Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Finnes det noen "regel" på hvor lenge man bør bo et sted før man kjøper ny bolig? Jeg kjøpte min første leilighet for 13 måneder siden, men har nå kommet over en annen som virkelig er drømmeleiligheten! Er det dumt (økonomisk sett) å selge/kjøpe etter så kort tid?

Anonymkode: b21d5...214

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Hvor lenge ser du for deg å bo på det nye stedet?

Anonymkode: 06b34...560

AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Finnes det noen "regel" på hvor lenge man bør bo et sted før man kjøper ny bolig? Jeg kjøpte min første leilighet for 13 måneder siden, men har nå kommet over en annen som virkelig er drømmeleiligheten! Er det dumt (økonomisk sett) å selge/kjøpe etter så kort tid?

Dette bestemmer du helt selv. 

Anonymkode: 28dc3...b05

AnonymBruker
Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvor lenge ser du for deg å bo på det nye stedet?

Det er vanskelig å si, men vil tippe en tre-fire år. 

AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er vanskelig å si, men vil tippe en tre-fire år. 

Jeg ville ikke byttet bolig for så kort tidshorisont, men er det drømmestedet så blir det jo annerledes. Man skal jo leve litt også. Men økonomisk fornuftig er det jo ikke. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Finnes ingen regel, men selger du med overtakelse før nye eiere flytter inn før det er gått et år, må du skatte av det du eventuelt ville ha fått over prisantydning. 

Anonymkode: 6112d...3fa

AnonymBruker
Skrevet

Det må du jo regne på selv.  Det finnes ingen regel for det. 

Ventet verdistigning på eksisterende bolig - meglerkostnader - dokumentavgift - flyttekostnader. Og har du bodd der i mindre enn et år må du skatte på eventuell gevinst. 

Anonymkode: 4a611...d18

Skrevet

Jeg gjorde dette. Kjøpte meg en liten leilighet alene, men etter ett år kjøpte jeg ny bolig med samboer. Hvis det er drømmeboligen tenker jeg det bare er å kjøre på. :) 

Mvh Yvonne :heiajente: 

• Liker 2
Skrevet

Husk at det koster mye å flytte og selge bolig og kjøpe bolig, hvis begge deler er selveiere. Bare dokumentavgiften er på mange titusener, som oftest, dersom det er by-priser på det du har sett deg ut. Meglere skal jo også fort ha en stor sum.

Alle avgiftene vil tilsammen gjøre at det spiser opp mye av egenkapitalen du har rukket å opparbeide deg i den boligen du har eid ett år. Kanskje alt overskuddet blir spist opp av avgifter og gebyrer osv. Det synes jeg er mye penger, og gjør det ganske ulønnsomt, å flytte igjen hvis det er bare for tre-fire år, som du nevner ovenfor.

Skrevet
11 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det koster jo fort 2-300.000 å flytte (meglerhonorar, dokumentavgift, flytteutgifter, oppussing osv) så "regelen" sier 3-5 år.

Skrevet

Du tenker kanskje på regelen om at man må selv ha bodd i leiligheten i 12 mnd om man skal slippe å skatte av gevinsten for boligsalget. Den er du jo innafor, så den delen blir iallfall skattefri.

Men ja, det koster jo grisemye å kjøpe, selge og flytte, så det sier vel litt seg selv at det ikke er veldig lønnsomt å bruke noen hundre tusen på dette hvert år akkurat. 

Men noen ganger må man jo bare bruke litt for og få selveste drømmeleiligheten da :) Mye tjas og mas om boligpriser og verdiøkning og hva som er økonomisk osv, men boligen har jo også en praktisk nytteverdi, du skal jo BO i den og trives der liksom. Det har en verdi det også. 

Du kan jo også spare inn penger på mye, selve flyttingen kan jo strengt tatt være nesten gratis om du har en god venn med varebil og ikke har tenkt å male en list eller kjøpe en ny dorullholder engang til den nye leiligheten. Leilighet kan jo også selges selv (gjennom Propr bl.a.), men da skal du ha masse tid til overs og selgerteft. 

Du får sette opp et budsjett på hva du vil bruke på flyttingen og regne det inn i totalen av hva du er villig til å betale for den nye leiligheten.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...