Gå til innhold

Ekstrem oppførsel på 5-åringene

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg trenger råd.. 

Jeg er bonusmor til en gutt på 5. Vært det siste halvannet året. 

Jeg har forstått at gutten som regel har fått gjort det han vil. Ingen har orket å ta kampene med ham og i tillegg blitt ekstra bortskjemt etter mor og far gikk fra hverandre. Han er ekstrem på "jeg bestemmer" når han ikke får viljen sin og er vel selv overbevist om at han er sjefen i huset  

I dag skulle vi spise frokost. Han får en bolle meg yoghurt som han får beskjed om å spise opp før brødskiver (samme som hver dag) og får totalt noia over at han ikke får yoghurten og brødskivene servert samtidig. Han skriker, griner og sikler som en gal. Etter å ha forsøkt å snakke til ham på en ordentlig måte i 20 minutter, eskalerer det bare. Han blir bært på rommet og det tar av. Skriker, slår, gråter så han hiver etter pusten. 

Etter mye om og men, og en ødelagt søndagsfrokost sitter han å spiser yoghurten sin. 

Er dette virkelig normalt? En sånn reaksjon på en "filleting"? Er det oppførsel og utbrudd på vegne av andre ting tro? Burde jeg være bekymret 

Anonymkode: 03f10...5ec

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvorfor kan han ikke få brødskivene samtidig som yoghurten? Er det virkelig en kamp som er så viktig å ta? Hadde blitt sur selv jeg...

• Liker 48
Skrevet

Men hvorfor må han spise yoghurt før brødskiven? Om noe, så burde det jo være omvendt. Men uansett ikke noe å lage en maktkamp om. 

• Liker 34
Skrevet

Han er bortskjemt. Får ikke viljen sin.

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Jeg tenker "velg dine kamper" og dette er en kamp jeg hadde gitt F i... Hvorfor er det viktig med yoghurten først??

Anonymkode: 204d3...174

• Liker 33
Gjest making.a.mess
Skrevet

Og ja, det er normalt. 5 åringer fårplutselig noe for seg som de ikke vil gi seg på. 

Jentungen til ei venninde ville ha is til frokost. Hun hadde aldri fått det tidligere, likevel ble dette en dramamorgen av dimensjoner. 

Skrevet

Som andre sier: velg dine kamper. Var dette egentlig så viktig for deg å trumfe igjennom? Kunne ikke ungen fått denne seieren her?

Her ble det en maktkamp mellom deg som voksen og ungen. Som eksalerte. 

Hadde det vært en big deal for deg om ungen fikk yoghurten og brødskiva samtidig (jeg heller forstår ikke helt den hvorfor ungen må spise yoghurt før han må spise brødskvie.....)

Det er faktisk viktig for barna at de føler at de "vinner" litt også, de blir ikke bortskjemte av det. Heller tvert i mot så tror jeg det er enklere for oss foreldre å få gjennomslag for viktige ting når barna vet at de av og til får det som de vil også. 

I denne situasjonen synes jeg du som voksen overreagerte og ødela søndagsfrokosten, ikke ungen. 

• Liker 16
Gjest making.a.mess
Skrevet

Nå hadde jeg gitt blaffen i om brød og yoghurt ble spist samtidig. Den lyser litt at hun " må" spise yoghurt. Hvorfor det? Yoghurt er ikke noe must å spise. Brød er faktisk sunnere. Jeg spør mine hva de vil ha til frokost utifra hva vi har og hva som er frokostvarer. Om det er kornblanding, yoghurt,  brød eller grøt spillefilmen rolle da alt er sunne alterternativer. 

AnonymBruker
Skrevet

Han må da få lov å spise brødskive om han vil ha det? Gi meg EN grunn til hvorfor han ikke kan få brødskive sammen med yoghurt??? Helt enig at det var en som ødela søndagsfrokosten ja, og det var deg!

Hilsen en mamma til to gutter på 6 og 15

Anonymkode: 96944...79c

• Liker 17
AnonymBruker
Skrevet

TS her. 

Nei, kampen i seg selv er veldig unødvendig. Og like mye så merker jeg at ingen kamper tidligere har blitt tatt, så jeg vet jeg må bli mer kritisk til hvilke man skal ta. 

Brødskive etter yoghurt er rett og slett fordi han dupper brødskivene i yoghurten. Og fordi han spiser som en hest. Så han får yoghurt med havregryn i som han må spise først. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har en på straks 5 år i huset. Helt normal oppførsel det der. Velg dine kamper med omhu hehe, akkurat sånne ting orker ikle jeg som mor å bråke med- da hadde vi ikke gjort noe annet her i huset😂 Men uansett så hadde ikke min fått lov til å spise yoghurt før ETTER brødskive da jeg nærmest ser på det som en dessert;)

Anonymkode: 972ed...f30

• Liker 4
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

TS her. 

Nei, kampen i seg selv er veldig unødvendig. Og like mye så merker jeg at ingen kamper tidligere har blitt tatt, så jeg vet jeg må bli mer kritisk til hvilke man skal ta. 

Brødskive etter yoghurt er rett og slett fordi han dupper brødskivene i yoghurten. Og fordi han spiser som en hest. Så han får yoghurt med havregryn i som han må spise først. 

Kan han ikke bare få spise seg mett på brødskiver da?

Eller skal du også bestemme hvor mange brødskvier 5-åringen skal få spise? Max 2 skiver eller?

Får litt vondt av denne ungen jeg, her kommer du inn som stemor og skal plutselig begynne å oppdra og bestemme hva han skal spise til frokost. 

Jeg synes også du omtaler han veldig negativt: "spiser som en hest", "griner og sikler som en gal", "tror han er sjefen i huset"..

• Liker 33
AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

TS her. 

Bør du egentlig ta noen kamper overhodet? Dette er foreldrenes, i dette tilfellet fars, ansvar. 

Anonymkode: 49278...d22

• Liker 15
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

TS her. 

Gjør det egentlig noe at han dypper i yoghurten, og hva er problemet med at han "spiset som en hest"? Bestemmer du hvor mye han skal spise? På hvilken måte er yoghurt bedre enn brødskive, og hvorfor MÅ han spise i den rekkefølga hver morra? 

Jeg forstår rett og slett ikke hva du lager en sak av her, og sympatien min havner definitivt hos ungen i dette tilfellet. 

• Liker 27
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

TS her. 

Gjør det noe at han dypper skiven i yoghurten da? Synes du detalj-styrer noe voldsomt her

• Liker 13
Skrevet

Bare for å nevne det og: Jeg er helt for at ny partner skal ta del i oppdragelse, men det du holder på med er oppskrifta på katastrofe og dårlig forhold mellom deg og barnet. Dette er ikke måten å gjøre ting på, altså.

• Liker 11
AnonymBruker
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

TS her. 

Jeg har en som kan være likens. Ofte velger jeg å ikke ta en kamp som jeg ser kan bli langvarig over en filleting. Drt har faktisk ført til færre konflikter og bedre oppførsel på sikt, samt at de kampene jeg velger å ta oftest blir mer kortvarige. 

Dog holder jeg fast på at en påbegynt kamp skal sluttføres og jeg skal 'vinne'. Her en dag førte det til en times raserianfall over en is. Min hovedregel er at unger som bæljer, raser, slår og generelt oppfører seg dårlig får det ikke som de vil. Rolige og høflige unger har langt større sjanse for å få det de har lyst på.

Anonymkode: 75f6b...38c

• Liker 8
Skrevet
9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

TS her. 

Vær glad barnet spiser! Her i huset har vi en 5åring som ikke liker å spise noe som helst! Samma faen hvordan barnet velger å spise, så lenge han faktisk spiser maten!

• Liker 6
Skrevet
10 minutter siden, Mrs.Purdey skrev:

Og ja, det er normalt. 5 åringer fårplutselig noe for seg som de ikke vil gi seg på. 

Jentungen til ei venninde ville ha is til frokost. Hun hadde aldri fått det tidligere, likevel ble dette en dramamorgen av dimensjoner. 

Is til frokost blir jo en annen diskusjon. Og den er helt grei å ta, men yoghurt før eller etter brødskiven er ikke noe å lage en kamp om. 

Vi har mange barn i huset, fire egne, to fosterbarn og i perioder flere fordi vi er beredskapshjem. I tillegg har barna ofte overnattingsbesøk så 8-10 barn til frokost er ikke uvanlig. Vi dekker bord og setter frem et bredt utvalg og lar stort sett barna spise det de har lyst på. Hvis en av de blir veldig ensporet så hender det vi legger noen føringer, men så sant de får i seg et relativt næringsrikt måltid så er en hyggelig start på dagen viktigere enn hvilken rekkefølge barna spiser hva i. 

• Liker 10
AnonymBruker
Skrevet
8 minutter siden, kisskissbangbang skrev:

Gjør det egentlig noe at han dypper i yoghurten, og hva er problemet med at han "spiset som en hest"? Bestemmer du hvor mye han skal spise? På hvilken måte er yoghurt bedre enn brødskive, og hvorfor MÅ han spise i den rekkefølga hver morra? 

Jeg forstår rett og slett ikke hva du lager en sak av her, og sympatien min havner definitivt hos ungen i dette tilfellet. 

Ts her 

Ble kanskje formulert vel feil. Jeg synes det er viktig at han får i seg næringsrik og bra mat, og da ønsket jeg å supplere med yoghurt (uten sukker) og havregryn i tillegg til brødskivene med jordbærsyltetøy (som var hans eget valg, ved siden av yoghurt). Siden han spiser mye er litt ekstra ved siden av 5brødskiver med syltetøy Okei, var min tanke. 

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...