AnonymBruker Skrevet 23. april 2017 #1 Skrevet 23. april 2017 Jeg vil studere,men jeg har 100% omsorg for to barn i skolealder. Sjekket støttekalkulatoren til lånekassen og den sa ca 142 000 i året utbetalt med stipend og lån. Siden jeg har barna helt alene har jeg ikke mulighet til å jobbe ved siden av. Jeg skjønner at man helst skal studere når man er ferdig med VGs og ikke har så mange forpliktelser.men nå ble det ikke sånn for meg da. Selv om jeg tar avdragsfrihet på boliglån i tre år er utbetalt stipend og lån ca det samme som jeg har i faste utgifter hver mnd. Hvordan skal jeg kunne klare dette? Anonymkode: 3723f...bbc
AnonymBruker Skrevet 24. april 2017 #2 Skrevet 24. april 2017 1 time siden, AnonymBruker skrev: Jeg vil studere,men jeg har 100% omsorg for to barn i skolealder. Sjekket støttekalkulatoren til lånekassen og den sa ca 142 000 i året utbetalt med stipend og lån. Siden jeg har barna helt alene har jeg ikke mulighet til å jobbe ved siden av. Jeg skjønner at man helst skal studere når man er ferdig med VGs og ikke har så mange forpliktelser.men nå ble det ikke sånn for meg da. Selv om jeg tar avdragsfrihet på boliglån i tre år er utbetalt stipend og lån ca det samme som jeg har i faste utgifter hver mnd. Hvordan skal jeg kunne klare dette? Anonymkode: 3723f...bbc Sier seg vel selv? Du kan umulig klare det. Anonymkode: 1aef5...1ce 5
AnonymBruker Skrevet 24. april 2017 #3 Skrevet 24. april 2017 Jobb på dagtid når barna er i barnehage/på skole. Studer på kveldstid. Det er tungt og tar mange ofre, men slik er det for alle. Hadde det vært økonomisk komfortabelt, så hadde alle studert. Anonymkode: 14572...6a1 6
AnonymBruker Skrevet 24. april 2017 #4 Skrevet 24. april 2017 Husk å regne inn barnetrygd og eventuelt barnebidrag, men det hjelper neppe nok til at du får det til å gå rundt. Har du sjekket om du kan ha krav på overgangsstønad? Eller om studiet ditt kan taes deltid over for eksempel fire år istedenfor tre? Eller om det finnes deltidsjobber du kan gjøre hjemmefra etter at barna har lagt seg? Hvis barna fortsatt går i barnehage, kan du kanskje jobbe de ukene/dagene barnehagen er åpen i sommer-, påske- og juleferie. Anonymkode: ff0ac...edd 1
Lill3My Skrevet 24. april 2017 #5 Skrevet 24. april 2017 (endret) Hva jobber du med nå? Kanskje kan du gå ned i stillingsprosent? Har du ellers sjekket ut følgende:: Kan du jobbe annenhver helg, og evt også i tillegg 1-2 ganger i uka (ofte har en noen dager hvor det er få forelesninger). Tilbyr skolen barnepass? Kan du jobbe ekstra i ett års tid for å sette av penger til det kommende året? Kan du bruke sommeren på å arbeide opp til egenkapital? Har du bsu?? Foreldre som kan eller vil hjelpe via privatlån og spons? Sjekket om det aktuelle studiet finnes som deltidsstudiums slik at det kan kombineres med arbeid? Håper du finner en løsning. Utdannelser noe alle fortjener! Endret 24. april 2017 av Lill3My
funginger Skrevet 24. april 2017 #6 Skrevet 24. april 2017 Kanskje hvis dere får bo gratis noe sted? Hvis du jobber fulltid i juli kan du tjene litt penger og du klarer nok å jobbe 50% samtidig som du studerer. Hvis du studerer på universitetet er det vanligvis ikke mange forelesninger og alltid så mange obligatoriske, så da kan du lese mye på egenhånd på kvelden osv. Jeg tror du kan få det til. Jeg har hatt semestre på universitetet hvor jeg kun har hatt forelesninger to dager i uken.
AnonymBruker Skrevet 24. april 2017 #7 Skrevet 24. april 2017 Det sier seg selv..det du får inn, går til FASTE utgifter. Hva med det andre? Lege,tannlege,medisin,klær og sko til unger som vokser. For ikke å glemme vintertid som er dyrt. Hva om vaskemaskin ryker?komfyr eller tv? Frisør til deg og ungene. Reise til besteforeldre. Julen, finne på noe på sommeren. De skal være med på noe i regi av skole? Bursdager? Anonymkode: b729c...b0d 2
AnonymBruker Skrevet 24. april 2017 #8 Skrevet 24. april 2017 Da antar jeg at du bor billig. For om du trekker fra ca 4000 i mat/diverse i mnd,så har du under 8000 igjen Kanskje 1000 i strøm Forsikring 500 Tv/nett 500. Vet ikke hvordan du skal klare det, men jeg har ikke satset på en sånn økonomi med 2 barn. Anonymkode: b729c...b0d 1
SesameStreet Skrevet 24. april 2017 #9 Skrevet 24. april 2017 Dette er enkelt. Du jobber på dagtid og leser på kvelden. Når en er alene med to barn så har en ikke mulighet til å være fulltidsstudent. 8
AnonymBruker Skrevet 24. april 2017 #10 Skrevet 24. april 2017 6 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg vil studere,men jeg har 100% omsorg for to barn i skolealder. Sjekket støttekalkulatoren til lånekassen og den sa ca 142 000 i året utbetalt med stipend og lån. Siden jeg har barna helt alene har jeg ikke mulighet til å jobbe ved siden av. Jeg skjønner at man helst skal studere når man er ferdig med VGs og ikke har så mange forpliktelser.men nå ble det ikke sånn for meg da. Selv om jeg tar avdragsfrihet på boliglån i tre år er utbetalt stipend og lån ca det samme som jeg har i faste utgifter hver mnd. Hvordan skal jeg kunne klare dette? Anonymkode: 3723f...bbc Ja det klarer du! Jeg var i samme situasjon med ett barn og med tre timer tur/retur studiested var det krevende, men det gikk. Du har rett på bostøtte med lav inntekt, studielån regnes ikke der som inntekt. Anonymkode: 0d661...41d 1
AnonymBruker Skrevet 24. april 2017 #11 Skrevet 24. april 2017 Ok. Takk for svar alle sammen. Om jeg har avdragsfrihet på boliglånet betaler jeg ca 3000 i renter, så kommer strøm, månedskort på tog, forsikringer, bil, telefon, Internett, mat, treningsavgifter osv. Ser egentlig selv at ikke det går. Per nå er jeg på aap og har ett år igjen av Overgangsstønaden. Får ikke barnebidrag, kun forskudd. Har ikke mulighet til å jobbe jeg helger eller i juli, fordi Sfo er stengt i juli og jeg har ingen til å passe ungene i helgene. jeg også skjønner at det ikke skal være økonomisk behagelig å studere, men dette er jo ikke mulig å leve på engang. Skal forhøre meg med nav for muligheter, for jeg får ikke jobb innen det jeg kan med den helsen jeg har. TS Anonymkode: 3723f...bbc
Britt Banditt Skrevet 24. april 2017 #12 Skrevet 24. april 2017 Hvis studiet er nødvendig (som det høres ut som det kan være?), så kan du få utvidet overgangsstønad i enkelte tilfeller. Hør med NAV. Det går også an å gå på AAP og studere samtidig, men igjen, da må NAV mene at studiet er nødvendig. Hvis du kun skal leve på studielån/stipend og barnetrygd/bidrag så går det jo ikke..
AnonymBruker Skrevet 24. april 2017 #13 Skrevet 24. april 2017 Sjekk Ang utvidet overgangsstønad. Hvilket studie gjelder det? Ved mange studier kan man altså jobbe veldig mye ved siden av altså. Jeg jobber 100% og studerer 150%. Med kun studielån blir det alt for knapt tror jeg. Anonymkode: f0736...b4f
TinaChristina Skrevet 24. april 2017 #14 Skrevet 24. april 2017 Har du voksenrett? Dersom du ikke har utdannelse fra før av, kan du få utvidet overgangsstønad i 2 år når du studerer. Også stønad til barnehage/SFO. Bostøtte.
AnonymBruker Skrevet 24. april 2017 #15 Skrevet 24. april 2017 6 minutter siden, AnonymBruker skrev: Sjekk Ang utvidet overgangsstønad. Hvilket studie gjelder det? Ved mange studier kan man altså jobbe veldig mye ved siden av altså. Jeg jobber 100% og studerer 150%. Med kun studielån blir det alt for knapt tror jeg. Anonymkode: f0736...b4f Bachelor i økonomi. Har søkt på to forskjellige høyskoler, med oppstart i august. jeg har litt tid på meg til å finne ut av dette, men nav er så trege så ser på andre muligheter også. @CaramelDevil jeg vet ikke hva voksenrett er 😂 har kun treårig VGs med studiekompetanse som utdanning. Har mye erfaring fra butikk og dagligvarebransjen og salg. TS Anonymkode: 3723f...bbc
AnonymBruker Skrevet 24. april 2017 #16 Skrevet 24. april 2017 Før noen andre påpeker det. Jeg ser også ironien i spørsmålet mitt og det faktum at jeg vil studere økonomi 🙄 Anonymkode: 3723f...bbc 8
TinaChristina Skrevet 24. april 2017 #17 Skrevet 24. april 2017 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Bachelor i økonomi. Har søkt på to forskjellige høyskoler, med oppstart i august. jeg har litt tid på meg til å finne ut av dette, men nav er så trege så ser på andre muligheter også. @CaramelDevil jeg vet ikke hva voksenrett er 😂 har kun treårig VGs med studiekompetanse som utdanning. Har mye erfaring fra butikk og dagligvarebransjen og salg. TS Anonymkode: 3723f...bbc Voksenrett på skole er hvis du er over 25 og ikke har videregående, men det har du jo. Men ingen utdannelse. Da kan du få utvidet overgangsstønad. Og du kan få forlenget AAP, det gjorde jeg da NAV gjør nesten hva som helst for å få folk ut i jobb😉
AnonymBruker Skrevet 24. april 2017 #18 Skrevet 24. april 2017 9 minutter siden, CaramelDevil skrev: Voksenrett på skole er hvis du er over 25 og ikke har videregående, men det har du jo. Men ingen utdannelse. Da kan du få utvidet overgangsstønad. Og du kan få forlenget AAP, det gjorde jeg da NAV gjør nesten hva som helst for å få folk ut i jobb😉 Takk. Nå ble jeg litt mer positiv. Jeg har mast og mast på nav og sikkert sneket i køen fordi de er lei av maset mitt, og har kommet på avklaring via navs samarbeidspartnere, de skal skrive en anbefaling til nav om hva jeg trenger videre. Håpet er jo liksom å begynne på studie allerede i august. Anonymkode: 3723f...bbc 1
AnonymBruker Skrevet 24. april 2017 #19 Skrevet 24. april 2017 12 minutter siden, AnonymBruker skrev: Før noen andre påpeker det. Jeg ser også ironien i spørsmålet mitt og det faktum at jeg vil studere økonomi 🙄 Anonymkode: 3723f...bbc Ikke at jeg har noe med det, men er det du villig til å leve slik for å ta en utdanning innen økonomi? Mitt inntrykk er at man nesten er nødt til å ha master for å få jobb innen dette og det er veldig mange som tar en slik utdanning. Anonymkode: c115d...24d 4
AnonymBruker Skrevet 24. april 2017 #20 Skrevet 24. april 2017 32 minutter siden, AnonymBruker skrev: Bachelor i økonomi. Har søkt på to forskjellige høyskoler, med oppstart i august. jeg har litt tid på meg til å finne ut av dette, men nav er så trege så ser på andre muligheter også. @CaramelDevil jeg vet ikke hva voksenrett er 😂 har kun treårig VGs med studiekompetanse som utdanning. Har mye erfaring fra butikk og dagligvarebransjen og salg. TS Anonymkode: 3723f...bbc Jeg har en bachelor i økonomi og på mitt studie var det ikke krav om oppmøte i noen emner. Tok alt ved siden av full jobb. Dette varierer jo litt fra skole til skole, men økonomi er generelt en retning hvor man fint kan jobbe ved siden. Eks. Sykepleien er verre da der er obligatorisk oppmøte og praksis. Men jeg må bare nevne at det er stor kamp om jobbene med en slik bachelor. Man er på ingen måte garantert jobb! Anonymkode: f0736...b4f 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå