Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Vi har egentlig sett oss ut ergobaby adapt, men tenkte å vente til etter fødsel for å se an behovet. 

Men tenker at vi skal kjøpe et brukt bæresjal som ikke koster så mye, som vi kan ha fra dag 1 i tilfelle babyen liker det. Eller er ikke dette noe poeng?

Greit å slippe å begynne å undersøke forskjellige typer når man trenger det med en gang.

Har dere evt anbefaling av et godt sjal som vi kan teste før vi evt kjører ergobaby?

Anonymkode: e12d2...ed5

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Hva med feks ergobaby hybrid/bæresjal eller caboo close, er det noen som har erfaringer og de?

Anonymkode: e12d2...ed5

Gjest GulSol
Skrevet

Ellevill har helt greie vevde sjal til nyfødte. Elastiske er også veldig greie for de minste. Ville definitivt satsa på sjal først og sele senere!

Skrevet

Jeg har caboo bæresjal og er veldig fornøyd. Det er ikke alle mulig seler som skal festes her og der og mye mer lettvint :) jeg syntes ergobaby var tungvint. 

Skrevet

Ja takk, begge deler. Når de er helt nyfødte er sjal litt mer behagelig enn sele. Gjerne elastisk, eller ferdigknytt elastisk som caboo, eller tynt, vevd sjal. Finnes mange. Brukt er bedre enn nytt. 

Jeg begynte å bruke sele etter baby ble for tung for caboo. Da gikk jeg også over til vevd sjal. Foretrekker begge deler! Mange greier seg kun med sjal også. Så du kan absolutt vente litt med sele. 

Skrevet

Jeg vurderer også det. Har kjøpt ergobaby 360, men ikke med nyfødinnlegg. Tror dere det går bra å gå rett fra sjal til ergobaby uten innlegg? Når kan man bruke sele uten innlegg?

Skrevet
2 timer siden, Puny skrev:

Jeg vurderer også det. Har kjøpt ergobaby 360, men ikke med nyfødinnlegg. Tror dere det går bra å gå rett fra sjal til ergobaby uten innlegg? Når kan man bruke sele uten innlegg?

Fra tidligst 4 mnd. Om det går fint å gå rett over kommer an på sjalet du bruker, og vekta på baby. Jeg kunne ikke bruke elastisk sjal etter 2 mnd, da var baby for tung (hadde en tung baby da). Et vevd sjal holder lenger. 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har ikke erfaring med bæresele med innlegg, har brukt sjal fram til 4 mnd, både elastisk og vevd. Etter at babyen ble 4 mnd og stor nok for bæresela vår (ergobaby orginal), har jeg foretrukket den fremfor sjal, fordi det går så mye raskere. 

Med førstemann brukte jeg elastisk sjal helt fram til 4 mnd, men nr 2 ble for tung tidlig, så da kjøpte jeg vevd sjal. 

Til nyfødte anbefales elastisk  sjal framfor vevd sjal om du er nybegynner 😊

Kan for øvrig anbefale facebookgruppa Norsk bæregruppe.  

Anonymkode: 8fe4f...d72

Skrevet (endret)

Hvis du søker på bæresjal på Finn, finner du mange elastiske sjal for en billig penge. Vi brukte en mobywrap de første to mnd, og det kan du få for noen hundrelapper. Kjøpte en Ergobaby når det begynte å bli tungt å bære ute i det elastiske sjalet (våkner i vogn og ville bæres hjem).

Anbefaler å vente litt med sele og lese deg litt opp på hva dere vil ha. Finnes masse alternativer til Ergobaby (Tula, Angelpack, Soul Slings) og ulike seler passer ulike kropper. Synes ergobabyen min er kjedelig i forhold til alle dere flotte variantene som finnes der ute 😄

Det er  beste er om du får prøvd selen på før du kjøper...

Endret av Bokdamen
AnonymBruker
Skrevet

Foretrekker sjal i starten, Caboo close til nyfødt er helt fantastisk. Vevd sjal etter det, og for meg som ikke helt får til å knyte på ryggen - sele til ryggbæring. :)

Anonymkode: cc5fb...257

Skrevet
42 minutter siden, Bokdamen skrev:

Hvis du søker på bæresjal på Finn, finner du mange elastiske sjal for en billig penge. Vi brukte en mobywrap de første to mnd, og det kan du få for noen hundrelapper. Kjøpte en Ergobaby når det begynte å bli tungt å bære ute i det elastiske sjalet (våkner i vogn og ville bæres hjem).

Anbefaler å vente litt med sele og lese deg litt opp på hva dere vil ha. Finnes masse alternativer til Ergobaby (Tula, Angelpack, Soul Slings) og ulike seler passer ulike kropper. Synes ergobabyen min er kjedelig i forhold til alle dere flotte variantene som finnes der ute 😄

Det er  beste er om du får prøvd selen på før du kjøper...

👆 

Finnes jo såååå mange fine seler!!

Skrevet

Hadde sjal (ergobaby hybrid) i starten, men kjøpte etterhvert sele (ergobaby adapt). 

Sjal var koselig det, men det var noe styr å knyte på seg synes jeg. Har en bebis av det utålmodige slaget som vrælte av full hals mens jeg knytte det på meg. Roa seg fort når han kom oppi da, og sovna som regel etter noen minutter. Men fikk ikke til å ta han ut av sjalet uten å vekke. I sjalet blir det ganske varmt og klamt syns jeg. Når han våkna skulle han ha mat i går (!), og igjen synes jeg det var stressende og fiklete å ta ut hylskrikende baby av sjalet for å finne fram puppen og amme. Det går visstnok an å amme i sjal, men skjønte aldri hvordan det skulle gå seg til.

Er veldig fornøyd med selen derimot, og skulle ønske jeg hadde den da han var nyfødt fordi det er mye raskere/lettere å ta baby inn og ut. Har dog ikke prøvd selen med nyfødt baby, da den ble kjøpt da han var 4-5 mnd.  

• Liker 1
Gjest Geirfuglen
Skrevet

Både caboo, elastisk og vevd er fint i starten, også kan du gå over til sele etter hvert. Koseligere med sjal. Ergobaby Adapt anbefales som regel foran Ergobaby 360, så slipper du å bakse med nyfødtinnlegget. Mange som sliter med det.

Gjest Geirfuglen
Skrevet
13 timer siden, N85 skrev:

Hadde sjal (ergobaby hybrid) i starten, men kjøpte etterhvert sele (ergobaby adapt). 

Sjal var koselig det, men det var noe styr å knyte på seg synes jeg. Har en bebis av det utålmodige slaget som vrælte av full hals mens jeg knytte det på meg. Roa seg fort når han kom oppi da, og sovna som regel etter noen minutter. Men fikk ikke til å ta han ut av sjalet uten å vekke. I sjalet blir det ganske varmt og klamt syns jeg. Når han våkna skulle han ha mat i går (!), og igjen synes jeg det var stressende og fiklete å ta ut hylskrikende baby av sjalet for å finne fram puppen og amme. Det går visstnok an å amme i sjal, men skjønte aldri hvordan det skulle gå seg til.

Er veldig fornøyd med selen derimot, og skulle ønske jeg hadde den da han var nyfødt fordi det er mye raskere/lettere å ta baby inn og ut. Har dog ikke prøvd selen med nyfødt baby, da den ble kjøpt da han var 4-5 mnd.  

Da er Caboo midt i blinken, for det er bare å putte babyen oppi og etterstramme. Endte stort sett med det vi også, men synes vevd eller sele er kjekkere når jeg støvsuger o.l.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...