Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei, jeg lurer på om det er lurt for en mørkhudet (veldig mørk) person å studere medisin i Polen. de jeg har snakket med sier det er "bra studiemiljø og rettferdige lærere", men gjelder dette for en person med en annen etnisk bakgrunn en europeisk ? 

Anonymkode: 20687...6b7

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Altså, det kan finnes rasister overalt, men det er da ingen grunn til å ikke studere i polen framfor f. eks oslo

AnonymBruker
Skrevet
14 timer siden, minister-mio skrev:

Altså, det kan finnes rasister overalt, men det er da ingen grunn til å ikke studere i polen framfor f. eks oslo

Har du førstehåndserfaring?

Anonymkode: bde9f...71c

Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Har du førstehåndserfaring?

ja

AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, minister-mio skrev:

ja

Du er mørk og har studert i Polen? For jeg har også hørt at det er forskjellsbehandling. Og det er jo enda flere rasister i Polen (og Øst-Europa generelt) enn det er i Norge.

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Kjenner to fra Iran som studerte i Polen. Hørte ingenting om at de opplevde rasisme. 

Anonymkode: bdefb...812

AnonymBruker
Skrevet
14 timer siden, minister-mio skrev:

Men det varierer hvor stuerent det er å være rasist i ulike land. I Serbia så er de fleste rasistiske og jeg ville ikke studert der om jeg var mørk. Polen aner jeg ikke, tipper det er verre enn Norge, men kan ikke si noe konkret

Anonymkode: a19bd...c14

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
58 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men det varierer hvor stuerent det er å være rasist i ulike land. I Serbia så er de fleste rasistiske og jeg ville ikke studert der om jeg var mørk. Polen aner jeg ikke, tipper det er verre enn Norge, men kan ikke si noe konkret

Anonymkode: a19bd...c14

Nettopp, for da blir rasismen mer institusjonalisert. 

Deg over: iranere/persere blir gjerne ikke forskjellsbehandlet i samme grad som sorte og arabere, da persere var ansett som "renere" og ariske.

Skrevet

Tror ikke Polen er så ille når det kommer til rasisme. Men det er bare synsing fra min side, basert på mitt inntrykk av polakker og andre østeuropeere. Sistnevnte er mye verre. 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har hørt at det ikke er så ille i storbyene, siden de er mer vant til turister og utvekslingsstudenter. Utenfor storbyene hadde jeg nok ikke valgt å studere som mørk. 

Anonymkode: f6818...def

AnonymBruker
Skrevet

Du kan lese denne tråden her som jeg fant på nettet:

https://polishforums.com/study/poland-expect-racism-black-woman-72844/

Flere land i Øst-Europa er dessverre kjent for å være langt mer rasistiske enn andre land i Europa. Likevel vil jeg tro at professorer på universitetet ikke vil behandle deg annerledes, men det kan kanskje bli et problem i hverdagen når du går til butikken, går i byen, osv. Dessverre. 

Anonymkode: e8659...4c7

Skrevet

Sykt at man må ta hudfargen sin med i betraktning når man skal velge utdannelse :icon_frown:

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Nå vet jeg ikke hvorden det er i Polen, men jeg kjenner en som gikk i Ungaren og de har ekstremt mye muntlige eksamen. Hun har fortalt at det var mye trynefaktor der nede og at lærene favoriserer enkelte elever. Slik er det sikkert til en viss grad i Norge også, men her er man i det minste anonym på de fleste eksamener og lærene har langt mindre innvirkning på karakterene dine. Ser i det minste for meg at om en lærer ikke liker en, uavhengig av grunn, så får det større konsekvenser i land som Polen enn det hadde fått i Norge. 

Men det skal sies at hun jeg kjenner også fortalte at lærerne der nede ofte ikke like de norske elevene fordi de omtrent levde mer velstående enn hva lærerne selv hadde råd til. Så vet ikke om det er noe fordel å være "typisk norsk". 

Anonymkode: e2055...932

Skrevet
På 24.4.2017 den 11.14, FrittgåendeBurugle skrev:

Sykt at man må ta hudfargen sin med i betraktning når man skal velge utdannelse :icon_frown:

Uff ja, kjenner jeg blir lei meg

AnonymBruker
Skrevet
På 24.4.2017 den 11.14, FrittgåendeBurugle skrev:

Dette er vel ikke regelen i verken Norge eller Øst-Europa. Det er fryktelig mange nordmenn med innvandrerbakgrunn som studerer medisin i Øst-Europa uten at de blir utstøtt av lokalsamfunnet, professorer eller andre medstudenter. Men det er jo naturlig at man stiller spørsmål om holdninger til dette i et land man vurderer å studere i, men det at man lurer vil ikke si at dette er et stort problem. 

Anonymkode: 35270...b41

AnonymBruker
Skrevet

Vet at noen mørke har hatt kjipe opplevelser i Polen, tror det er verre for menn enn kvinner (kvinner blir kanskje ansett som 'eksotisk' med nysgjerrighet heller enn rasisme), men dette er bare noe jeg har hørt via venner - kanskje du kan Google det for å se om du finner noen historier i forumer eller på youtube? Utrolig kjipt at det skal være sånn, men jeg skjønner at du vil være føre var. Selv steder som Italia kan være ganske brutalt.

Anonymkode: 3fef1...0dd

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...