AnonymBruker Skrevet 23. april 2017 #1 Skrevet 23. april 2017 Hvor ofte må man trene en spesifikk aktivitet, for at kroppen skal utsettes påkjenningen ofte nok til å holde formen ved like? Mener altså for at man ikke skal unngå å bli stiv og støl under/etter treningsøkten (som konsekvens av at kroppen utsettes for uvant belastning). Holder det med én gang i uka? Tenker særlig aktiviteter som løping/jogging, sykling og styrketrening. Håper spørsmålet mitt er forståelig Anonymkode: f2638...5f4
Wiggins Skrevet 23. april 2017 #2 Skrevet 23. april 2017 For å ikke bli støl holder det kanskje med én joggetur eller styrkeøkt i uka, men du får ikke noe særlig framgang i noen av delene hvis det bare blir én gang i uka. Du burde i det minste ha to økter i uka.
Lurium Skrevet 23. april 2017 #3 Skrevet 23. april 2017 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hvor ofte må man trene en spesifikk aktivitet, for at kroppen skal utsettes påkjenningen ofte nok til å holde formen ved like? Mener altså for at man ikke skal unngå å bli stiv og støl under/etter treningsøkten (som konsekvens av at kroppen utsettes for uvant belastning). Holder det med én gang i uka? Tenker særlig aktiviteter som løping/jogging, sykling og styrketrening. Håper spørsmålet mitt er forståelig Anonymkode: f2638...5f4 Mener at du ikke vil bli stiv og støl? Personlig ser jeg på det å være litt støl dagen etter styrketrening som et kvalitetstegn, at jeg har påført musklene nok "juling" til at de må reparere/bli sterkere. Når det gjelder både cardio og styrke er vel det vanlige at du bør ha 2 økter i uka for å få framgang. (2 økter på den samme muskelgruppa i styrketrening hvis du kjører split-program). 2
AnonymBruker Skrevet 23. april 2017 #4 Skrevet 23. april 2017 15 minutter siden, Wiggins skrev: For å ikke bli støl holder det kanskje med én joggetur eller styrkeøkt i uka, men du får ikke noe særlig framgang i noen av delene hvis det bare blir én gang i uka. Du burde i det minste ha to økter i uka. 15 minutter siden, Lurium skrev: Mener at du ikke vil bli stiv og støl? Personlig ser jeg på det å være litt støl dagen etter styrketrening som et kvalitetstegn, at jeg har påført musklene nok "juling" til at de må reparere/bli sterkere. Når det gjelder både cardio og styrke er vel det vanlige at du bør ha 2 økter i uka for å få framgang. (2 økter på den samme muskelgruppa i styrketrening hvis du kjører split-program). Jeg mener for å ikke bli stiv og støl ja Skjønner at man sikkert må trene oftere enn 1 gang per uke for å bli sterkest eller raskest mulig, men her snakker jeg om det å unngå at kroppen blir stiv/støl pga. uvant belastning. Sagt på en annen måte: Hvor ofte må man trene en bestemt aktivitet for å unngå at kroppen "glemmer" belastningen fra en økt til neste? Anonymkode: f2638...5f4
Lurium Skrevet 23. april 2017 #5 Skrevet 23. april 2017 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Jeg mener for å ikke bli stiv og støl ja Skjønner at man sikkert må trene oftere enn 1 gang per uke for å bli sterkest eller raskest mulig, men her snakker jeg om det å unngå at kroppen blir stiv/støl pga. uvant belastning. Sagt på en annen måte: Hvor ofte må man trene en bestemt aktivitet for å unngå at kroppen "glemmer" belastningen fra en økt til neste? Anonymkode: f2638...5f4 Etter min mening går det mer på at du ikke utsetter kroppen for særlig hardere belastning enn det den er vant til, og at du ikke bruker andre muskler/deler av musklene enn hva den er vant til. F.eks. hvis du er vant til å kjøre 4x4 på bane, vil du bli støl hvis du plutselig tar en økt med motbakkeløp. Likeså hvis du begynner med et nytt program i styrke, hvor øvelsene "treffer" muskelfibrene i en muskelgruppe litt annerledes. Når det gjelder vedlikehold er det etter min mening genetisk, personlig er vel pecs'ene den muskelgruppen hos meg som tåler minst opphold, her blir jeg støl hvis det går mer enn en ukes tid.
AnonymBruker Skrevet 23. april 2017 #6 Skrevet 23. april 2017 3 minutter siden, Lurium skrev: Etter min mening går det mer på at du ikke utsetter kroppen for særlig hardere belastning enn det den er vant til, og at du ikke bruker andre muskler/deler av musklene enn hva den er vant til. F.eks. hvis du er vant til å kjøre 4x4 på bane, vil du bli støl hvis du plutselig tar en økt med motbakkeløp. Likeså hvis du begynner med et nytt program i styrke, hvor øvelsene "treffer" muskelfibrene i en muskelgruppe litt annerledes. Når det gjelder vedlikehold er det etter min mening genetisk, personlig er vel pecs'ene den muskelgruppen hos meg som tåler minst opphold, her blir jeg støl hvis det går mer enn en ukes tid. Men nå tenker jeg SAMME belastning, hvor ofte må man trene det for at kroppen ikke skal glemme? Altså for eksempel: Jogge eller sykle en bestemt distanse med samme intensitet. Trene samme styrkeprogram med samme øvelser, reps, pauser, belastning. Skjønte du mer hva jeg spør etter nå? Anonymkode: f2638...5f4
Gjest Froning Skrevet 23. april 2017 #7 Skrevet 23. april 2017 5 timer siden, AnonymBruker skrev: Holder det med én gang i uka? Tenker særlig aktiviteter som løping/jogging, sykling og styrketrening. Håper spørsmålet mitt er forståelig Anonymkode: f2638...5f4 Som den eksperten jeg er sitter jeg med den eneste riktige fasiten og den er: Test ut og kjenn etter.. 5 dager er en pekepinn for meg... Folk responderer veldig forskjellig og det er grusomt mange variabler å forholde seg til.
AnonymBruker Skrevet 23. april 2017 #8 Skrevet 23. april 2017 5 timer siden, AnonymBruker skrev: Men nå tenker jeg SAMME belastning, hvor ofte må man trene det for at kroppen ikke skal glemme? Altså for eksempel: Jogge eller sykle en bestemt distanse med samme intensitet. Trene samme styrkeprogram med samme øvelser, reps, pauser, belastning. Skjønte du mer hva jeg spør etter nå? Anonymkode: f2638...5f4 Jeg har splitt-program på styrketreninga der jeg trener samme muskelgruppe 2 ganger i uka. Trener 6 ganger i uka. Jeg blir alltid støl, men nå trener jeg tungt da. Er nok ikke slik hvis man ikke øker vektene. Anonymkode: a2e83...01b
AnonymBruker Skrevet 23. april 2017 #9 Skrevet 23. april 2017 Jeg kan gå lenger enn en uke. Jogger ca samme distanse hver gang(7 km). Når det er likt hver gang utfordrer jeg ikke kroppen og blir ikke bedre sånn sett, men blir ikke dårligere (støl, mer sliten osv) av å kun ta en økt i uka eller annenhver uke. Anonymkode: 05538...662
AnonymBruker Skrevet 23. april 2017 #10 Skrevet 23. april 2017 Hvis du trener en muskel regelmessig vil du etterhvert ikke bli stiv selv om du trener hver eneste dag. Kvalitet på treningen har absolutt ingenting med å være stiv dagen etter å gjøre. Når det er lenge siden jeg har tatt knebøy, så blir jeg stiv dagen etter. Om jeg venter et par dager og kjører nøyaktig samme økt på nytt, så blir jeg ikke stiv. Det betyr ikke at den andre økta var bortkastet eller mindre effektiv enn den første Anonymkode: f83fb...4b1
linsejesus Skrevet 23. april 2017 #11 Skrevet 23. april 2017 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Kvalitet på treningen har absolutt ingenting med å være stiv dagen etter å gjøre. Anonymkode: f83fb...4b1 Dette. Jeg blir støl hvis det er mer enn to uker siden sist jeg trente, og noen ganger hvis det er lenge siden jeg trente en spesifikk øvelse. Jeg kan f.eks trene knebøy annenhver dag, men blir noen ganger støl hvis jeg kjører f.eks utfall for første gang på lenge.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå