Gå til innhold

Aktive hunder

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Dere som har hunder som krever mye mosjon, hvor mye tid bruker dere en gjennomsnittlig dag? Da mener jeg ikke  hvor mye tid dere bruker de beste dagene, men på en vanlig onsdag lissom.

Har ikke lyst på sånn hund selv, men leser av og til om hunder som krever mye mosjon og lurer på hvem som tenker at "perfekt, akkurat det jeg trenger, en som krever 4 timer med aktivisering hver dag". 

Anonymkode: a6181...ce1

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har en tommelfingerregel på minst 1 time sammenhengende tur hver dag, uansett rase og aktivitetsnivå. Noen krever mer, andre er fornøyd med mindre. De som synes at det er for mye bør ta en titt på dette regnestykket:

Det er 24 timer i et døgn.

La oss si at en hund får 3 turer i løpet av en dag, morgenturen er på 15 minutter, middagsturen er på 1 time og kveldsturen er på 15 min. Det er 1 1/2 time til sammen.

24 - 1 1/2 = 22 1/2, altså har hunden fortsatt ligget passiv inne i 22 1/2 time den dagen, til tross for "lang" tur på 1 time. 

- - -

For å svare på spørsmålet ditt; jeg vet om flere som går 1-2-3 timer om dagen, I TILLEGG til å delta på organisert hundetrening 1 times tid på kvelden (flere ganger i uka), som for eks. lydighet eller agility. Dette regner jeg som et aktivt liv for en hund.

Anonymkode: ca639...38b

Skrevet

På morgningen blir det ikke lange stunden, men et kvarter er minimum, og helt ærlig på de dagene hvor ting går sikkelig skeis blir hun sluppet ut i hagen mens vi spiser frokost. Etter jobb/ærender blir det som regel en langtur på 1-2t og en kort tur på 15 min før vi legger oss. Foreldrene mine, ispes mamma drar ofte på hytta eller andre fjellturer og tar som regel med seg hunden, og da kan det fort bli 4-5t i løpet av en dag. I tillegg til dette er det jo hjernetrim som jeg liker å kalle det, ut i hagen, finne småting, triks etc. Flatcoated retriever, det må såpass til for å finne "av bryteren" på henne. Hun er dog enda ung, så hun har jo mye energi generelt.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...