Gå til innhold

Mellomstor, rolig og lat hunderase?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Hei. I fremtiden skal jeg ha en medium stor hund, men usikker på hvilke rase jeg skal velge. Det jeg har lyst på er en hund om er ganske lik i kroppsfasong som engelsk bulldag, og like "lat". Jeg hadde gått for engelsk bulldog viss det ikke hadde vert for alle problemene de har med pusting og sleving. Hunden skal ikke være av den mest aktive typen, og ikke en liten gneldre hund. Hunden må passe til familiehund. noen som har forslag?

Anonymkode: 3b8ee...0a5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvor mye aktivisering ser du for deg du vil gi hunden hver dag? Og hvilken type aktivisering, fysisk og mentalt? 

Du sier en del om hva du forventer av hunden, men hva kan hunden forvente av deg? :)

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Whippet

Anonymkode: 4a13d...932

Whippet er mynder og har behov for ganske mye aktivitet

Anonymkode: 85e33...90d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
14 minutter siden, Tabris skrev:

Hvor mye aktivisering ser du for deg du vil gi hunden hver dag? Og hvilken type aktivisering, fysisk og mentalt? 

Du sier en del om hva du forventer av hunden, men hva kan hunden forvente av deg? :)

Hunden skal selvsagt få normal mosjon daglig, har hatt hund før og er vandt med det. men jeg er ute etter en mindre energisk hund som ikke trenger over gjennomsnittlig med mosjon. også en som er enkel å ha med å gjøre. Tidligere har jeg hatt en blanding mellom bordercollie og cocker spaniel, mye energi og slitsom hund til tider.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Høres ikke som om du er klar for noen hund.

Enig med den IKEA-hunden, jeg. Kanskje finnes den i mellomstor rase på Ebay.

Anonymkode: 7c3e7...a9b

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Få dere en minigris eller en hamster istedet

Anonymkode: 85e33...90d

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hundefolk er de verste. "Buhu, du er ikke klar for hund fordi du er ikke like flink med dem som meg og dessuten skrev du ikke et prefekt førsteinnlegg om hva du kan bidra med i et hundehold. Her, kjøp en ikeahund i stedet #originaljoke"

Hun leter etter en familiehund som krever gjennomsnittlig med mosjon. For mange er dette gjerne en time, en time og en halv om dagen + lufting ved behov. Dette var ganske enkelt å forstå

Har ikke hatt den type hund selv, har hørt at noen liker labradorer som familiehund, men vet ingenting om rasen. Siden engelske bulldoger har mye problemer knyttet til utseende, så ville jeg vurdert noe som kan se helt annerledes ut også. Ligner man en engelsk bulldog kan man fjerne ha lignende helseproblemer

Anonymkode: c09c8...d01

• Liker 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Er det ikke bedre at TS spør om hvilke hunderaser som er mer rolige, istedet for å gå ut og kjøpe en border collie fordi de er søte og så ikke gi den det den har behov for og omplassere den etter 1-2 år? Unødvendige svar, det går an å svare på en konstruktiv måte at alle hunder krever mosjon og mental stimulering. Men fakta er jo at forskjellige hunderaser har forskjellige behov - du trenger ikke mosjonere en engelsk bulldog like mye som en husky liksom.

TS: Jeg ville testet rasevelgeren på canis.no. Og lagt fra meg tanken om "late" hunderaser for det er ikke slik at en hunderase er lat selv om den kanskje er litt mindre aktiv enn andre hunderaser :)

Anonymkode: 9bcce...d82

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg har hatt hund tidligere, og det gikk helt fint og hunden hadde et flott liv. I dag passer jeg hunden til mine foreldre over større perioder, en sjefer, noe som også går supert siden det er over neon perioder. Men jeg har merket at jeg ønsker hunder med litt mindre energi og som trenger mindre mosjon, og det er derfor jeg spør her om noen vet om en rase som passer. Jeg VET at jeg ikke kan ha en sjefer, husky og lignende hunder, men det finnes jo hunder som ikke stille samme krav

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Cane Corso er en ganske lat rase. Jeg har blanding av CC og amerikansk bulldog. Han liker ikke dårlig vær.

Anonymkode: 919ae...bb7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Du kan jo lese litt om Shar-Pei, eneste rasen jeg kan komme på som likner litt på bulldog :) Men tror de er friskere da det er en ganske gammel rase? Vet ikke så mye om rasen men de få jeg har truffet virket trivlige.

Anonymkode: 9bcce...d82

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Når overskriften er at du ser etter en LAT rase, så tenker jeg at du ikke har den type aktivt liv som en hvilken som helst hund trenger. 
Det er ikke slik at hunder originalt er late, men det er late eiere som passiviserer dem. Og det er slik man får problemhunder. 

Ingen hunder fortjener et latmannsliv. Mine papilloner har fått gå tur halvannen hver dag. Gjerne en mil til dagen totalt. Rolige og bedagelige fordi de har fått brukt både kropp og hode. 
Andre som lar hundene stå ute i bånd eller være til pynt i sofa har mindre behagelige hunder... 

Det er vel derfor vi med lang erfaring med hund reagerer på formuleringene og kravene her og stiller flere spørsmål. 

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
3 minutter siden, daemonia skrev:

Når overskriften er at du ser etter en LAT rase, så tenker jeg at du ikke har den type aktivt liv som en hvilken som helst hund trenger. 
Det er ikke slik at hunder originalt er late, men det er late eiere som passiviserer dem. Og det er slik man får problemhunder. 

Ingen hunder fortjener et latmannsliv. Mine papilloner har fått gå tur halvannen hver dag. Gjerne en mil til dagen totalt. Rolige og bedagelige fordi de har fått brukt både kropp og hode. 
Andre som lar hundene stå ute i bånd eller være til pynt i sofa har mindre behagelige hunder... 

Det er vel derfor vi med lang erfaring med hund reagerer på formuleringene og kravene her og stiller flere spørsmål. 

beklaget dette... skal tenke over formuleringen og analysere ordene jeg bruker enste gang. Men vil ikke si jeg er lat når jeg trener 4-5 ganger i uken, men skjønner hva du mener.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
4 minutter siden, daemonia skrev:

Du går en mil om dagen i tillegg til full jobb og barn eller?

Anonymkode: 3cbc8...240

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Du går en mil om dagen i tillegg til full jobb og barn eller?

Anonymkode: 3cbc8...240

Forstår godt at det gulpet der ble tatt anonymt :skratte: 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
4 minutter siden, daemonia skrev:

Forstår godt at det gulpet der ble tatt anonymt :skratte: 

Det er jo et reelt spørsmål. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Det er jo et reelt spørsmål. 

Og jeg ser ikke problemet. 
Ikke har jeg sagt noe om hvordan jeg jobber heller. Og ikke er jeg alene om alt. 

Og det hadde heller ikke noe med saken her å gjøre i en slik grad at du skal ha info om noe som helst om meg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
1 minutt siden, daemonia skrev:

Og jeg ser ikke problemet. 
Ikke har jeg sagt noe om hvordan jeg jobber heller. Og ikke er jeg alene om alt. 

Og det hadde heller ikke noe med saken her å gjøre i en slik grad at du skal ha info om noe som helst om meg. 

Dette handler jo om tid. Med barn, full jobb osv har de fleste ikke tid til å trå så lange turer hver dag. De hundene som ikke får dette har ikke nødvendigvis dårlige eiere som gjør hundene passive. Det finnes masse hode trening ol som er mye bedre for hunden hvor 20 min trening faktisk vil være like tungt om ikke tynnere enn 1.5 times tur (ifølge forskning) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...