AnonymBruker Skrevet 23. april 2017 #1 Skrevet 23. april 2017 Huff det er så sykt flaut på skolen, for jeg har ALLTID så mye gass. Hver dag! Finner ikke ut av hva det er som gir så mye luft. Prøver å gjøre noe med kostholdet mitt men har alltid så mye luft i magen uansett hva jeg spiser. Jeg vil jo såklart ikke fise i et stille klasserom, men når jeg holder den inni meg så kommer det er HØY rumlende lyd etterpå og folk ser på meg. Det er såååååå flaut. Har måtte levere flere inn viktige prøver uten å svare på de fordi jeg får så mye problemer med magen min og lydene som kommer ut av den, at jeg må bare stikke fra klasserommet. Får bare stryk karakterer. Det eneste som "redder" karakterene mine litt er muntlige fremføringer. Har ikke lyst til å ha skriftlig eksamen. Har bare lyst til å droppe ut av skolen på grunn av magen min som skal lage så mye lyd hele tiden. Har i det siste unngått å spise frokost og lunsj og heller spise middag og det hjelper litt med magen. Kan ikke spise kveldsmat etter kl 6 for da kommer lydene dagen etterpå. I det siste har jeg også brukt klyster om morningen slik at jeg får ut absolutt alt som er inni tarmen min som kan gi lyder. Det er så slitsomt å ha det slik. Går ned i vekt og det vil jeg ikke. Og jeg klarer heller ikke konsentrere meg med lekser hjemme for jeg tror jeg får i meg for lite mat og kalorier? Hver gang jeg har spist en stor og god middag hjemme så kommer lydene tilbake. Magen min tåler rett og slett ikke mat... Sitter her og gråter. Kommer aldri til å få noe utdanning. Anonymkode: 68ea2...9d6
AnonymBruker Skrevet 23. april 2017 #2 Skrevet 23. april 2017 Prøvd deg på lav fodmap? Anonymkode: 06bbd...701 2
AnonymBruker Skrevet 23. april 2017 #3 Skrevet 23. april 2017 Du kan prøve først å kutte ut mat med høyt fiberinnhold en periode. Det betyr at du spiser fint brød, kutter ut grønnsaker og frukt med mye fiber (du finner lister om dette når du googler) o.l. Det betyr at du til middag kan spise f.eks kjøtt eller fisk og potet uten skall. Prøv et par uker og se. Hvis ikke går du til legen. Anonymkode: 16e12...0fb
AnonymBruker Skrevet 23. april 2017 #4 Skrevet 23. april 2017 Lav fodmap som ab over sier. Jeg får problemer hvis det går for lang tid mellom måltidene eller hvis jeg spiser for mye på en gang. Jeg reagerer på veldig feit mat (les; julemat og kinamat) og veldig sterk mat. Anonymkode: 02098...4f3
AnonymBruker Skrevet 23. april 2017 #5 Skrevet 23. april 2017 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Lav fodmap som ab over sier. Jeg får problemer hvis det går for lang tid mellom måltidene eller hvis jeg spiser for mye på en gang. Jeg reagerer på veldig feit mat (les; julemat og kinamat) og veldig sterk mat. Anonymkode: 02098...4f3 Er ikke sikkert TS har IBS og da er det lurt å prøve å kutte fiber først og se hva som skjer. Hvis ikke kan man prøve lav fodmap. Anonymkode: 16e12...0fb
applestories Skrevet 23. april 2017 #6 Skrevet 23. april 2017 Magen min blir rar om innimellom og i perioder reagerer jeg på enkelte matvarer som jeg da prøver å unngå. Men så kommer det perioder der jeg ikke reagerer så veldig og tror at alt er helt bra igjen. Det er trolig irriterende å ha det slik, men jeg ikke hvorfor det skjer siden jeg ikke har vært til lege. Har planer om å gjøre det en dag, så det må bli litt råd til deg også.
AnonymBruker Skrevet 23. april 2017 #7 Skrevet 23. april 2017 Hva spiser du, og hvordan? Hva med å loggføre måltidene dine (både proksimate mengder, tidspunkter, og ingredienser) i en uke eller så? Har du snakket med lege om dette? Tygger du tyggegummi, drikker du kaffe? For min del, som tenker jeg har IBS (men ikke har den diagnosen fra lege, har bare hatt disse problemene siden barndommen), hjelper det å spise mindre mengder per måltid, spise veldig fiberrikt, og regelmessig. Å holde seg til fullkorn (ris, pasta, pizzabunn, brød) og mest mulig unna hvitt hvetemel hjelper. Jeg er også litt forsiktig med tyggegummi og koffein, da det kan gi meg luft. Med dette kostholdet er magen min regelmessig, og jeg sliter ikke med enorme mengder gass - men at det fungerer for meg betyr ikke at det vil fungere for deg. Jeg er også veganer, så jeg spiser ikke kjøtt, meieriprodukter eller egg. Matkombinering, FODMAP, lege - det finnes mange alternativer for deg. Å slutte å spise, bruke klyster etc. vil derimot ikke egentlig hjelpe - det kan kanskje lindre symptomer her og nå, men over lengre tid kan det gjøre det enda vanskeligere for fordøyelsen din å fungere normalt. Anonymkode: 043c3...78a 3
AnonymBruker Skrevet 23. april 2017 #8 Skrevet 23. april 2017 Er problemet kun luft i mage, ikke magesmerter, diare osv? Jeg synes du skal starte med å gå til lege så du kan testes for matintoleranse før du prøver div rare dietter selv. Lykke til Anonymkode: e5239...650 1
AnonymBruker Skrevet 23. april 2017 #9 Skrevet 23. april 2017 Jeg har nettopp funnet ut at jeg har IBS, men kjenner ikke igjen det med høy romling i magen etc. Det som skjer med meg er at jeg får vondt i magen/tarmen og at magen blir stor om jeg se spiser noe ugunstig. Legen ba meg spise FODMAP i en måned, og da ble symptomene nesten borte. Anonymkode: 14856...9fe 1
AnonymBruker Skrevet 23. april 2017 #10 Skrevet 23. april 2017 Jeg hadde mye luft i magen da jeg hadde høyt stoffskifte. Bestill time hos legen din. Anonymkode: d8768...b49
QuestionEverything Skrevet 23. april 2017 #11 Skrevet 23. april 2017 Luft i magen kommer av fermentering av karbohydrater som magen ikke får brutt ned, kan være komplekse carbs som stivelse eller typer fiber, eller visse typer sukker som laktose. En diett som funker for meg er mye kjøtt og melkeprodukter. Får fiber fra gulrøtter og loppefrøskall-pulver (blandet i yogurt), det tåler jeg bra. Er ganske kjedelig, men bedre enn alternativene. Sukkerprodukter funker greit og. Du vil trenge vitamin/mineraltilskudd om du spiser slik. http://www.medicinenet.com/intestinal_gas_belching_bloating_flatulence/article.htm 1
AnonymBruker Skrevet 23. april 2017 #12 Skrevet 23. april 2017 Sellerijuice på morgenen hjalp meg med oppblåsthet/gravidmage: http://www.medicalmedium.com/blog/celery-juice http://blog.medicalmedium.com/blog/celery-juice-two-ways Anonymkode: 7e9f0...be8
AnonymBruker Skrevet 23. april 2017 #13 Skrevet 23. april 2017 Ikke uvanlig ved vitaminmangel. Gå til legen og bli undersøkt. Anonymkode: 19abb...039
AnonymBruker Skrevet 23. april 2017 #14 Skrevet 23. april 2017 Jeg hadde samme problemer etter noen runder med antibiotika. Pleier å ta melkesyretabletter samtidig med kur, men den gangen måtte jeg ta det i rundt 1 mnd før magen roet seg. Tok tid før jeg forsto sammenhengen, så gikk med det en stund. Håper det ordner seg Anonymkode: 30d1a...e23
Forundret.. Skrevet 23. april 2017 #15 Skrevet 23. april 2017 1. Bestill legetime. 2. Ta det opp med lærer/ ledelse på skolen snarest. Evt rådgiver eller helsesøster. Spør om det er mulig å få eget rom å ta prøver i. Forklar problemet og be om hjelp til å ta prøvene mens du er under utredning. Jeg husker at magen min rumlet noe sinnsykt høyt når jeg skulle ha skriftlige prøver, samme om jeg spiste rett før, en, to, tre timer før, eller ikke i det hele tatt. Satt jeg bakerst så kikket de som satt forrerst nedover når magen rumla. Legen min sa den gang at jeg hadde nervøs tykktarm men jeg er ikke så sikker jeg.. Nå nærmer viktige eksamner osv seg så snakk med noen allerede i morgen. Få ballen i gang! 3
AnonymBruker Skrevet 23. april 2017 #16 Skrevet 23. april 2017 Jeg hadde samme plager før jeg fant ut at jeg er laktoseintolerant. Dette er en enkel test man får gjennom legen og du bør ikke begynne å kutte matgrupper før du har snakket med lege/ernæringsfysiolog. Men det kan altså være så enkelt. Høye lyder kommer av mye tom plass i mage og tarm. Du må spise mer og mer jevnlig, men som sagt snakk med lege. Forstår at det flaut med lyder, men kan du ikke bare være litt rar da? Hva er det værste som skjer om andre hører? Det er forresten også rart å storme ut av klassen, møte sjeldent på prøver... Viktig med utdannelse og hva når du kommer i jobb. Kanskje prate med noen om dette også? Anonymkode: 62835...51c 3
AnonymBruker Skrevet 23. april 2017 #17 Skrevet 23. april 2017 Du kan prøve melkesyrebakterier (f.eks. Probi mage). Jeg tar en slik hver dag. Anonymkode: bcb9c...ca4
AnonymBruker Skrevet 23. april 2017 #18 Skrevet 23. april 2017 Ville kuttet ut meieriprodukter og sett hva som skjedde og tilføre acidophilus tabletter siden du da ikke spiser yoghurt. Anonymkode: 14556...ab4
AnonymBruker Skrevet 23. april 2017 #19 Skrevet 23. april 2017 Jeg har det slik hvis jeg - spiser for mye eller for lite - spiser mye grønnsaker - får i meg jern. Særlig jerntabeletter. Men også mye rødt kjøtt (mer enn 200 gram). - tygger maten for fort, må alltid tygge sakte. Fikk lenge vondt i magen av kylling, til jeg innså at dette var noe jeg ikke tygget lenge nok. - får i meg enkelte typer melkeprodukter - spiser lyst brød, butikkbakt brød, mat med mye gjær. - spiser mat med mye tilsetningsstoffer. Trygge matvarer er - Skyr, hjemmelaget granola, en banan, hjemmelagde knekkebrød, avocado, cottage cheese, en neve cherrytomater, egg i alle mulige former, litt purreløk, et-par skinkeskiver, Kun vann å drikke. Holder meg til dette (og mer som jeg ikke husker nå) frem til middag. Til middag spiser jeg kun proteiner og grønnsaker, i en begrenset mengde. Anonymkode: df788...92b
Silje92 Skrevet 23. april 2017 #20 Skrevet 23. april 2017 Jeg kan virkelig anbefale deg lav FODMAP! Jeg har selv vært plaget med magen mye opp og ned de siste 6 årene, men de siste 4 ukene ble jeg introdusert for FODMAP etter noen besøk hos Ullevål. Ting har mildt sagt blitt mye bedre, kanskje så mye som 80% bra. Nå er jeg selv på utredning for tarmsykdom, men jeg kan med hånda på hjertet si at dette kostholdet har hjulpet meg enormt i hverdagen. Nå skal man ikke spise lav FODMAP i mer enn 6 uker før du skal reintrodusere en og en matvare, så det er kun for en kort periode Ta kontakt med legen, det kan være en idé å ta noen avføringsprøver også. I tillegg ville jeg tatt med prat med læreren så fort som mulig. Lykke til! Julianne Lyngstad sine bøker er verdt å ta en titt i for inspirasjon til mye god mat (= 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå