Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

Jeg går første året av min bachelor nå, og allerede første mnd snakket alle om master. Er det sånn at man nesten ikke får jobb lenger om man "bare" har bachelor? Jeg er ikke født som et skolegeni. Jeg er flink til å jobbe med skole, men det er et eller annet som skjer når jeg skal sette meg ned for å lese til eksamen. Jeg vet at jeg klarer om jeg vil, men det er bare noe som skjer - vanskelig å forklare. Uansett. Jeg er redd for å ikke klare C i snitt for å kunne komme inn på masterstudier, og føler at det ikke er håp.

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Kommer jo an på hva man studerer det da. 

Anonymkode: e8d66...951

AnonymBruker
Skrevet

Kommer an på faget. Jeg er journalist, og har et grunnfag og noen emner, men ingen grad. Går helt fint å få jobb likevel, selv om bransjen sliter. 

Anonymkode: 14910...188

Skrevet

Hvilket studie går du på?  

Den andre tingen jeg tenker på her er at dersom du ikke klarer å oppnå stort sett gode resultater bør du, når du skal søke jobb, kunne vise til annen erfaring ved siden av studiene, f.eks at du har et verv og/eller jobber med noe ved siden av (helst relevant, men jeg tror all jobberfaring teller positivt. Erfaring fra kundeservice-yrker er jo overførbart til også profesjonelle jobber mener jeg), for å kompensere for dårlige karakterer. 

Uansett er det en fordel å ikke ha mange karakterer under C på vitnemålet dersom det er stor konkurranse om jobbene. Dette vil jo også varierere fra studie til studie, men for en del studier, og spesielt på bachelor, er D og E dårlige karakterer. Hvis du jobber godt med studiene gjennom semesteret men sliter med eksamenslesning, så må du finne ut hva det er som skjer og prøve å motvirke det. Hvis du sliter med å huske det du har lært/jernteppe på eksamen, så kan du prøve diverse studieteknikker. Hør med noen på studiet ditt som går gode karakterer om de har noen tips? 

Alt det over til tross angående karakterer, så er det bred enighet om at gode karakterer på eksamen ikke er overførbart til å være flink i arbeidslivet. Gode karakterer viser stort sett bare at man er flink til å ta eksamen. Problemet er at når man studerer noe hvor det er høy konkurranse om jobbene så vil arbeidsgiver kunne velge og vrake i kandidater, og det finnes alltids noen som har A-snitt, er flinke sosialt (gir et godt inntrykk på jobbintervju), har verv, og har jobbet ved siden av studiene. 

AnonymBruker
Skrevet

Det kommer HELT an på hva du studerer, og det er umulig for oss å gi råd om du ikke sier noe om det. Mange utdanninger gir enkelt jobb etter bachelor, særlig yrkesrettede utdanninger som ingeniør, sykepleier etc. Andre utdanninger er nesten umulig å få jobb selv etter master, feks kunsthistorie.

Anonymkode: 8b9b7...51e

Skrevet

Ups. Glemte å skrive at jeg skal bli lærer 

Skrevet
22 minutter siden, Comoros skrev:

Hvilket studie går du på?  

Den andre tingen jeg tenker på her er at dersom du ikke klarer å oppnå stort sett gode resultater bør du, når du skal søke jobb, kunne vise til annen erfaring ved siden av studiene, f.eks at du har et verv og/eller jobber med noe ved siden av (helst relevant, men jeg tror all jobberfaring teller positivt. Erfaring fra kundeservice-yrker er jo overførbart til også profesjonelle jobber mener jeg), for å kompensere for dårlige karakterer. 

Uansett er det en fordel å ikke ha mange karakterer under C på vitnemålet dersom det er stor konkurranse om jobbene. Dette vil jo også varierere fra studie til studie, men for en del studier, og spesielt på bachelor, er D og E dårlige karakterer. Hvis du jobber godt med studiene gjennom semesteret men sliter med eksamenslesning, så må du finne ut hva det er som skjer og prøve å motvirke det. Hvis du sliter med å huske det du har lært/jernteppe på eksamen, så kan du prøve diverse studieteknikker. Hør med noen på studiet ditt som går gode karakterer om de har noen tips? 

Alt det over til tross angående karakterer, så er det bred enighet om at gode karakterer på eksamen ikke er overførbart til å være flink i arbeidslivet. Gode karakterer viser stort sett bare at man er flink til å ta eksamen. Problemet er at når man studerer noe hvor det er høy konkurranse om jobbene så vil arbeidsgiver kunne velge og vrake i kandidater, og det finnes alltids noen som har A-snitt, er flinke sosialt (gir et godt inntrykk på jobbintervju), har verv, og har jobbet ved siden av studiene. 

Takk for tips og gode råd:)

AnonymBruker
Skrevet

Har det ikke blitt slikt at lærere nå må ha en master da? (Altså et formelt krav, ikke bare at man bør). 

Generelt er det jo vanskelig å si. Det kommer an på yrke, hvilken erfaring man har, hvilken bransje man skal inn i etc. Jeg kjenner også veldig mange som ikke har master, men som likevel får jobber innen sine fagfelt i tekniske yrker. De har riktignok noe erfaring nå, så muligens har det blitt vanskeligere enn det var tidligere. 

Anonymkode: dfe25...431

Skrevet

Gratulerer, du har valgt ett av de mest ettersøkte yrkene

Alle vil ha deg

Så lenge du ikke planlegger å gå på et utdannelsesnivå som krever masterutdanning fra læreren vil det ikke bli et problem

Gjest Geirfuglen
Skrevet

Som sykkelkopp skriver, så er det ikke nødvendigvis behov for master innen ditt fagfelt. Innen samfunnsvitenskapene og humaniora er det slik at man bør ha det, og innenfor en del av ingeniøryrkene har det også blitt slik at man bør ha en master for å skille seg ut. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...