AnonymBruker Skrevet 23. april 2017 #1 Skrevet 23. april 2017 Jeg fant frem bunaden min i dag og oppdaget til min store skrekk at jeg har fått noen lilla flekker på skjorten Jeg tenkte kanskje det var først vin men den ene flekken er på halsen og den andre er midt på skjorten, altså under stakken. Og jeg er bombesikker på at jeg ikke sølte vin på meg i fjor da jeg var på et arrangement med familien hele dagen og det dermed gikk veldig rolig for seg. Noen som har tips til meg? Uff, jeg håper jeg får bort de flekkene Jeg har lagt ved to bilder, håper kvaliteten er grei, flekkene er sterkere i fargen når man ser det i dagslys Anonymkode: c7ff4...85f
AnonymBruker Skrevet 23. april 2017 #2 Skrevet 23. april 2017 Spør et renseri om de kan hjelpe deg Anonymkode: e9977...b9a 1
Ulven Skrevet 23. april 2017 #3 Skrevet 23. april 2017 Ville prøvd å bløtlegge i Domestos. Det har tatt flere flekker på min skjorte. http://frustorlien.blogspot.no/2012/04/bleke-bunadskjorte.html
AnonymBruker Skrevet 23. april 2017 #4 Skrevet 23. april 2017 3 minutter siden, Ulven skrev: Ville prøvd å bløtlegge i Domestos. Det har tatt flere flekker på min skjorte. http://frustorlien.blogspot.no/2012/04/bleke-bunadskjorte.html Tusen takk for tips, skal prøves asap! TS Anonymkode: c7ff4...85f
Kontormus Skrevet 23. april 2017 #5 Skrevet 23. april 2017 Kjemisk reaksjon? Fra f.eks parfyme eller noe?
AnonymBruker Skrevet 23. april 2017 #6 Skrevet 23. april 2017 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg fant frem bunaden min i dag og oppdaget til min store skrekk at jeg har fått noen lilla flekker på skjorten Jeg tenkte kanskje det var først vin men den ene flekken er på halsen og den andre er midt på skjorten, altså under stakken. Og jeg er bombesikker på at jeg ikke sølte vin på meg i fjor da jeg var på et arrangement med familien hele dagen og det dermed gikk veldig rolig for seg. Noen som har tips til meg? Uff, jeg håper jeg får bort de flekkene Jeg har lagt ved to bilder, håper kvaliteten er grei, flekkene er sterkere i fargen når man ser det i dagslys Anonymkode: c7ff4...85f Før du prøvermpå noe som helst av de tipsene du har fått og vil få her inne, så kontakt Husfliden eller der bunadsskjorten/materialene er kjøpt. De har erfaring i mengder med det meste av bunadskriser. Skjorten ser ut til.å være av lin, og da er det begrenset hva du kan bruke på den, uten å ødelegge hele skjorten. Jeg lærte av min mor at bunadskjorter skal vaskes etter bruk og så puttes i tett, ren plastpose til neste bruk, uten å strykes. Jeg lurer her på hvordan skjorten din er oppbevart fordi det kan se ut som om noe har farget av. Anonymkode: f4ec0...464 1
AnonymBruker Skrevet 23. april 2017 #7 Skrevet 23. april 2017 2 timer siden, Ulven skrev: Ville prøvd å bløtlegge i Domestos. Det har tatt flere flekker på min skjorte. http://frustorlien.blogspot.no/2012/04/bleke-bunadskjorte.html De skal hun ikke gjøre med en linskjorte. Da blir fibrene fliset opp og skjorten ser ut som om den er brukt rivjern på. Anonymkode: f4ec0...464
Ulven Skrevet 23. april 2017 #8 Skrevet 23. april 2017 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: De skal hun ikke gjøre med en linskjorte. Da blir fibrene fliset opp og skjorten ser ut som om den er brukt rivjern på. Anonymkode: f4ec0...464 Jeg har linskjorte og den ble bløtlagt i Domestos. Ser like pen og hel ut som før minus flekkene. ;-) Vasker selvfølgelig ikke skjorta i Domestos til vanlig, men da den fikk flekker som ikke gikk av i normal vask, måtte jeg ty til andre midler. Å vaske bunadskjorter er en hel vitenskap og det finnes et uttall tips. Jeg har linket til en bunadtilvirker som anbefaler Domestos. Du må gjerne linke til noe annet. ;-)
AnonymBruker Skrevet 23. april 2017 #9 Skrevet 23. april 2017 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg fant frem bunaden min i dag og oppdaget til min store skrekk at jeg har fått noen lilla flekker på skjorten Jeg tenkte kanskje det var først vin men den ene flekken er på halsen og den andre er midt på skjorten, altså under stakken. Og jeg er bombesikker på at jeg ikke sølte vin på meg i fjor da jeg var på et arrangement med familien hele dagen og det dermed gikk veldig rolig for seg. Noen som har tips til meg? Uff, jeg håper jeg får bort de flekkene Jeg har lagt ved to bilder, håper kvaliteten er grei, flekkene er sterkere i fargen når man ser det i dagslys Anonymkode: c7ff4...85f Levere den inn på renseri. Ikke gjør noe selv med den først. Anonymkode: 6045a...f04
AnonymBruker Skrevet 23. april 2017 #10 Skrevet 23. april 2017 48 minutter siden, AnonymBruker skrev: Før du prøvermpå noe som helst av de tipsene du har fått og vil få her inne, så kontakt Husfliden eller der bunadsskjorten/materialene er kjøpt. De har erfaring i mengder med det meste av bunadskriser. Skjorten ser ut til.å være av lin, og da er det begrenset hva du kan bruke på den, uten å ødelegge hele skjorten. Jeg lærte av min mor at bunadskjorter skal vaskes etter bruk og så puttes i tett, ren plastpose til neste bruk, uten å strykes. Jeg lurer her på hvordan skjorten din er oppbevart fordi det kan se ut som om noe har farget av. Anonymkode: f4ec0...464 Skjorten ble sydd av en tante av meg og er av lin ja , men skal forhøre meg med Husfliden likevel. Takk for et godt tips! Jeg har oppbevart den sammen med bunaden i en sånn pose for bunad, den er helt hvit og hengeren som skjorten hang på er av plast (også hvit). Ja det ser ut som om noe har farget av, men hva aner jeg ikke Skal ta med skjorten til Husfliden og høre med dem i morgen! TS Anonymkode: c7ff4...85f
AnonymBruker Skrevet 23. april 2017 #12 Skrevet 23. april 2017 3 timer siden, Ulven skrev: Ville prøvd å bløtlegge i Domestos. Det har tatt flere flekker på min skjorte. http://frustorlien.blogspot.no/2012/04/bleke-bunadskjorte.html NEI, IKKE GJØR DET! Domestos har endret oppskrift, så det går dessverre ikke ann å bruke det på bunadsskjorter lengre. Dette skriver også fru Storlien hvert år når hun resirkulerer sitt gamle innlegg om stell av bunadsskjorte. Jeg skal og be henne oppdatere tidligere innlegg, da det tydeligvis kan være et problem om noen finner foreldet informasjon. Kjenner jeg henne rett har hun ingen ønsker i å være medvirkende til at håndbroderte linskjorter skal bli ødelagt. Anonymkode: 87961...4e2
AnonymBruker Skrevet 1. mai 2017 #13 Skrevet 1. mai 2017 TS her Tenkte jeg kunne oppdatere om hvordan det gikk med skjorten Jeg fikk tips om å ha på glyserol! Gnidde flekkene inn med glyserol og la den i en tett plastpose over natten. Dagen etter vasket jeg den for hånd og flekkene er borte Damene hos Husfliden sa jeg fint kunne ha linskjorten i vaskemaskinen men jeg var livredd for at glyserolen ikke ville fungere. Så om noen oppdager flekker så anbefaler jeg glyserol på det varmeste Anonymkode: c7ff4...85f 1
AnonymBruker Skrevet 4. mai 2017 #14 Skrevet 4. mai 2017 Sikkert et dumt spørsmål, men hvorfor kan ikke bunadskjorter vaskes i maskin? Vanlige linskjorter kan jo vaskes i maskin, hva er forskjellen? Er ikke lin lin? Anonymkode: 187a5...0a3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå