Gjest GreenSky Skrevet 22. desember 2004 #1 Del Skrevet 22. desember 2004 Jeg har problemer med søvnen. Liker ikke så godt å ta sovepiller. Fikk anbefalt melatonin av mamma. Har prøv det, og det funker. Får ikke like god søvnkvalitet som med sovepiller, men det er mer enn godt nok. Sitat fra artikkelen: For de som har problemer med søvnen og er skeptisk til sovepiller, kan dette være et alternativ. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Daniella_ Skrevet 22. desember 2004 #2 Del Skrevet 22. desember 2004 Takk, dette trenger jeg. Jeg sover om dagen og er våken om natten. Ganske slitsomt. Men vanlige sovetabletter fungerer ikke på meg da. Eller, jeg våkner ofte etter 2 timer og er lysvåken med en vond smak i munnen pga sovepillen... Men det er verdt å prøve Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 22. desember 2004 #3 Del Skrevet 22. desember 2004 Fysisk aktivitet funker bra mot søvnløshet også. Eller kan jeg skjønne at man kan ha behov for melatonin i mørketida når kroppen blir forvirret. Ellers skeptisk til å gjøre seg avhengig av diverse preparater - selv om det er stoffer som finnnes i kroppen eller utvinnes av planter. Men for perioder kan det selvsagt være nødvendig. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjesta Skrevet 22. desember 2004 #4 Del Skrevet 22. desember 2004 Typisk at det er vanskelig å få tak i :evil: Jeg sliter maks med søvnen for tida (og har gjort det mer eller mindre i flere måneder). Trener regelmessig og ikke for nært leggetid, sover ikke middagslur, drikker ikke kaffe sent på ettermiddagen, tør knapt ta et glass rødvin om kvelden fordi det forstyrrer søvnen.... Allikevel? Våken til 0400 eller senere, fire av fem kvelder i det siste. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
femme fatale Skrevet 22. desember 2004 #5 Del Skrevet 22. desember 2004 Godt å høre at det ikke bare er meg som sliter med søvnen. Liker heller ikke å ta sovepiller, men det er ikke gøy å ligge våken hele natta heller. Blir trøtt og sur.... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjesta Skrevet 22. desember 2004 #6 Del Skrevet 22. desember 2004 Mitt problem er at jeg faktisk sovner, men så våkner jeg etter mindre enn en time, og derfra er det bare å gi opp. I natt stod jeg opp og flyttet meg til sofaen; så blant annet på Dr. Phil (startet kl 0200), leste bok, osv. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
lene24 Skrevet 22. desember 2004 #7 Del Skrevet 22. desember 2004 Jeg sliter også med søvnen i perioder, jeg ligger og tenker så mye!!! En må iallefall være passe mett når en legger seg, legger jeg meg sulten, er det ikke bønn om å få sove!!!! Har ingen erfaringer med sove piller, og tror nok aldri jeg kommer til å bruke det heller... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest GreenSky Skrevet 22. desember 2004 #8 Del Skrevet 22. desember 2004 Vel -'godt' å ikke være den eneste som sliter med dette, i alle fall. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Bertha Skrevet 23. desember 2004 #9 Del Skrevet 23. desember 2004 Vær obs på at Melatonin ikke hjelper mot selve søvnproblemet, altså dersom det er mentale eller fysiske årsaker til at man ikke klarer å sove. Melatonin er derimot et søvnhormon som justerer døgnrytmen din dersom den er i ulage. Derfor brukes det ofte også av dem som sliter med jetlag på lange reiser. Er du av dem som har døgnrytme på mer/mindre enn 24 timer, så kan Melatonin hjelpe å sove på de rette tidspunktene igjen. Hilsen Bertha, som også snakker av egen erfaring. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Daniella_ Skrevet 24. desember 2004 #10 Del Skrevet 24. desember 2004 Mitt problem er at jeg faktisk sovner, men så våkner jeg etter mindre enn en time, og derfra er det bare å gi opp. I natt stod jeg opp og flyttet meg til sofaen; så blant annet på Dr. Phil (startet kl 0200), leste bok, osv.' samme her, jeg våknet etter en time. Og da får dr.phil gjennomgå her også Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 24. desember 2004 #11 Del Skrevet 24. desember 2004 Den humoristiske verdien i Dr.Phil er undervurdert.. Jeg blir faktisk trøtt for tiden, legger meg, men etter å ha ligget og vridd meg i en halvtime er jeg plutselig lys våken..sover sånn ca annenhver natt nå. :-? Interessant at du nevnte Melatonin Greenskye, det er, som det kommer frem av tråden, veldig nytt i Norge enda, men det har vist seg å gi god effekt. Selv om det kanskje er slik som det ble hevdet her, at den først og fremst hjelper på døgnrytme, kjenner jeg flere som har hatt veldig god effekt av den, folk som tidligere har tatt medikamenter for søvnproblemene sine. Og man bør unngå medikamenter, selv de mindre innsovingsmidlene som imovane, så godt som mulig- de er sterkt avhengighetsskapende. Jeg ba fastlegen min om å få prøve melatonin, som tross alt er et naturlig stoff som ikke skal gi bivirkninger. Han ville ikke, men tilbød meg en resept på apodorm, et sterkt sovedmiddel. Logikk, anyone? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 24. desember 2004 #12 Del Skrevet 24. desember 2004 Jeg fikk et tips av en venn; les bibelen, da sovner du garantert... (har ikke prøvd, men funker sikkert) Jeg blir trett av zyrtec, og også av vanlig paracet, sovner og sover lenge, men piller er ikke å anbefale egentlig, om det ikke er skikkelig krise. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjesta Skrevet 24. desember 2004 #13 Del Skrevet 24. desember 2004 Jeg er blitt skikkelig degenerert, har til og med endt opp med å se på Baywatch i et av mine nattevåksanfall... Jeg sovner, og så våkner jeg etter kanskje en time, og deretter? lys våken. Jeg har hittil ikke prøvd noen medikamenter, og tviler på at fastlegen min kunne tenke seg å gi meg melatonin; hvorfor det, når det finnes sterke medikamenter :-? Nå har det vart i en uke for min del, men i natt sov jeg i hvertfall LITT; og lå ikke og vridde meg på samme måte som før. Det blir fint når det blir lyst og vår igjen Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest (meya84) Skrevet 25. desember 2004 #14 Del Skrevet 25. desember 2004 jeg har hatt en del søvnproblemer det siste året. Men så har jeg kronisk utmattelsessyndrom, og da er det visstnok et vanlig symptom..dessverre.. Nå i jula er døgnet helt snudd på hodet, sovner i hvertfall ikke før 3-4 tida, å må ha vekkeklokka på 12, ellers hadde jeg vel sovet til langt utpå forrmiddagen... Ikke helt bra det der, men syns det er så vanskelig å få til å snu døgnet igjen.. Noen tips? ja, det går mange serier på natta, om ikke baywatch ser jeg strong medicin på ZTV.. ganske bra det.. hehe... Dere som har prøvd sovemedisin, hvordan fungerer det egentlig? Sovner man tvert og sover natta ut? Har aldri vært snakk om sovemed. når jeg har vært hos legen min, men det er kanskje ikke lurt å begynne med elr? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Lea Skrevet 25. desember 2004 #15 Del Skrevet 25. desember 2004 Jeg har trøbbel med å sovne. Tenker så mye når jeg legger meg og det blir mørkt og stille. Ikke på sånne dype og viktige ting, men på jobb, tig jeg må huske osv. Dessuten blir jeg livredd for å forsove meg En periode hadde jeg en notisblokk liggende på nattbordet. Der noterte jeg alt jeg måtte huske, etter hvert som tankene dukket opp. Og det hjalp faktisk. Må nok skaffe meg en slik blokk igjen. Ellers må jeg alltid ta en runde og sjekke om ting er skrudd av og at dører er låst før jeg legger meg. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest bare en mann Skrevet 25. desember 2004 #16 Del Skrevet 25. desember 2004 Det finnes 4 forskjellige måter å løse dette på. Medikamenter - innsovnings piller. Medikamenter - tretthetsregulerende. Andre kjemiske stimuli. Ytre faktorer. - fysisk aktivitet - mat - rutiner. Hvis søvnproblemet ditt er kronisk og ikke en forbigående plage er det lite nytte i innsovning piller selv om disse er veldig effektive. Men veldig vanedannende. Slike piller kan brukes for å komme i rytme igjen. Men de er farlige å bruke over tid. Tretthetregulerende medikamenter er ikke så vanedannende men de har en betydelig hangover effekt og vil redusere deg hele døgnet. Men før man forsøker slike ting er det greit å prøve alt annet. Selv har jeg perioder med søvnproblemer og benytter alkohol i små mengder for å få sove. 3 halve pils er som regel nok. Og holder man seg innenfor rammen på 3 og ikke gjør det hver dag så er det hverken farlig eller vanedannende. En annen ting er å kontrollere tankene. Ikke la de surre med negative ting men la de kretse fritt om alt annet. Og mat - spis gjerne tung mat - middag om så, rett før sengetid, med poteter og brun saus . Det blir man trøtt av. Ta deg en øl eller 3 du rett før sengetid neste gang og se hvordan det virker. Ikke sprit for det virker ikke på samme søvndyssende måte. Naturmedesiner av forskjellige typer finnes også. Men Øl er jo også naturlig så.... Hmmm forutsatt at du er voksen da? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest (meya84) Skrevet 25. desember 2004 #17 Del Skrevet 25. desember 2004 alkohol er absolutt ingen løsning, fordi det er nesten det verste jeg kan gjøre med tanke på sykdommen.. Den blir mye verre bare jeg drikker litt.. Syns kanskje ikke det er noen løsning uansett.. Piller med "hangover" er vel heller ikke særlig gunstig når man trøtt og sliten mye av tiden uansett.. (kalles vel heller tretthet, fordi man sovner ikke fordi om man er trøtt nødvendigvigvis Trening er dessverre heller ingen løsning, også pga. sykdommen min som gjør trening umulig uten å bli dårlig.. Må vel ta opp problemet med legen neste gang uansett tenker jeg. Men er litt skeptisk til piller.. Tallet bak meya sier vel hvor "voksen" jeg er... Men takker uansett for svar og tips :-) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest bare en mann Skrevet 25. desember 2004 #18 Del Skrevet 25. desember 2004 Tallet bak Meya kan bety to ting. Enten er du 84 eller så er du født i 84. I begge tilfeller kan man si voksen ja. Synd ingen av forslagene gikk hjem. Høres ikke greit ut det der... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest (meya84) Skrevet 25. desember 2004 #19 Del Skrevet 25. desember 2004 hehe.. Jeg er nok født i 84 :-) Ikke helt lett det der nei.. Men nå må tenkte jeg å prøve å legge meg...før 24, å se om jeg får sove... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest bare en mann Skrevet 25. desember 2004 #20 Del Skrevet 25. desember 2004 Flott. La tankene sveve om noe godt og positivt og la deg synke ned i det lune mørket. Sov godt. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå