AnonymBruker Skrevet 22. april 2017 #1 Skrevet 22. april 2017 Hei! Jeg er student nå men snart er jeg ferdig med utdanningen og begynner å betale tilbake til Lånekassen. Jeg skal ha en gjeld ca.200.000 når jeg blir ferdig utdannet. Jeg har spart ca. halvparten eller litt mer, men jeg er ikke norsk og vil gjerne tilbake til landet mitt etter utdanningen fordi jeg slitter mye med psyken her for tiden. I landet mitt får man ikke så mye i lønn men jeg regner med at i starten kan jeg forvente å få ca. 700-800 euro i måneden, etterhvert blir det sikkert ca. 1300-1500 euro men ikke mye mer. Jeg vet ikke hvordan skal jeg regne ut hvor mye skal jeg betale hver måned i euro? (sånt at jeg kan leve et liv mens jeg betaler tilbaker tilbake). Jeg forstår at jeg må betale renter i tilegg men det står på nettsiden deres at man kan slette rente inntil 3 år på grunn av lav inntekt. Jeg kommer sikkert til å ta lang tid til å betale tilbake men jeg synes man bør prioritere psyken sin og bo i hjemmelandet kan gjøre at jeg føler meg bedre... Tror dere dette kommer å ordne seg? Hvis jeg har problemer med å betale tilbake blir det mulig å søke på gjeldsordning selv om jeg bor i hjemmelandet mitt? Er det noen som har erfaring med noen liknende situasjon? Jeg må si jeg er veldig stresset av å tenke på det... Så jeg takker nemlig om dere har noen god råd til meg. Anonymkode: e8a51...cca
AnonymBruker Skrevet 22. april 2017 #2 Skrevet 22. april 2017 https://www.lanekassen.no/nb-NO/Tilbakebetaling/Sletting-av-renter/rentefritak_utlandet/ Anonymkode: 4ee17...01c
AnonymBruker Skrevet 22. april 2017 #3 Skrevet 22. april 2017 Så å dra til Norge, få støtte til utdanning og gratis utdanning det gidder du, men å betale tilbake gidder du ikke? Hva faen er det for en holdning? Du betaler selvfølgelig det du har spart og så betaler du tilbake resten etterhvert. Anonymkode: 96f96...a1a
AnonymBruker Skrevet 22. april 2017 #4 Skrevet 22. april 2017 Jeg har ikke sagt at jeg ikke vil betale tilbake, jeg har bare spurte hvordan kan jeg regne hvordan å betale tilbake på en god måtte slik at jeg kan leve i hjemmelandet mitt. Anonymkode: e8a51...cca
AnonymBruker Skrevet 22. april 2017 #5 Skrevet 22. april 2017 1 time siden, AnonymBruker skrev: Så å dra til Norge, få støtte til utdanning og gratis utdanning det gidder du, men å betale tilbake gidder du ikke? Hva faen er det for en holdning? Du betaler selvfølgelig det du har spart og så betaler du tilbake resten etterhvert. Anonymkode: 96f96...a1a Er du stokk dum eller? TS lurer jo på hvordan hun kan betale, ikke hvordan hun kan stikke av fra gjelda. Snakk om å være tett i pappen. Anonymkode: c76d5...0b6 9
AnonymBruker Skrevet 22. april 2017 #6 Skrevet 22. april 2017 Takk ja, jeg er veldig glad for at jeg har fått støtte og utdanning her og, hvem vet, kanskje jeg kommer tilbake en dag og jobber her, jeg har faktisk tenkt å søke på jobb i Norge også fra hjemmelandet mitt. Men jeg stresser veldig mye når jeg tenker på hvordan å betale tilbake studielånet derfra, derfor tenker jeg at det hadde hjulpet å tenke på en plan allerede nå... opprinnelig hadde jeg tenkt å bo her lengre fordi jeg hadde norsk kjæreste, men forholdet har ikke gått så bra og jeg slitter veldig mye i det siste... Jeg tenker at dette kan være noe som flere mennesker opplever og at det må gå an å finne en løsning for oss som vil betale tilbake samtidig som vi kan ha et "normalt" liv i landet vårt. Anonymkode: e8a51...cca
Svartedauden Skrevet 22. april 2017 #7 Skrevet 22. april 2017 Husk at det kan gå litt penger i valuta omgjøring.
AnonymBruker Skrevet 22. april 2017 #8 Skrevet 22. april 2017 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Så å dra til Norge, få støtte til utdanning og gratis utdanning det gidder du, men å betale tilbake gidder du ikke? Hva faen er det for en holdning? Du betaler selvfølgelig det du har spart og så betaler du tilbake resten etterhvert. Anonymkode: 96f96...a1a Skjerp deg. Kan ikke forstå at det finnes slike mennesker som deg her i verden, men jo tydeligvis. Du har vel ikke noe bedre å gjøre en lørdagskveld? Anonymkode: 93b4b...1d4 1
AnonymBruker Skrevet 22. april 2017 #9 Skrevet 22. april 2017 Hallo? Jeg forstår bare ikke hvorfor er det så ille å spør om dere har noe råd for å betale tilbake studielånet fra utlandet. Jeg leste at det er mange som prøver å slippe å betale, inkludert nordmenn, men det prøver jeg ikke. Og jeg gjøre det jeg vil på lørdagskvelden. Anonymkode: e8a51...cca
Honnikorn Skrevet 22. april 2017 #10 Skrevet 22. april 2017 Først finner du ut hvor mye du skal betale tilbake i norske kroner og så gjør du om til euro. Euro står i omtrent 11 kr, man kan bruke en Valutakalkulator f.eks
AnonymBruker Skrevet 22. april 2017 #11 Skrevet 22. april 2017 Fikk du ikke svar i den første tråden din om dette? Anonymkode: 54f03...a8f
AnonymBruker Skrevet 23. april 2017 #13 Skrevet 23. april 2017 Det står der at man får rentefritak ved fulltidsarbeid men jeg vet ikke om det gjelder bare i 3 år eller om det er sånt så lenge man jobber på samme plassen. Er det veldig dumt å dele opp lånet i mest mulige år, for eksempel, 30 år? fordi hvis jeg betaler mindre hvert måned så blir det kanskje lettere for meg å betale tilbake i hvertfall i starten. Når jeg har en bedre jobb kan jeg tenke meg om å betale mer i måned slik at jeg kan betale det raskere... Anonymkode: e8a51...cca
Alenia Skrevet 23. april 2017 #14 Skrevet 23. april 2017 Jeg har omtrent det dobbelte av deg i studielån, og betaler ca 2300 kr PR mnd på det
AnonymBruker Skrevet 23. april 2017 #15 Skrevet 23. april 2017 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Det står der at man får rentefritak ved fulltidsarbeid men jeg vet ikke om det gjelder bare i 3 år eller om det er sånt så lenge man jobber på samme plassen. Er det veldig dumt å dele opp lånet i mest mulige år, for eksempel, 30 år? fordi hvis jeg betaler mindre hvert måned så blir det kanskje lettere for meg å betale tilbake i hvertfall i starten. Når jeg har en bedre jobb kan jeg tenke meg om å betale mer i måned slik at jeg kan betale det raskere... Anonymkode: e8a51...cca Du kan få fritak for maks tre år, ja. Hvor mye du vil betale kan du selv bestemme og justere underveis. Dette gjøres på "Mine sider". Jeg har rundt 350 000 i studielån og betaler vel 2300 nok i måneden, men da betaler jeg mer enn det jeg må. Mener at minimumsbetalingen for mitt lån er på rundt 1900 i måneden eller noe. Hvis du har spart opp en god del penger er vel det enkleste å sette av en større sum av disse på en norsk konto og la pengene trekkes derfra. Da slipper du å måtte forholde deg til svinginger i valutakursen og det blir enklere å planlegge hvor mye du skal betale tilbake. Anonymkode: 4ee17...01c 1
AnonymBruker Skrevet 24. april 2017 #16 Skrevet 24. april 2017 Du kan prøve nedbetalingskalkulatoren for å se hva terminbeløpet ditt vil bli: https://app.lanekassen.no/slnebe/ Anonymkode: 81019...afd
AnonymBruker Skrevet 25. april 2017 #17 Skrevet 25. april 2017 Det aller enkleste er selvfølgelig å ta kontakt med Lånekassen. De kan gi deg et korrekt svar på hvilke muligheter du har. De har helt sikkert erfaring med utenlandske studenter som reiser tilbake til hjemlandet før hele lånet er innfridd. Anonymkode: 02656...932
AnonymBruker Skrevet 25. april 2017 #18 Skrevet 25. april 2017 Norske skattepenger kan du med god samvittighet ta imot via subsidier til utdanningslånet -men betale tilbake prøver du å sno deg unna. Ingen respekt for sånne. Skam deg. Anonymkode: ca8b8...b53
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå