Gå til innhold

Intens jokking på valp

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei!

Jeg og min valp (5 mnd gammel hann) møtte noen venner i dag for å leke. Den ene av de andre valpene vi var med jokket konstant på min valp. Eierne bare lo det vekk og holdt han fast i to sekunder før de slapp han igjen hvor han løp rett til min valp og startet å jokke igjen. Dette endte med at andre hunder også fikk lyst til å jokke på min valp og han ble som et slags mobbeoffer. Min valp er verdens snilleste hund men mistet selvfølgelig tålmodigheten til slutt og ble veldig irritert. Han prøvde å forsvare seg og man så at det ikke var noe gøy for han. Til slutt måtte vi bare gå.

Jeg ble så sykt irritert på eierne til den hunden, men følte ikke at jeg kunne si noe om hvordan de skal oppdra sin hund. Jeg synes absolutt ikke de var strenge nok. Hva hadde dere sagt til eierne i en slik situasjon?

Anonymkode: a2ac0...636

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde irettesatt hundene selv. Dyttet dem bort fra valpen og sagt strengt nei. Har hatt hunder og katter i hus, og noen ganger må menneske gå inn og sette grenser på dyrets vegne. Noen ganger tar det litt tid, men dyra lærer etterhvert at det ikke er greit å plage de mer sjenerte dyra og gir seg. Merker også at de sjenerte dyra får mer selvtillit og blir ikke så usikre rundt de andre dyra når de slutter å plage

Anonymkode: cf112...9c6

• Liker 1
Skrevet

Du må da klare å irettesette hunden på en akseptabel måte. Det den gjør er dominant adferd

AnonymBruker
Skrevet

@Honey Dew Jeg føler ikke at jeg kan irettesette andres hunder på den måten jeg hadde gjort med min. 

TS

Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

@Honey Dew Jeg føler ikke at jeg kan irettesette andres hunder på den måten jeg hadde gjort med min. 

TS

Det er din hund som blir dominert.. Når eierne ikke kan gjøre det, må du gripe inn. Fjern hunden, mens du sier et mørkt og strengt "Nei!", så får eierne bli så sure de vil.

• Liker 1
Skrevet (endret)

Jokking har ingenting med dominans å gjøre. Jokking er stressatferd. Å kjefte på en hund som stresser vil bare gjøre den mer stresset, og vil bare ta tak i symptomet (jokkingen), ikke årsaken (stresset som ligger bak).

Hvis den andre eieren ikke hadde fjernet sin hund, så hadde jeg fjernet min.

Endret av Tabris
  • Liker 7
AnonymBruker
Skrevet
3 timer siden, Honey Dew skrev:

Du må da klare å irettesette hunden på en akseptabel måte. Det den gjør er dominant adferd

Nei, det er ikke dominans, det er stress. Veldog old school tankegang å skylde "alt" på dominans.

Anonymkode: d5800...96b

• Liker 4
Skrevet

Helt typisk valpeatferd når det blir for mye og de er slitne. Da begynner de ofte jokke. Har overhode ingenting med dominans å gjøre (Honey Dew).

TS. Du er ansvarlig for din hund, så her hadde jeg tatt min bort og avsluttet leken for min hunds del. Selvfølgelig blir valpen irritert når alle blir sliten og får slik stressatferd, så valpen din reagerte helt normalt.

• Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...