QuestionEverything Skrevet 23. april 2017 #21 Skrevet 23. april 2017 4 timer siden, QuestionEverything skrev: Luft i magen kommer av fermentering av karbohydrater som magen ikke får brutt ned, kan være komplekse carbs som stivelse eller typer fiber, eller visse typer sukker som laktose. En diett som funker for meg er mye kjøtt og melkeprodukter. Får fiber fra gulrøtter og loppefrøskall-pulver (blandet i yogurt), det tåler jeg bra. Er ganske kjedelig, men bedre enn alternativene. Sukkerprodukter funker greit og. Du vil trenge vitamin/mineraltilskudd om du spiser slik. http://www.medicinenet.com/intestinal_gas_belching_bloating_flatulence/article.htm Hvit ris kan også funke greit.
AnonymBruker Skrevet 23. april 2017 #22 Skrevet 23. april 2017 Du bør snarest komme deg til lege for videre undersøkelse. Når du allerede er nede i ett måltid om dagen, selvmedisinerer deg og ikke fungerer i hverdagen, så er det ikke råd om alle mulige rare dietter på ett forum du skal ha, du skal ha profesjonell helsehjelp, det du driver med nå er direkte helsefarlig, og krever skikkelig hjelp. Og for all del, snakk med foreldrene dine! Anonymkode: 61728...866 4
AnonymBruker Skrevet 23. april 2017 #23 Skrevet 23. april 2017 Først hadde jeg prøvd å kutte ut alt av brød o.l. i ca. en uke. Hvis ikke det hadde fungert, hadde jeg prøvd å kutte ut alt av melkeprodukter. Hvis ikke det hadde fungert, hadde jeg tatt en tur til legen. Og hvis en av tingene fungerer, f.eks. å kutte ut melkeprodukter, er det uansett lurt å ta en tur til legen så han/hun kan bekrefte at det er det som er problemet og ikke noe annet. Ellers er FODMAP noe du kan prøve. Ta noen Google-søk og se hva du finner ut. Jeg har irritabel tarm, men sliter ikke med luft, bare veldig mye diare, kvalme og magevondt. Men alle er forskjellige, og irritabel tarm betyr bare at magen din er mer følsom enn andre mager, og det kan jo by på alle slags mulige problemer. Anonymkode: 256ea...a0c
AnonymBruker Skrevet 23. april 2017 #24 Skrevet 23. april 2017 8 timer siden, AnonymBruker skrev: Huff det er så sykt flaut på skolen, for jeg har ALLTID så mye gass. Hver dag! Finner ikke ut av hva det er som gir så mye luft. Prøver å gjøre noe med kostholdet mitt men har alltid så mye luft i magen uansett hva jeg spiser. Jeg vil jo såklart ikke fise i et stille klasserom, men når jeg holder den inni meg så kommer det er HØY rumlende lyd etterpå og folk ser på meg. Det er såååååå flaut. Har måtte levere flere inn viktige prøver uten å svare på de fordi jeg får så mye problemer med magen min og lydene som kommer ut av den, at jeg må bare stikke fra klasserommet. Får bare stryk karakterer. Det eneste som "redder" karakterene mine litt er muntlige fremføringer. Har ikke lyst til å ha skriftlig eksamen. Har bare lyst til å droppe ut av skolen på grunn av magen min som skal lage så mye lyd hele tiden. Har i det siste unngått å spise frokost og lunsj og heller spise middag og det hjelper litt med magen. Kan ikke spise kveldsmat etter kl 6 for da kommer lydene dagen etterpå. I det siste har jeg også brukt klyster om morningen slik at jeg får ut absolutt alt som er inni tarmen min som kan gi lyder. Det er så slitsomt å ha det slik. Går ned i vekt og det vil jeg ikke. Og jeg klarer heller ikke konsentrere meg med lekser hjemme for jeg tror jeg får i meg for lite mat og kalorier? Hver gang jeg har spist en stor og god middag hjemme så kommer lydene tilbake. Magen min tåler rett og slett ikke mat... Sitter her og gråter. Kommer aldri til å få noe utdanning. Anonymkode: 68ea2...9d6 1. Ta en prat med lærer om dette problemet. Få forklart situasjonen og finn en løsning der du kan feks gå ut på gangen og "ventilere" nå og da. Du må få orden på den kortsiktige, praktiske delen av dette. Om nødvendig får en av dine foreldre legge nødvendig press på skolen - det er sånt foreldre er til. 2. Få en time hos fastlegen din. Ta helst med deg en forelder, men skriv i alle fall notater før timen. Du skal ta: -blodprøver som viser vitamin- og mineralnivåer ditt. -blodprøver som tester for diabetes. Her bør du møte fastende. -urinprøve -avføringsprøve (for å utelukke betennelsessykdommer som ligner men ikke er IBS) Så skal du utredes for matintolleranser, da primært melk, gluten og til slutt generelt IBS, når alt som er medisinerbart er utelukket. Det du IKKE skal gjøre er gå ut fra at dette er IBS uten å utelukke andre ting som er lett og enkelt å fikse, som feks b12 eller d-vitaminmangel eller for den del diabetes eller cøliaki. Da gjør du nemlig potensielt vondt verre. Dersom du har IBS så er hyppige måltider, utelukkelse av animalsk fett og å spise kun godt kokte/bakte/fermenterte fiber og i stor del gå over på whole food vegetar løsningen. Løsningen er ikke å fucke opp systemet mer, slik du gjør per nå. Hvor er foreldrene dine i denne situasjonen? Enten må du lufte det med dem, eller finne en lærer/tante/nabo du har tillit til, for dette vil ta tid, det er noe mange, mange før deg har vært gjennom, og det er helt normalt og naturlig å få hjelp. Anonymkode: 6602e...b28 1
AnonymBruker Skrevet 26. april 2017 #26 Skrevet 26. april 2017 På 23.4.2017 den 23.18, AnonymBruker skrev: Du skal ta: -blodprøver som viser vitamin- og mineralnivåer ditt. -blodprøver som tester for diabetes. Her bør du møte fastende. -urinprøve -avføringsprøve (for å utelukke betennelsessykdommer som ligner men ikke er IBS) Så skal du utredes for matintolleranser, da primært melk, gluten og til slutt generelt IBS, når alt som er medisinerbart er utelukket. Det du IKKE skal gjøre er gå ut fra at dette er IBS uten å utelukke andre ting som er lett og enkelt å fikse, som feks b12 eller d-vitaminmangel eller for den del diabetes eller cøliaki. Da gjør du nemlig potensielt vondt verre. Anonymkode: 6602e...b28 Luft/gas i magen er IKKE et symptom på diabetes, hadde trådstarter hatt diabetes så hadde man merket det på andre symtomer. Og diabetes er heller ikke "enkelt" å fikse. Anonymkode: 5c903...27d
AnonymBruker Skrevet 26. april 2017 #27 Skrevet 26. april 2017 19 minutter siden, AnonymBruker skrev: Luft/gas i magen er IKKE et symptom på diabetes, hadde trådstarter hatt diabetes så hadde man merket det på andre symtomer. Og diabetes er heller ikke "enkelt" å fikse. Anonymkode: 5c903...27d Noen som går med diabetes lenge (type flere år) kan få gastroparese, noe som gjerne vil vise seg som veldig oppblåst mage Anonymkode: 655fe...8a5
AnonymBruker Skrevet 26. april 2017 #28 Skrevet 26. april 2017 Du må til legen, TS. Det kan være allergier. Det kan være IBS, men også annen, mer alvorlig tarmsykdom/lidelse (IBS er en utelukkelsestilstand, som man får tildelt om man ikke finner ut hva som feiler tarmen din). Jeg har IBS, og gjenkjenner noe av det du skriver. I dårlige perioder tåler jeg ingen mat overhodet. Stress og angst gjør tilstanden mye verre. Jeg har prøvd litt ulike dietter, men det eneste som har funket, er å kutte ut kjøpebrød. Glutenholdige varer gir meg generelt mye gass. Kjøpebrød har ekstra tilsatt gluten, så det er en skikkelig trigger for min mage. Varmmat generelt går også dårlig utover magen min, uten at jeg skjønner hvorfor. Varm lunsj. Middag. Uansett hvor sunn den måtte være, hvor lavfodmap osv., så blir jeg nesten alltid litt klein etterpå. Jeg har rett og slett bare måttet leve med tilstanden. Jevnlig bruk av klystèr er for øvrig ikke lurt, da du kan ødelegge tarmen. På et tidspunkt slutter kanskje tarmen å føre avføring ut på egenhånd, og du vil for alltid måtte ha hjelp til å kunne drite. Anonymkode: 26602...259 1
dillyduzit Skrevet 26. april 2017 #29 Skrevet 26. april 2017 Du må gå til legen og få videre utredning. Jeg var som deg og dro ræva til legen for å få sjekket opp i dette, for jeg var jo bare så sinnsykt sliten og trøtt, B12 mangel - men hvorfor? Vært på utredning til cøliaki, kom negativt tilbake, ulcerøs kolitt kom negativt tilbake og de andre typiske diagnosene man kan få. Hittil har jeg fått diagnosen uspesifisert malabsorpsjon, som betyr videre testing. Magen ble så ille som din er, og det var et punkt; ett måltid eller ingenting, og med en annen diagnose under beltet må jeg ha mat uten å ende opp på legevakten i verste tilfelle. Kjeks. Det eneste som hjelper nå er mye grønnsaker som er varmebehandlet, til nød kan jeg få ned litt agurk med hummus uten å få de verste plagene. Brød har jeg bare gitt opp, selv om jeg unner meg det innimellom. Du kan jo begynne å prøve laktosefritt kosthold og se om det hjelper litt på, det tok i hvertfall bort mange av plagene mine (men så gikk jeg også i årevis som laktoseintolerant uten en diagnose på det, fordi legen ikke fattet symptomene, byttet lege og joda, du er laktoseintolerant)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå