AnonymBruker Skrevet 22. april 2017 #1 Skrevet 22. april 2017 Hei! Jeg er student nå men snart er jeg ferdig med utdanningen og begynner å betale tilbake til Lånekassen. Jeg skal ha en gjeld ca.200.000 når jeg blir ferdig utdannet. Jeg har spart ca. halvparten eller litt mer, men jeg er ikke norsk og vil gjerne tilbake til landet mitt etter utdanningen fordi jeg slitter mye med psyken her for tiden. I landet mitt får man ikke så mye i lønn men jeg regner med at i starten kan jeg forvente å få ca. 700-800 euro i måneden, etterhvert blir det sikkert ca. 1300-1500 euro men ikke mye mer. Jeg vet ikke hvordan skal jeg regne ut hvor mye skal jeg betale hver måned i euro? (sånt at jeg kan leve et liv mens jeg betaler tilbaker tilbake). Jeg forstår at jeg må betale renter i tilegg men det står på nettsiden deres at man kan slette rente inntil 3 år på grunn av lav inntekt. Jeg kommer sikkert til å ta lang tid til å betale tilbake men jeg synes man bør prioritere psyken sin og bo i hjemmelandet kan gjøre at jeg føler meg bedre... Tror dere dette kommer å ordne seg? Hvis jeg har problemer med å betale tilbake blir det mulig å søke på gjeldsordning selv om jeg bor i hjemmelandet mitt? Er det noen som har erfaring med noen liknende situasjon? Jeg må si jeg er veldig stresset av å tenke på det... Så jeg takker nemlig om dere har noen god råd til meg. Anonymkode: e8a51...cca
AnonymBruker Skrevet 22. april 2017 #2 Skrevet 22. april 2017 https://www.lanekassen.no/nb-NO/Tilbakebetaling/Sletting-av-renter/rentefritak_utlandet/ Anonymkode: 4ee17...01c
AnonymBruker Skrevet 22. april 2017 #3 Skrevet 22. april 2017 Så å dra til Norge, få støtte til utdanning og gratis utdanning det gidder du, men å betale tilbake gidder du ikke? Hva faen er det for en holdning? Du betaler selvfølgelig det du har spart og så betaler du tilbake resten etterhvert. Anonymkode: 96f96...a1a