AnonymBruker Skrevet 23. april 2017 #1 Skrevet 23. april 2017 Hei! Jeg er ei jente som går vg3 og er russ i år. Jeg har ikke noen planer om å være 100% russ i Mai slik som mange av vennene mine, men har bestemt meg for skal være både lovlydig (les: holde meg unna ulovligheter og bråk) og sette skole før all russerelaterte greier. Problemet mitt er at jeg er ei svært sjenert jente, som bryr meg altfor mye om hva andre tenker om meg (fult klar over at det er svært dumt). I morgen skal russeklærne tas i bruk for første gang i offentlighet (bukse/dress) og jeg gruer meg sykt! Å ta åå seg russeklærne stråler oppmerksomhet, noe jeg hater! Gruer meg til at folk ser på meg, barn som kommer bort til meg, og generelt det som følger med å være russ. Jeg har ingen anelse om hvor denne "frykten" kommer fra, for jeg har hele vg3 gleda meg til rt, men nå kjenner jeg at jeg er livredd for å se rar ut i russeklærne og skille meg ut! Mine foreldre sier bare jeg må slutte å være så usikker på meg selv fordi det ikke er noe galt med meg, men jeg er ikke en av de populære jentene, og jeg ser ikke like pen ut som de andre jentene på skolen... Jeg klarer ikke være fornøyd med meg selv og får alltid hjerte opp i halsen hver søndag kveld, men idag er det ekstra ille... Hva skal jeg gjøre??? Er det noe jeg kan gjøre??? Anonymkode: 24ec8...93b
AnonymBruker Skrevet 23. april 2017 #2 Skrevet 23. april 2017 Kjære deg! du er russ en eneste gang! Kos deg!! Livet er for kort til å være sjenert! Ta plass i eget liv! Jeg tenkte mye av det samme som deg angående russeklærne. Men det gikk veldig fint! Mange går i russeklær og du blir veldig fort vant med de. Tenk at du skal kose deg med vennen. Du er faktisk bare ung en gang. Anonymkode: 03305...2d9 3
AnonymBruker Skrevet 23. april 2017 #3 Skrevet 23. april 2017 Skjønner jeg godt! Ser idiotiske ut, de klærne :D Anonymkode: f4534...028 2
AnonymBruker Skrevet 23. april 2017 #4 Skrevet 23. april 2017 Jeg var ikke russ, og som den eneste i min klasse uten russebukse skilte jeg meg godt ut. Jeg tror du vil få mer oppmerksomhet om du går med jeans fremfor russebukse. Anonymkode: 549ac...323 2
Silje92 Skrevet 23. april 2017 #5 Skrevet 23. april 2017 10 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hei! Jeg er ei jente som går vg3 og er russ i år. Jeg har ikke noen planer om å være 100% russ i Mai slik som mange av vennene mine, men har bestemt meg for skal være både lovlydig (les: holde meg unna ulovligheter og bråk) og sette skole før all russerelaterte greier. Problemet mitt er at jeg er ei svært sjenert jente, som bryr meg altfor mye om hva andre tenker om meg (fult klar over at det er svært dumt). I morgen skal russeklærne tas i bruk for første gang i offentlighet (bukse/dress) og jeg gruer meg sykt! Å ta åå seg russeklærne stråler oppmerksomhet, noe jeg hater! Gruer meg til at folk ser på meg, barn som kommer bort til meg, og generelt det som følger med å være russ. Jeg har ingen anelse om hvor denne "frykten" kommer fra, for jeg har hele vg3 gleda meg til rt, men nå kjenner jeg at jeg er livredd for å se rar ut i russeklærne og skille meg ut! Mine foreldre sier bare jeg må slutte å være så usikker på meg selv fordi det ikke er noe galt med meg, men jeg er ikke en av de populære jentene, og jeg ser ikke like pen ut som de andre jentene på skolen... Jeg klarer ikke være fornøyd med meg selv og får alltid hjerte opp i halsen hver søndag kveld, men idag er det ekstra ille... Hva skal jeg gjøre??? Er det noe jeg kan gjøre??? Anonymkode: 24ec8...93b En fin anledning til å utfordre deg selv litt tenker jeg Jeg kan ihvertfall garantere deg at de du får oppmerksomhet av er ute etter russekort og ikke hvordan du ser ut Utseende er ikke alt her i livet og popularitet på skolen er heller ikke alfa omega. Gode venner, god helse og en bra familie kan være eksempler på verdier som betyr noe, ikke hvem som er mest populær på skolen. Jeg tror du kommer til å få bedre selvtillit med tiden, når du får blitt litt mere voksen. Enn så lenge bør du sette pris på det du har, fokusere på de gode tingene med deg selv. Sliter du generelt med selvtillit kan det være en idé å sette deg ned, skrive noen positive ting om deg selv og minne deg selv på hvor bra du faktisk er. 1
AnonymBruker Skrevet 23. april 2017 #6 Skrevet 23. april 2017 Tips: Ha med 50-100 russekort i lomma Da har du et lager for de neste ukene Anonymkode: 2d4c2...071
AnonymBruker Skrevet 23. april 2017 #7 Skrevet 23. april 2017 Gå i vanlig tøy??????? Russ blir sett ned på. Ergo, det ønsker du ikke. Anonymkode: f822d...350 3
AnonymBruker Skrevet 23. april 2017 #8 Skrevet 23. april 2017 Slapp helt av TS, dette vil gå fint Og nei, du trenger faktisk ikke bli med på ulovligheter eller så mye fyll og fanteri i den grad det går utover skole. I "vår" russetid festet vi jo en del på treffene, men ikke slik at det gikk utover skole. Og vi holdt oss fint innen lovens rammer, med sjåfør som alltid var helt edru (vedkommende var uansett avholdsmann, så vi betalte heller litt for det siden han var så grei og kjøre). Du trenger heller ikke ha på deg russedressen absolutt hele tiden. Husker selv jeg bruke den mye, men ikke alltid. Når det gjelder oppmerksomhet så kan man jo ikke stikke under en stol at man blir mer synlig enn om man har på seg vanlige klær, men husk at det er et poeng med dette. Dette er din og dine klassekameraters tid, og så lenge man holder seg innenfor loven, ikke plager andre, ikke lar russetiden gå over stokk og stein slik at man ikke greier eksamen osv. så er det helt innafor å videreføre en lang tradisjon som mange av oss har vært med på. Russedressen symboliserer at du er i ferd med å bli ferdig med 13 års skolegang, ikke overdreven fyll og kriminalitet. Ei den på en god måte Når det gjelder oppmerksomhet med barn så kan man stort sett bare ha med seg en bunke ekstra russekort, det er stort sett det de er interessert i. Noen vil kanskje snakke litt med deg, de gleder seg jo selv til å bli russ når de blir store Bare ha grenser for deg selv, ikke bli med på russeknuter og utfordringer du overhodet ikke har lyst til å være med på. Er det en kveld du føler deg for sliten, så bli hjemme, prioriter f.eks. de store treffene, f. eks. landstreff hvis du skal dit. Eller mindre treff der du kjenner flere. Kos deg på den måten du ønsker og nyt tiden som man tross alt bare gjør en gang i livet Anonymkode: 49c82...cda
AnonymBruker Skrevet 23. april 2017 #10 Skrevet 23. april 2017 Siden dette er noe du har gledet deg til tidligere, så synes jeg du skal prøve å pushe deg selv. Jada, du stikker deg litt ut i russeklær, men husk at det er MANGE som er russ samtidig med deg! Og alle er jo veldig vant til å se russ på denne tida av året! At barn kommer bort til deg er vel endel av gamet, men de forsvinner som regel når de har fått russekort... Jeg var selv russ, men skulle ønske jeg lot det være. For meg ble russetida første gang jeg følte meg skikkelig ensom - for jeg trodde jeg hadde gode venner på skolen, men det var ikke plass til meg på noen bil eller fester. Jeg prioriterte selv skole høyt og drakk ikke, så det var vel derfor ingen ville ha meg med, kanskje - men jeg ville jo være med å ha det gøy. Uansett, i dag ser jeg tilbake på russetida som bortkastede penger og noe jeg gjerne skulle valgt å la være - men det er jo bare min erfaring da. Jeg bare sier dette, fordi du har faktisk et valg om dette er noe du virkelig har lyst til, eller om du bare gjør det fordi det er forventet av deg. Du kan velge å ikke ta på den russebuksa, hvis du ikke har lyst. Men det tror jeg egentlig du har, basert på det du skriver her. Ønsker deg en fin russetid! Og creds til deg for å ha et bevisst forhold til å være en snill russ som ikke vil lage bråk og som vil ta gode valg for deg selv og andre! Anonymkode: 13bbe...009
AnonymBruker Skrevet 24. april 2017 #11 Skrevet 24. april 2017 Du får jo bare oppmerksomhet fra unger. Og en og annen mor eller far som spør etter russekort fordi ungen ikke tør. De er ikke skumle. Etter 2. ungen som spør er du vant med det. De blir jo glade, så det er bare morro. Ellers må du ikke bruke buksa hele tida hvis du ikke vil. Det er jo liksom regler for dette i russetida, at man aldri skal ta av seg buksa, men egentlig er det jo frivillig. Ingen som kan tvinge deg. Anonymkode: 2085d...962 1
AnonymBruker Skrevet 24. april 2017 #12 Skrevet 24. april 2017 12 timer siden, Silje92 skrev: En fin anledning til å utfordre deg selv litt tenker jeg Jeg kan ihvertfall garantere deg at de du får oppmerksomhet av er ute etter russekort og ikke hvordan du ser ut Utseende er ikke alt her i livet og popularitet på skolen er heller ikke alfa omega. Gode venner, god helse og en bra familie kan være eksempler på verdier som betyr noe, ikke hvem som er mest populær på skolen. Jeg tror du kommer til å få bedre selvtillit med tiden, når du får blitt litt mere voksen. Enn så lenge bør du sette pris på det du har, fokusere på de gode tingene med deg selv. Sliter du generelt med selvtillit kan det være en idé å sette deg ned, skrive noen positive ting om deg selv og minne deg selv på hvor bra du faktisk er. Jeg tror ikke det er den type oppmerksomhet ts er redd for. Det er generelt oppmerksomhet. Kjenner meg veldig igjen i det. Ikke med tanke på russeklær for da følte jeg at jeg var en del av en gruppe. Men jeg liker ikke å skille meg ut slik at folk legger merke til meg. Med årene har jeg derimot lært å gi litt mer F. Prøv å si til deg selv at du driter litt i hva de andre mener ts (til en viss grad selvfølgelig, skal jo ikke være en ekkel person heller). Skjønner det kan være ekkelt å gå ut døra alene i russeklær men den følelsene vil ikke være så overveldende når du er sammen med annen russ. Og mye av det sitter nok i hodet ditt. De fleste av oss har sett russ før så vi bryr oss ikke så hardt Kos deg i russetiden! Anonymkode: 4042f...095
Honey Dew Skrevet 24. april 2017 #13 Skrevet 24. april 2017 Du kan jo være russ uten å bruke disse antrekkene også. Jeg synes du skal gjøre det DU vil i russetiden og blåse i hva andre måtte mene om saken. Du er heldigvis ikke forpliktet til noe som helst vedr. denne tiden.
AnonymBruker Skrevet 24. april 2017 #14 Skrevet 24. april 2017 Jeg var russ etter jeg ble mor, og valgte å kun bruke russeklær på skolen. Fungerte greit det, for der skilte jeg meg ikke ut, og slapp alt det andre etterpå Anonymkode: 3cfbb...807 1
estrella Skrevet 24. april 2017 #15 Skrevet 24. april 2017 Ikke sett spørsmål rundt deg selv, din verdi, dine egenskaper og utseende. Du ER like bra som de andre jentene (som du henviser til å være mer populære og penere)! Vær glad i deg selv og aksepter at du er bra nok. Ta på deg russeklær og ha det gøy sammen med vennene dine. Du har jo gledet deg til det! Barna kommer til å gi deg oppmerksomhet, men det er fordi de synes det er kult. Vi andre, voksne, vi bryr oss egentlig ikke så mye om det. Jeg stirrer iallefall ikke på ungdommer fordi de har russeklær på seg.
AnonymBruker Skrevet 24. april 2017 #16 Skrevet 24. april 2017 Livet er fullt av ubehagelige situasjoner. Grensa for hva som er ubehagelig varierer mye fra person til person. Den beste kuren er å bare gjøre det, og generelt være et ja-menneske når man får spørsmål man egentlig ønsker å takke nei til. På den måten har jeg gått fra å grue meg til å holde et innlegg for en liten gruppe, til å holde et foredrag på engelsk til over 100 personer. Fra å være redd for om det er godt nok når jeg lager middag til kjæresten, til å arrangere julaften for 15 personer. Fra å knapt dra på tur alene, til å reise på jobbreise til sentraleuropa alene en uke, leie bil, og møte en mengde nye mennesker. Det å grue seg handler også om mental styrke. Generelt er det noe man kaster bort alt for mye energi på. Når man tenker seg om - det å grue seg, kvie seg, tenke på noe som kan skje, se for seg alt man ikke liker med en situasjon, det er rett og slett bortkastet tid. Ofte er det ikke fullt så ille når man står i situasjonen. Særlig når man ikke har brukt energi på å stresse opp situasjonen i forkant. Ikke tillat deg å ha disse tankene, fortell deg at det er bortkastet tid, at akkurat nå er du trygg og har det godt, og nyt heller øyeblikket. Så kommer roen og selvtilliten av seg selv. Anonymkode: 863ca...068
Gjest Den Lille Heksa Skrevet 24. april 2017 #17 Skrevet 24. april 2017 Du kommer til å se ut som all den andre russen, dere er bare en farget masse for de som ikke kjenner dere. Folk legger ikke merke til deg spesielt.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå