idaha Skrevet 23. april 2017 #1 Skrevet 23. april 2017 Hei ! jeg holder på med en innlevering i mikroøkonomi og håper noen har mulighet til å hjelpe meg :-) oppgavene jeg trenger hjelp med er disse ; 1) En bedrift har følgende grensekostnad: GK = 20 + 0,5Q, der Q er total produksjon.-Bedriften er monopolist på et hjemmemarked der etterspørselen på invers form er gitt ved P1 = 250 - 2Q1. Det finnes også muligheter til å eksportere til et stort marked 2 der prisen kan tas for gitt, med prisen P2 = 70 per enhet. -Regn ut optimalt salg og optimal pris på hjemmemarkedet, dvs. Q1 og P1 gitt muligheten til å eksportere til gitt pris lik 70. Regn også ut optimalt eksportkvantum Q2. oooog 2) I et frikonkurransemarked er markedstilbudet gitt ved Q = -500 + 4P, mens etterspørselen er gitt ved Q = 4000 - P.Beregn først vanlig markedslikevekt.Det innføres så en subsidie på 500 per enhet. Beregn ny markedslikevekt gitt denne subsidien. Beregn så økningen i hhv. konsumentoverskudd (KO) og produsentoverskudd (PO) som følge av innføringen av dette subsidiet.
Gjest Aqua Skrevet 23. april 2017 #2 Skrevet 23. april 2017 Ingen kommer nok til å løse oppgaven for deg. Hvis du legger ut det du har fått gjort så langt, og kommer med konkrete spørsmål til hva du sliter med, er det større sjanse for at noen vil hjelpe deg.
idaha Skrevet 23. april 2017 Forfatter #3 Skrevet 23. april 2017 Dette innlegget er mer ment slik at de som ser innlegget og kan bidra, kan få bidra med det de selv får til / har lyst til å hjelpe meg med. Jeg står fast på alt med oppgave 1. oppgave 2 har jeg satt pris = etterspørsel som vanlig likevekt og funnet p og q. så blir jeg litt usikker på hvordan man fører inn subsidien...
AnonymBruker Skrevet 24. april 2017 #4 Skrevet 24. april 2017 9 timer siden, idaha skrev: Dette innlegget er mer ment slik at de som ser innlegget og kan bidra, kan få bidra med det de selv får til / har lyst til å hjelpe meg med. Jeg står fast på alt med oppgave 1. oppgave 2 har jeg satt pris = etterspørsel som vanlig likevekt og funnet p og q. så blir jeg litt usikker på hvordan man fører inn subsidien... Du skal vel legge til subsidien til tilbudet og deretter beregne ny likevekt. Kan du regne PO, KO og SØO så er vel siste del av oppgave 2 lett. Ved første oppgave er vel GI=GK optimal mengde/pris. Anonymkode: 73ef9...3a9
idaha Skrevet 24. april 2017 Forfatter #5 Skrevet 24. april 2017 da fikk jeg ny p = 2000 og q= 8000. første var p= 900 og q= 3100, uten subsidien. stemmer det at KO blir ; 1100 * 2000 / 2 = 1 100 000 men blir dette riktig ??
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå