Gå til innhold

Hvorfor fremstår andre europeiske kvinner mer selvsikre enn norske?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har reist en del i Europa og det som har slått meg er hvor mye mer selvsikre europeiske kvinner er sammenlignet med de norske. Don't get me wrong! Jeg synes norske kvinner er noe av det vakreste som finnes. Likevel mangler ofte en slags... jeg vet ikke hva.

Ta italienere for eksempel. Italienske jenter har ofte større neser og øynene mer på "stilk". De har heller ikke den samme økonomien som norske damer (hvis du tar flertallet) til å kle seg i merkeklær. Likevel strutter de nedover gaten med den selvtillitten. De kler seg i trange topper selv om de har litt mage (hvorvidt dette er vakkert eller ei er ikke poenget - det er det at de har selvtillitt nok til å gå kledd slik). 

Franske damer har ofte dårligere tannhelse enn nordmenn. De bruker også ofte mindre sminke. Men møter du en fransk dame vil hun aldri "unnskylde" noe av dette. Jeg har truffet mang en norsk kvinne som kan si "Huff, nei nå ser jeg ikke ut!" eller "Ååå liker ikke å smile med åpen  munn! Har så gule tenner!". 

Noen som skjønner hva jeg mener? Hvorfor er det slik? 

NB NB NB NB NB! Jeg sier ikke at noe er mer rett enn det andre! Jeg bare lurer på hva som er årsaken til denne forskjellen.

Anonymkode: 9ca34...662

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kan det ha noe med mannfolka å gjøre? 

Utenlandske menn er etter min erfaring mye flinkere til å gi positive tilbakemeldinger enn norske menn.

• Liker 9
AnonymBruker
Skrevet

Sør-Europa og Skandinavia har ulik kultur på alle måter, også i kommunikasjon og væremåte hos kvinner OG menn. Det kan virke som om søreuropeiske menn er bedre på å booste kvinnenes selvtillit, og kanskje er de mer respektfulle og ikke bedriver så mye shaming av vekt, tenner, alder, rompestørrelse eller alt hva som er feil med norske kvinner?

Anonymkode: 93de5...780

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Sør-Europa og Skandinavia har ulik kultur på alle måter, også i kommunikasjon og væremåte hos kvinner OG menn. Det kan virke som om søreuropeiske menn er bedre på å booste kvinnenes selvtillit, og kanskje er de mer respektfulle og ikke bedriver så mye shaming av vekt, tenner, alder, rompestørrelse eller alt hva som er feil med norske kvinner?

Hmm jeg vet ikke om jeg er helt enig i det du skriver. Ja, det er mulig at sør-europeiske menn er flinkere med å gi komplimenter, varte opp, gi blomster osv. Rett og slett være det mange kaller  "gentlemen". Likevel tror jeg ikke det er så utbredt at norske menn shamer norske kvinners kropper? Finnes menn som gjør dette over alt, for all del, men tror ikke dette er mer utbredt i Norge enn andre steder? 

Skrevet

Janteloven 

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Lenger sør i Europa er mannsjåvinisme blant menn også mer akseptert og kvinnenes selvtillit er kanskje ikke akkurat bare selvtillit men også forsvar. Altså at de bare er tilsynelatende selvsikre for å være i stand til å holde sine menn i en skruestikke:  "Grab him by the balls.."

Anonymkode: c4265...738

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Fordi de kommer fra kulturer som ikke har blitt utsatt for den samme ekstrem-feminismen som her. Deres feminisme stoppet ved første eller andre bølge, mens her i Skandinavia adopterte man også den tredje bølgen av feminisme, som er den folk egentlig referer til når de uttaler seg negativt om feminisme, altså den bølgen av feminisme som egentlig ser ned på alt det feminine, som fremstiller kvinner som hjelpeløse ofre og som søker å pådytte kvinner maskuline kvaliteter. Sett i lys av det, syns jeg ikke det er det minste rart at norske kvinner er mindre komfortable med sin femininitet enn det kvinner lenger nede på kontinentet er.

Anonymkode: 3acb1...a79

AnonymBruker
Skrevet

Jeg vil heller si det er motsatt. 

Er på reise i Europa 10-12 ganger i året. Hver gang jeg tar initiativ i resepsjonen på hotellet, bestiller maten på restaurant, forteller taxisjåføren hvor vi skal eller avbryter kelneren når han (igjen) legger opp til at mannen skal smake vinen, opplever jeg et flakkende blikk mellom meg og mannen. Det samme skjer når jeg trekker kortet, eller legger igjen tips. 

Samtidig tripper franske og italienske kvinner bak mannen sin. Holder kjeft mens han ordner opp i alt. Mens de kun er opptatt av å trykke frem puppene, og gå på latterlig høye hæler. For dem handler hele tilværelsen om utseende, og IKKE om selvtillit, slik du trur. 

Anonymkode: a3814...9c7

• Liker 11
Skrevet

Kultur og jantelov. Kanskje menn er flinke til å skryte av sine kvinner i Sør Europa, men det er også en selvfølge at mannen kan være utro. 

Skrevet

Jeg kjenner meg ikke helt igjen, hvis noe vil jeg si mennene er ganske annerledes i Europa. Kanskje litt mer tradisjonelle? 

Gjest Johannessen
Skrevet

Hmm, har nok noe med den norske kulturen å gjøre. Manglende verifikasjon fra menn fordi det ikke er helt sosialt akseptert å flørte med tilfeldige utenom på byen. Det kan også ha noe med at kjæresteforhold er så seriøst her i Norge, noe det ikke er i mange andre land. Da blir færre inngått og færre får verifikasjon om at de er gode nok. 

For øvrig tror jeg menn her til lands har noe dårligere selvrillit i gjennomsnitt og.

AnonymBruker
Skrevet

Som tenåring lærte jeg fort at jeg ble kalt hore og det som var de dagene jeg gikk i høye hæler og kjoler. Var mye misunnelse som jeg ikke oppfattet i det hele tatt. Dette har gjort at jeg i voksen alder fortsatt ser ned i bakken og ikke tør å strutte eller pynte meg i hverdagen, selv om jeg garantert hadde fått gått i fred nå som jeg nærmer meg 30.

Sikkert ikke så ille nå til dags hvor man heller bør være sminket og fin for å bli godtatt, men det er grunnen til at jeg mistet min offentlige selvtillit i hvertfall. Slutshaming og misunnelse. 

Anonymkode: 09f33...355

Skrevet

Vi nordmenn er generelt forsiktige med å vise oss frem. Vi skal jo helst ikke oppføre oss som vi er bedre enn noen i følge janteloven. Selv om vi gir mer helvete i den nå, så tror jeg det henger litt igjen, de fleste liker ikke stikke seg for mye frem.

Skrevet

Er vel bare kulturen, som oppmuntrer til at folk er mer frampå. I Nord-Europa er vi mer innesluttet og utstråler helst at vi vil være i fred. Samme gjelder vel Sentraleuropa, Tyskland og Nederland f.eks... Det du beskriver gjelder jo også for øst- og søreuropeiske menn da, så skjønner ikke hvorfor du trekker fram kvinner.

AnonymBruker
Skrevet

Nordmenn er ekstremt opphengt i utseende. De elsker å lese moteblogger og de elsker å lese moteblogger og late som om de bare leser det for å være kritiske til skjønnhetspress. 

Nordmenn syns det er helt innafor å henge seg opp i kjønnslepper og thigh gaps. De er så bortskjemte fra barnsben av, at de ikke klarer sette ting i et større perspektiv. Alt handler om en selv, hele tiden. Man får et sykelig oppheng i eget utseende. Enhver som leser dette og som mener de selv har et kompleks er enda en som har et mentalt usunt oppheng.

Norske kvinner har veldig store problemer med egen kropp og seksualitet generelt. Alle som har orgasmeproblemer, tørr ikke ha sex med lys på, masturberer aldri osv. Dette er indikatorer på problemer. Men det er så normalisert at alle tror det er sånn man skal være

Anonymkode: c3778...dd4

AnonymBruker
Skrevet

Om en person oppfattes som om h*n utstråler høy/lav selvtillit ligger også mye hos mottakeren og ikke bare hos utsenderen mener nå jeg. Jeg er ikke norsk men fra en annen europeisk kultur og kan si at selv om mye er ganske likt kan det være stor forskjell på hvordan ting oppfattes av en nordmann kontra en fra mitt hjemland. Små nyanser som kan være vanskelige å oppfatte om ikke man har veldig god forståelse for akkurat dette lands kultur og væremåte (=bodd der i 10+ år). Så om det HI oppfatter som høyere selvtillit faktisk er det vil jeg ta med en klype salt. 

Anonymkode: ba8c4...646

Skrevet
16 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg vil heller si det er motsatt. 

Er på reise i Europa 10-12 ganger i året. Hver gang jeg tar initiativ i resepsjonen på hotellet, bestiller maten på restaurant, forteller taxisjåføren hvor vi skal eller avbryter kelneren når han (igjen) legger opp til at mannen skal smake vinen, opplever jeg et flakkende blikk mellom meg og mannen. Det samme skjer når jeg trekker kortet, eller legger igjen tips. 

Samtidig tripper franske og italienske kvinner bak mannen sin. Holder kjeft mens han ordner opp i alt. Mens de kun er opptatt av å trykke frem puppene, og gå på latterlig høye hæler. For dem handler hele tilværelsen om utseende, og IKKE om selvtillit, slik du trur. 

Anonymkode: a3814...9c7

Helt enig. 

Når damer kler seg sånn, tenker jeg ikke at de har mye selvtillit, men at det er det de har å vise fram - eller at det er det de har lov å vise fram. 

Jeg må bare legge til at jeg også synes det er merkelig å sammenligne høye hæler og trange klær med femininitet, slik enkelte ser ut til å mene. 

AnonymBruker
Skrevet
17 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hmm jeg vet ikke om jeg er helt enig i det du skriver. Ja, det er mulig at sør-europeiske menn er flinkere med å gi komplimenter, varte opp, gi blomster osv. Rett og slett være det mange kaller  "gentlemen". Likevel tror jeg ikke det er så utbredt at norske menn shamer norske kvinners kropper? Finnes menn som gjør dette over alt, for all del, men tror ikke dette er mer utbredt i Norge enn andre steder? 

Ang shaming er det mulig jeg tar feil når jeg oppfatter Kg som speil på samfunnet forøvrig. Her inne er det MYE dritt om kvinner, ikke minst kvinner over tenårings- og 20-årsalder, men også om jenter. Shaming og omtale av kvinner/jenter som de kun er objekter som menn kan herje med som de vil. Jeg håper virkeligheten ser annerledes ut, for her inne er det så man blir uvel til tider. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ang shaming er det mulig jeg tar feil når jeg oppfatter Kg som speil på samfunnet forøvrig. Her inne er det MYE dritt om kvinner, ikke minst kvinner over tenårings- og 20-årsalder, men også om jenter. Shaming og omtale av kvinner/jenter som de kun er objekter som menn kan herje med som de vil. Jeg håper virkeligheten ser annerledes ut, for her inne er det så man blir uvel til tider. 

"Slut shaming" er noe som først og fremst kvinner bedriver. Det gjelder både i Norge og i utlandet. Grunnen til dette er at sluts anses som en utvendig trussel mot de kvinner som søker å f.eks. holde på en familieenhet. De er fristerinner som kan påvirke en familiemann til ikke å være monogam. I tillegg bryter de generelt ned menns insentiv til å forplikte seg til noen i utgangspunktet. Kort fortalt kan man si at sluts generelt krymper kvinners seksuelle kapital over hele fjøla.

Menn derimot liker sluts. Det er i menns interesse at det finnes sluts, av samme grunn som det er i kvinners interesse at det ikke finnes sluts. Sluts gjør det mindre nødvendig for en mann å inngå forpliktelser for å skaffe seg sex, og er sånn sett med på å heve menns seksuelle kapital relativt til kvinners seksuelle kapital.

Anonymkode: 3acb1...a79

Skrevet (endret)
23 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ta italienere for eksempel. Italienske jenter har ofte større neser og øynene mer på "stilk". De har heller ikke den samme økonomien som norske damer (hvis du tar flertallet) til å kle seg i merkeklær. Likevel strutter de nedover gaten med den selvtillitten. De kler seg i trange topper selv om de har litt mage (hvorvidt dette er vakkert eller ei er ikke poenget - det er det at de har selvtillitt nok til å gå kledd slik). 

Synes det blir snevert å dømme selvtilliten til noen utifra hvordan de går kledd når det skjer i land med andre kulturer.  Hvor mye selvtillit det kreves å gå met et plagg avhenger jo av om de rundt en går med samme plagget.

Nå tror ikke jeg at så mange nordmenn føler skam om de ikke går i merkeklær og jeg vet ikke om  det å ha råd til merkeklær er så uvanlig i Italia, men klart det er tøffere å f.eks være en tenåringsjente som ikke har råd til merkeklær i et miljø hvor alle går i merkeklær enn hvor ingen går i merkeklær.  

Samtidig kan man jo slite med selvtilliten selv om man ikke bryr seg om hvordan man går kledd.

Endret av Hermine Grang
  • Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...