Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

Jeg går første året av min bachelor nå, og allerede første mnd snakket alle om master. Er det sånn at man nesten ikke får jobb lenger om man "bare" har bachelor? Jeg er ikke født som et skolegeni. Jeg er flink til å jobbe med skole, men det er et eller annet som skjer når jeg skal sette meg ned for å lese til eksamen. Jeg vet at jeg klarer om jeg vil, men det er bare noe som skjer - vanskelig å forklare. Uansett. Jeg er redd for å ikke klare C i snitt for å kunne komme inn på masterstudier, og føler at det ikke er håp.

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Kommer jo an på hva man studerer det da. 

Anonymkode: e8d66...951

AnonymBruker
Skrevet

Kommer an på faget. Jeg er journalist, og har et grunnfag og noen emner, men ingen grad. Går helt fint å få jobb likevel, selv om bransjen sliter. 

Anonymkode: 14910...188

Skrevet

Hvilket studie går du på?  

Den andre tingen jeg tenker på her er at dersom du ikke klarer å oppnå stort sett gode resultater bør du, når du skal søke jobb, kunne vise til annen erfaring ved siden av studiene, f.eks at du har et verv og/eller jobber med noe ved siden av (helst relevant, men jeg tror all jobberfaring teller positivt. Erfaring fra kundeservice-yrker er jo overførbart til også profesjonelle jobber mener jeg), for å kompensere for dårlige karakterer. 

Uansett er det en fordel å ikke ha mange karakterer under C på vitnemålet dersom det er stor konkurranse om jobbene. Dette vil jo også varierere fra studie til studie, men for en del studier, og spesielt på bachelor, er D og E dårlige karakterer. Hvis du jobber godt med studiene gjennom semesteret men sliter med eksamenslesning, så må du finne ut hva det er som skjer og prøve å motvirke det. Hvis du sliter med å huske det du har lært/jernteppe på eksamen, så kan du prøve diverse studieteknikker. Hør med noen på studiet ditt som går gode karakterer om de har noen tips?