Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har søkt på en jobb. Det er 3 søkere, de to andre søkerne jobber på denne plassen fra før, og vil høyere opp i stilling.

Det sier seg jo nesten selv at en av disse får denne stillingen, men har nå fått innkallelse til intervju.

Er det frekt eller dumt av meg å sende en mail til arb.giver å spør om  det i grunnen er noe vits i at jeg kommer, for en av disse to for vel stillingen..

Anonymkode: 721cb...795

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg tenker at du ødelegger den sjansen du har fått ved å gjøre det. Hvis du har lyst på jobben drar du på intervju og gjør ditt beste der. 

• Liker 9
AnonymBruker
Skrevet

Det er ikke alltid interne søkere får jobben og søknadsprosessen er ikke alltid så åpenbart et spill for galleriet som mange vil ha det til. Selvfølgelig vil interne søkere ha en stor fordel ved at de har erfaring som er spesifikk for arbeidsplassen, og derfor ofte ende opp med å få jobben. Noen prosesser er sikkert også ganske dårlige, men jeg har opplevd å få jobb med to interne søkere, jeg har sett det skje en gang uten å være involvert og jeg har hørt om det fra andre steder. Det er heller ikke særlig lurt å brenne bruer i arbeidslivet. Du kan risikere å møte personer i andre sammenhenger eller ønske å søke jobb der senere. 

Gå på intervju, gjør så bra du kan og i hverste fall er det god intervjutrening.

Anonymkode: 4be14...f88

Skrevet

Sender du en sånn mail får du hvertfall ikke den jobben, eller noen annen jobb i det firmaet noensinne... Å være intern og kjent søker trenger ikke være noe stort fortrinn, det at du kommer utenfra med et nytt syn på ting kan tale til din fordel.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg kjenner noen som nylig fikk en jobb hvor det var flere interne søkere. Det er ikke gitt at de interne søkerne får jobben. De interne er jo allerede ansatt der, og bedriften "har dem" jo på en måte uansett. Kanskje de mener du kan tilføre bedriften noe de interne søkerne ikke gjør? Og at det derfor er mer interessant å få deg inn i bedriften enn å forfremme de som allerede er der. Ved å sende en slik mail fremstår du som særdeles uprofesjonell og kommer hvert fall til å minske sjansene dine, så jeg sier gå på intervjuet og gjør ditt beste.

Anonymkode: 21faa...43c

Skrevet

ja, for arbeidsgivere synes det er så gøy å intervjue uaktuelle kandidater, så det er noe dem med glede bruker tiden sin på... 

Hadde du ikke hat sjanse på jobben, så hadde du heller ikke blitt innkalt. 
Hadde det ikke vært vits for deg å dukke opp, så hadde du ikke blitt innkalt. 
Dem intervjuer ikke for moro skyld.

Skrevet

Jeg ville nok møtt opp på jobbintervjuet, kun i tilfelle det skulle være en mulighet for at du får jobben. 

Ta på en godt utringet bluse, kle deg litt utfordrende. Og er du heldig så er de som ansetter og intervjuer menn, og da får du garantert jobben ;)

AnonymBruker
Skrevet

En slik mail kan nok ødelegge fremtidige sjanser for deg i bedriften. Du får jo i det minste litt intervjutrening. Jeg ville forberedt meg ved å ha klar en del poeng om hvorfor du har en fordel som kommer utenfra med friske øyne og sånn. Det blir litt som en nyutdannet må gjøre. Man må argumentere for hvorfor det kan være en fordel å komme rett fra studier fremfor å ha jobberfaring. 

Anonymkode: 68e72...bb8

AnonymBruker
Skrevet

På arbeidsplassen min hender det lederne ser etter blant søkerne til nylig utlyste stillinger dersom vi skulle få behov for ekstra vikarer el.l.. Det kan også hende at det vil komme nye utlysninger i denne bedriften, og da er det en stor fordel om du gjør et positivt inntrykk på dette intervjuet. Så du har ingenting å tape på å dukke opp!

Ellers er det ofte personer med fortrinnsrett som søker på stillinger, i allefall i staten. Jeg opplevde en gang å bli innkalt til intervju, og syntes det gikk OK, men fikk vite etter intervjuet, da jeg skulle til å gå, at det var en annen med fortrinnsrett som også hadde søkt og vært på intervju, og han kom til å bli ansatt. Men de er vel forpliktet til å kalle inn flere enn denne personen på intervju, da... Da jeg senere søkte på ny utlyst stilling i samme avdeling, ringte jeg til kontaktpersonen og spurte om det var personer med fortrinnsrett som hadde søkt, eller som de visste om skulle søke. Selv om hun ikke kunne gi et presist svar, anbefalte hun meg veldig å søke, så jeg tolket det som at ingen hadde fortrinnsrett. Det stemte denne gangen.

Anonymkode: 4e45f...c7b

AnonymBruker
Skrevet

Ikke gjør det. Det hender også at interne søkere trekker seg eller sier nei til jobbtilbud. Kjenner noen som først fikk avslag og så tilbud om jobb pga det. :) 

Anonymkode: 053d7...fcd

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...