Gå til innhold

Besteforeldre hvor ofte ses

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg lurer litt på hvor ofte dere med barn treffer besteforeldre som bor noen timer unna? Hva er vanlig? Før vi fikk barn traff vi foreldrene våre sånn ca annen hver måned og syns egentlig det var greit. Men så fikk vi barn og jeg syns jo egentlig det er passe, men jeg tror egentlig besteforeldrene syns det er litt lite. Bør vi da se dem oftere fordi de ønsker det eller er det greit å sette grenser for hvor ofte?

Tida flyr jo så fort at man ikke får tid til alt man ønsker og det blir jo enda mindre tid hvis vi skal besøke/ få besøk av besteforeldrene veldig ofte. Hva er deres meninger om hvor ofte? Snakker ikke om besteforeldre som bor nede i svingen da

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er vel forskjell på annenhver måned og veldig ofte. :)

Hva mener du med noen timer unna? Hvor mange timer? Det er forskjell på to timer og seks timer.

Selv ville jeg ønsket at ungene mine skulle få treffe besteforeldrene sine minst en gang i måneden. Jeg synes det er viktig at de får et godt forhold til hverandre.

Skrevet

Hva er noen timer? Vi bor langt unna begges familier, vi snakker flytur (evt hele dagen i bil). Barna ser besteforeldre på mannens side to ganger i året og på min side kanskje annenhver måned (selv om avstanden er mye større). Hadde de bodd bare f.eks. to timer unna ville det blitt mye oftere besøk, en gang i måneden i allefall. 

Skrevet

Jeg håper mine barn (om jeg får noen) blir å kunne ha ett like nært forhold til sine besteforeldre som det jeg og min kjæreste hadde til våre. De besteforeldre mine som bodde veldig nært så jeg nesten daglig og de som bodde lenge borte fra (1 1/2 time) så jeg ca hver måned. Og ofte hadde de oss da en hel helg. Kjæresten hadde samme forhold til sine.

Det er kanskje ikke mulig til å se hverandre så ofte for dere. Men jeg om besteforeldre ønsker mer kontakt så syns jeg dere bør prøve å få det til. Vet ikke hvor spreke besteforeldre til barna deres er, men kunne ikke barna ha tilbrakt en helg sammen med dem i ny og ne om besteforeldrene er spreke nok og ønsker det? 

Skrevet

Så og si aldri, besteforeldrene har to barnebarn, de har passet den ene en gang. De bor to timer unna og kommer aldri på besøk(jeg har gitt opp å invitere og vi blir aldri invitert dit). Jeg er så misunnelig på de som har besteforeldre som stiller opp/besøker. Synes dere er heldig jeg, besøk av besteforeldre et par ganger i måneden hadde barna her satt utrolig pris på i hvert fall! Men man er forskjellige, du må kjenne på hva du "orker" og hvor dine grenser går, noen kan jo synes det blir for mye kontakt også. 

AnonymBruker
Skrevet

Det spørs vel hva man mener med å "se". Vi og barnet ser dem sikkert en gang i uken, men da er det bare å hilse ute på veien og videre. Vi bor i samme gate og er vel ikke med dem mer enn kanskje en gang i måneden eller sjeldnere, og da fordi det er noe spesielt som skjer som bursdag eller lignende. Besteforeldrene er uansett for det meste opptatt da de har besøk av andre barnebarn mer eller mindre daglig og virker å få sin dose gjennom disse barnebarna. Vi ser besteforeldrene på farsiden oftere, de er på besøk flere ganger i året over flere dager og de ringer også og virker mer interessert i barnebarna enn mine foreldre.

Anonymkode: d2023...b32

AnonymBruker
Skrevet

Svigermor bor i kjelleren med trapp opp til oss og passer barnet dagelig. Syns det er så ufattelig deilig å komme hjem etter en arbeidsdag og huset er ryddet, maten er klar og minstemann venter bare på meg og pappaen. Kunne aldri vært foruten svigermor, dagene blir alltid ekstra lange når hun reiser bort! 

Anonymkode: 86ca1...c43

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Svigers har ungane frå fredag-søndag samt måndags ettermiddag kvar veke... Ungane kjem heim i helga om dei vil, men som regel vil dei vere der. Dermed er vi og hos svigers på dagtid i helgene, så her er det storfamiliesymbiose. Foreldra mine ser ungane når dei vil, og har ein eller begge på overnatting når dei vil. Svigers er veldig engasjerte i ungane, dei har berre desse barnebarna, og deltek i alt, inkludert grensesetting og kvardagsting. Mine foreldre er besteforeldre med store bokstavar. Dei kjøper saker, og tar ungane med på morsomme ting; teater, konsertar, fjellturar osb. Så dei har ulik rolle og funksjon, er veldig mykje med ungane. Grunnen til at ungane helst vil bu hos svigers er at dei har gard med mange dyr og store maskiner, og det er jo kult for to små karar... men vi bur altså på same stad alle. Mine foreldre har barnebarn nokre timar unna, og der er dei vel ein gong per mnd trur eg. Og då gjerne i 3-4 dagar. Men vi er veldig familieorientert då.

Anonymkode: 4e846...20f

Gjest kattehviskeren
Skrevet
25 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Svigermor bor i kjelleren med trapp opp til oss og passer barnet dagelig. Syns det er så ufattelig deilig å komme hjem etter en arbeidsdag og huset er ryddet, maten er klar og minstemann venter bare på meg og pappaen. Kunne aldri vært foruten svigermor, dagene blir alltid ekstra lange når hun reiser bort! 

Anonymkode: 86ca1...c43

Håper dere gir henne rikelig med ros, gaver og hjelp for den oppvartinga der.

Skrevet

En til to tre ganger i uka. Avlaster litt frem til barnehage. Men er ikke ofte på besøk ellers, når sønnen min har pappaperm hender jeg stikker innom par timerl

Skrevet (endret)

Det er en times reisevei selv om vi bor i samme by. Tur retur.

Når de få barnehageplass, da vet jeg ikke. Tre ganger i mnd eller annen hver uke, stiller opp som barnevakt hvis de skal noe, men lange besøk skjer sjelden max p<r timer

Endret av Atea
Skrevet

Bestefaren til datteren vår bor ca 4 timer unna og han kommer på besøk annen hver måned. Av og til oftere. 

AnonymBruker
Skrevet

Treffes 1-2 ganger per år fordi de bor i utlandet. Ser hverandre og snakker på Skype 1-3 ganger per uke, alt fra 1/2 til 1 time om gangen. Barna er 2 og 4.

Anonymkode: 10dda...44c

AnonymBruker
Skrevet

4-5 ganger i året. 8 timer unna (alt for sjeldent).

2-4 ganger i mnd, 10-20 min unna. Helt ok. De er velkommen når de vil. De er avslappet, og blir ikke fornærmet om de kommer uanmeldt og må snu i døra pga at vi har andre planer.

Anonymkode: e3da5...bfa

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...