eller noe. 

De som skal følge opp har ikke kapasitet, ting drukner i alt for mange små fisk, og straffene om man endelig blir tatt er en vits. Dette vet bloggerne veldig godt. Dette vet også de som kjøper annonser hos bloggerne, og de gjentatte utsagnene fra FO minner mest om utsagnet fra en resignert lærer der hele klassen står på hodet om at "nå må vi være stille dere, vær så snill, ikke tenn fyr på gardinene, dersom det passer for dere da".

Det burde ikke være noen med IQ innenfor normalområdet som for eksempel forventer at bloggere som Helene Drage, med noen få tusen lesere, noensinne vil få reaksjoner fra Forbrukerombudet. Skatteetaten tok en del av disse bloggerne for noen år tilbake, men skulle ikke forundre meg om at alt hun får "gratis" til bloggen i løpet av et år ikke overstiger fribeløpet en gang. 

Det beste en kan håpe på, er at noen av bloggerne vil synes denne oppmerksomheten er pinlig, og at de merker av den grunn. Jenny Skavlan merker (nesten) konsekvent, og "hun" (strengt tatt venninnen hennes) ble jo felt i PFU for en tid tilbake. Derimot driver venninnen på som aldri før, nå på egen blogg der hun heldigvis ikke er nødt til å forholde seg til VVP lenger :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har heller ingen tro på at dette forsvinner ved et trylleslag, @Bolledeig

Allikevel lar jeg meg irritere over sløv/dårlig/ikke-eksisterende merking. Og selv om FO ikke har kapasitet til eller ønske om å slå hardt ned, så har jeg et lite håp om at det kanskje kan bli økt bevissthet blant lesere, og mer fokus på merking og troverdighet.

Har heller ingen tro på at Helene Drage får en reaksjon fra FO, men eksempelet mitt tidligere i tråden (øyensynlig et dårlig eksempel, eller så har jeg eventuelt ikke IQ innenfor normalområdet) var for å vise hvordan enkelte finner finurlige snarveier. Merkingen til de større bloggerne (CBE - kreative samarbeid med, egen kolleksjon, ad, affiliatelinker ++, SE - mikroskopisk reklame-ord midt i innlegget, reklame for medisinsk behandling ++) er absolutt ikke noe å skryte av, og dessverre tror jeg ikke det blir stort bedre fremover.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bolledeig
På 30.5.2017 den 14.58, Roadrunner skrev:

Har heller ingen tro på at Helene Drage får en reaksjon fra FO, men eksempelet mitt tidligere i tråden (øyensynlig et dårlig eksempel, eller så har jeg eventuelt ikke IQ innenfor normalområdet) var for å vise hvordan enkelte finner finurlige snarveier. 

Ikke misforstå :) Eksempelet var finfint det, og helt klassisk med "beleilig" plassering av annonsering ute av synsfeltet. Men det illustrerer også problemet. Det er alt for mange små fisk, og en gidder ikke følge opp. Men når du leser enkelte tråder her inne så virker det jo som folk tror de sitter med Watergate og skal få folk fengslet og greier :P

Endret av Bolledeig
Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...