Gå til innhold

Fikk brev fra nav: kontroll av din ytelse som enslig forsørger

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei! Jeg fikk dette brevet med nav om at noen hadde opplyst at jeg har samboer. Jeg er alene med guttungen min, bf har var kun inne i bildet da han var 1 år pg har ikke hatt noe samvær med han etter det. Jeg fikk meg kjæreste for 4 år siden opplyste dette til nav men bodde ikke sammen. Så flytta vi sammen og jeg ga beskjed om det og så ble det brudd og igjenn så ble vi sammen en stund etter det men jeg har hele tiden budt alene fram til ca 6 mnd siden, da begynte vi å planlegge å flytte sammen igjenn og nå har vi endelig kjøpt oss hus og skal flytte om 1 mnd dit. Vi har ikke samme adresse men han bor litt her nå iogmed at vi har samlet alt flyttelasset og skal til å flytte nå. Eneste nav ikke viste var at vi har kjøpt noe sammen nå.. hvorfor får jeg et slikt brev da? Jeg får kun utvidet barnetrygd for barnet. Har jeg gjort noe ulovlig? Synst dette var helt grusomt siden jeg alltid har vært ærlig med dem

Anonymkode: 50242...194

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Du sier at dere ikke har samme adresse, men at han bor hos dere p.t.

Det er dette som får NAV til å ville undersøke litt mer

Anonymkode: 55de8...655

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Btw:

Siden dere har bodd sammen i 6 måneder, skulle du gitt NAV beskjed om dette da han flyttet inn

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Btw:

Siden dere har bodd sammen i 6 måneder, skulle du gitt NAV beskjed om dette da han flyttet inn

Nav vet om det...eneste nav ikke vet er at vi skal flytte sammen til noe som vi har kjøpt

AnonymBruker
Skrevet

Du har jo vært ærlig med dem, så du har ikke gjort noe ulovlig. Ta kontakt med dem og forklar hvordan det er.

Kanskje de har fått vite at du har kjøpt hus med han? Eller kanskje noen mente du bodde med han og "anmeldte" deg? Fins mange bitre, misunnelige mennesker der ute.

Anonymkode: 6f4db...e1c

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Men har en samboer som ikke er far til barnet noe innvirkning på en ekstra barnetrygd? Spør bare fordi jeg ikke har peiling på dette. Det er jo ikke meningen at samboeren skal forsørge hverken mor eller barn, det er det kun ektepar som har krav på.

Anonymkode: 61ca3...301

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men har en samboer som ikke er far til barnet noe innvirkning på en ekstra barnetrygd? Spør bare fordi jeg ikke har peiling på dette. Det er jo ikke meningen at samboeren skal forsørge hverken mor eller barn, det er det kun ektepar som har krav på.

Du mister den ekstra barnetrygden når du er samboer ja.

Anonymkode: 8e333...374

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Når man har vært samboer 12 av de siste 18 mnd så :) 

Anonymkode: 16a9e...eca

AnonymBruker
Skrevet

Men kan nav kreve meg tilbake? Og hva slags dokumenter blrr jeg evt sende med? Huskjøpet eller? Hvordan skal vi bevise at vi ikke bor sammen da? 

AnonymBruker
Skrevet
37 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Når man har vært samboer 12 av de siste 18 mnd så :) 

Anonymkode: 16a9e...eca

Nei nye regler. Ekstra bt faller bort når mor får samboer

Anonymkode: aee60...beb

Skrevet

Jepp nye regler samboere fra dag 1 ;)

AnonymBruker
Skrevet
27 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men kan nav kreve meg tilbake? Og hva slags dokumenter blrr jeg evt sende med? Huskjøpet eller? Hvordan skal vi bevise at vi ikke bor sammen da? 

Det er vel heller de som må bevise at dere bor/har bodd sammen. Jeg vet ikke hvordan de har tenkt å gå fram.

Anonymkode: 6f4db...e1c

AnonymBruker
Skrevet

Du får sette deg ned og forklare fra a til å hvordan dette henger sammen. Det er og smart å ha kontroll på tingene sine og finne frem igjen dokumentasjon på at du har gitt beskjed. Denne typen beskjeder gir man skriftlig og oppbevarer som gull. 

Har du ingenting å skjule så er det jo ikke noe problem. Har du mottatt støtte du ikke er berettiget til å få, er du i trøbbel. 

Anonymkode: 4960e...845

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...