Fru.Vims Skrevet 23. april 2017 #1 Skrevet 23. april 2017 Heisann. Vil så gjerne pynte opp ute med krukker og kanskje lage et bed. MEN, det blir for mye å velge mellom og for liten kunnskap, samt alt for mye folk på hagesenteret. Krukker: Finnes det noe som er flerårig og kan overvintre i en uisolert bod? Kan man mikse og matche som man vil, eller er det noe som ikke bør stå sammen?
skrue Skrevet 23. april 2017 #2 Skrevet 23. april 2017 "Finnes det noe som er flerårig og kan overvintre i en uisolert bod?" Tja. Bor du i Stavanger eller på Tynset? Det kommer helt an på plante og forventet kulde på vinteren. Om noe ikke kan stå sammen? Google litt og se på hvor store plantene kan bli. Er normalt det som er viktig. Altså at en plante ikke blir altfor stor i forhold til den andre. Dessuten. Sjekk at alle kan stå omtrent samme sted (sol) og at de trenger omtrent like mye vann (dumt med kaktus og vannlilje i samme potte).
AnonymBruker Skrevet 23. april 2017 #3 Skrevet 23. april 2017 Jeg begynte med hage og uteplanting for noen år siden og hadde null peiling. Jeg valgte prøve-og-feile-metoden og kjøpte blomster jeg syntes var fine. Det jeg sjekket var hvor hardføre de er, når de blomstrer og hvor de trives best (pleier å stå ved blomstene på gartneriet og på den lille lappen som står i pottene). Og så gikk jeg etter stauder da det er stas med blomster som overvintrer og kommer tilbake flere år. Det har blitt noen bomskudd med stauder som ikke overlever vinteren og blomster som ikke tåler forholdene helt som forventet, men stort sett har jeg fått til det jeg vil og hagen har sett bra ut, uten så veldig mye arbeid utover vanning, litt luking og en sjelden runde med gjødsling. Hva flerårige planter tåler kan du sjekke på herdighetssone-skalaen, og den pleier å stå på merkingen av plantene når du kjøper dem. I Norge bruker vi H2 til H8, der H8 er de mest hardføre plantene. Her i nord har jeg blitt anbefalt å velge planter med H7. Bor du lenger sør, kan du velge planter som er lavere på skalaen. Prøv deg frem, spør på gartneriet, les på info som står ved plantene og søk på nett. Hage er ikke så vanskelig så lenge man ikke legger lista for høyt Anonymkode: c567f...3c4 1
skrue Skrevet 23. april 2017 #4 Skrevet 23. april 2017 Soner ja. Det bør man vite. Det kan avvike lokalt. En solvegg eller lun skråning mot syd kan godt anses som en gunstigere sone enn området generelt. http://www.hageselskapet.no/klimasonekart/ 1
Grønt blad Skrevet 23. april 2017 #5 Skrevet 23. april 2017 Velg frostsikre krukker, då tåler de vinteren. Det finnes også plastkrukker som tåler mye og ikke må inn i en bod om vinteren. Jeg anbefaler deg å kjøpe store krukker. Da får plantene mye mer jord, du trenger ikke vanne så ofte og plantene trives mye bedre. Lag hull i bunnen av krukkene slik at overflødig vann kan renne ut. Det er "regler" for hvilke farger som passer sammen, men det er like greit å ta farger man liker godt. Når du skal velge planter (stauder/flerårige), er det lurt å tenke på høyde og blomstringstid. Litt kjedelig hvis alt har blomstret ferdig før juli er over. Noen planter, f.eks. kattemynte, kan klippes ned og vokse seg stor og full av blomster er gang til i løpet av sesongen. Sommerblomster/ettårige blomstrer stort sett hele sommeren dersom du kniper av tørre/avblomstrede blomster. Stauder/flerårge ser små og puslete ut i hagesenteret, men vokser seg store i løpet av enn sesong eller to. Skal du ha et blomsterbed og det er brunsnegler i området, bør du velge planter som ikke er sneglefavoritter. Det finnes mange oversikter om du googler litt. Anbefaler boken "Hjelp vi har fått hage" til nybegynnere i hagen. Den oppfordrer til å prøve seg fram, og den gir lave skuldre. De har den sikkert på biblioteket. Limer inn noe jeg skrev i en gammel tråd: På tross av litt teit tittel, synes jeg "Hjelp, vi har fått hage" er en god bok. Boka retter seg mot nybegynnere i hagen, både de som har arvet en hage, de som har en hage de vil gjøre noe med og de som skal anlegge hage. Boka er lettlest, men uten å bli flåsete, og selve innholdet er godt og konkret slik at man klarer å gjøre ting i praksis. Boka inneholder ikke mange vanskelige fagbegreper, og de begrepene som er der, forklares på en enkel og forståelig måte. Forfatteren er opptatt av at man må prøve seg fram, og ikke må være redd for å gjøre feil. Dette begrunnes også, og blir ikke stående som en tom setning. For min del har dette vært viktig, da jeg får høye skuldre og mister nesten motet av mange hagebøker fordi det oppleves som lista legges høyt. Det er fine og illustrerende bilder. Boka ble gitt ut i 2015 på Pax forlag, men er opprinnelig svensk. Jeg liker at den er nordisk. 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå