AnonymBruker Skrevet 23. april 2017 #1 Skrevet 23. april 2017 Kort info: Prøvere i litt over ett år, har sjekket sperm, hormoner og eggledere, og alt ser bra ut der. Gyn. har nå sendt henvisning for IVF, men jeg vil jo helst få dette til å funke på egen hånd mens vi venter på å bli kalt inn! De tre siste månedene har jeg brukt eggløsningstester for å kartlegge litt mer, og nå lurer jeg på om jeg kanskje har litt for kort lutealfase. Vet man skal telle dagene mellom EL og mens, men hvilken dag etter positiv EL-test teller man egentlig fra? EL kan vel være opptil et par dager etter positiv test? I oversikten under har jeg telt f.o.m. dagen etter positiv EL-test. Februar: Positiv EL-test på dag 19. Mens på dag 27. Lutealfase 10 dager. Mars: Positiv EL-test på dag 20. Mens på dag 31. Lutealfase 10 dager. April: Positiv EL-test på dag 16 og 17. Mens på dag 27. Lutealfase 9 dager. Av det jeg har lest virker det som 10 dager og mer er innafor, så jeg er vel litt på grensen da. Dersom man har fort kort lutealfase, hva kan man gjøre for å motvirke dette? Tilskudd av pregosteron? Jeg tok også blodprøve for å sjekke pregosteronnivået på dag 21 i syklusen. Problemet er at den måneden hadde jeg positiv EL-test på dag 20, så da var det vel egentlig altfor tidlig å sjekke dette? Jeg har ikke hørt noe fra gyn. om prøvesvarene, og forventet at hun skulle ta kontakt dersom noe var utenfor normalen. Har tenkt å ringe gyn. og høre altså, men jeg hater å mase, og vil ikke være "hypokonder" (litt feil ordbruk i denne situasjonen, men dere skjønner ), så det er fint å få bekreftet fra andre om det er innafor å ringe og mase om dette. Anonymkode: 17de6...7d1
AnonymBruker Skrevet 23. april 2017 #2 Skrevet 23. april 2017 Normal luthealfase regnes å være ned til 10 dager ja og under 8 er forbundet med barnløshet. Ville regnet eggløsning til ca 24 timer etter positiv eggløsningtest. Hvis progesterontesten ble tatt 6-8 dager før ny mens blir den riktig. En tar den dag 21 fordi de går ut i fra en 28 dagers syklus (det er i grunnen litt teit). Men den testen er hovedsaklig for å finne ut om man har eggløsning da..og det har du jo, usikker på om de ser mer ut av det nivået. Enig med deg at det kan virke som du ligger i grenseland, så ville tatt en diskusjon rundt dette og om du bør prøve progesterontilskudd med lege.. Anonymkode: 2c5ec...f07
My_Lady Skrevet 23. april 2017 #3 Skrevet 23. april 2017 Jeg hadde kort lutealfase - 6/7 dager. Siden jeg fortsatt ammet, og det mest sannsynlig var derfor den var så kort valgte jeg å gå litt alternative veier da jeg tviler på at jeg hadde fått progesterontillskudd fra legen så lenge jeg ammet. Prøvde akupunktur, vitex og wild yam, i tillegg til "overdose" på andre vitaminer og kuttet ned på ammingen. Ble gravid etter 2 mnd med dette, første syklus med wild yam. Om det var tilfeldig eller om noe av det hjalp er vanskelig å si, selv har jeg mest truen på at det var kutte ned på ammingen og wild yam.
My_Lady Skrevet 23. april 2017 #4 Skrevet 23. april 2017 Annet tips er å begynne å ta basaltemperaturen din hver morgen før du står opp. Da får du en mer nøyaktig dag for når EL har vært. Jeg brukte fertility friend appen.
Gjest Sisti Skrevet 24. april 2017 #5 Skrevet 24. april 2017 Temping vil gi mer sikkert svar. Men ville diskutert dette med gynekologen din, om du evt kan prøve progesteron mens du venter på ivf.
AnonymBruker Skrevet 24. april 2017 #6 Skrevet 24. april 2017 Jeg hadde litt kort lutealfase på 9-10 dager, fant det ut med temping. Jeg var litt bekymret for at det skulle gi meg problemer med å bli gravid. Siden jeg selv jobber med forskning satte jeg i gang med å søke etter relevante forskningsartikler fra medisinske journaler og da var sammenhengen mellom kort (8-12 dager) lutealfase og problemer med å få barn svak eller ikke tilstedeværende. Når man leser kvinneguiden kan man få inntrykk av at kort lutealfase på 8-12 dager er en grunn til ufrivillig barnløshet mens forskningen viser ikke dette. Jeg ble selv gravid på første forsøk, selv med kort lutealfase. Mitt tilfelle er jo bare anekdotisk bevis men hør på forskningen! Anonymkode: 3fbd1...5c6
AnonymBruker Skrevet 24. april 2017 #7 Skrevet 24. april 2017 Takk for svar! Jeg har nå snakket med gyn. og skal prøve Crinone, så får vi se! Har vel ikke helt troa, men det er jo verdt å prøve. 😊 Anonymkode: 17de6...7d1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå