Høne_mor Skrevet 22. april 2017 #1 Skrevet 22. april 2017 Er godt voksen, og har en sykdom som ikke synes, og som jeg aldri har fortalt til noen, og som jeg aldri har bedt om utredning for. (Har vel egentlig bare håpet hele veien at det ikke er slik jeg har trodd) Denne sykdommen er årsaken til at jeg aldri har klart å etablere noe arbeidsliv som har gitt noe inntekt av betydning. Er p.t. registrert som arbeidsledig, men vet med meg selv at jeg ikke vil kunne komme i, eller forbli, i et arbeid over lengre tid. Hvis jeg blir utredet og min diagnose fremkommer, så vil jeg bli uføretrygdet. Men er forferdelig redd for å bli det siden jeg har hatt inntekt på mindre enn minste lønnsnivå å vise til. (vikar og deltid) Så at folketrygdens grunnbeløp er på kr. 7.715,- pr. mnd og det er jo ingenting å leve for. Er hysterisk engstelig for disse utregningene til Nav og lurer på: Er noen som vet noe om hvordan Nav regner ut uføretrygd ?
AnonymBruker Skrevet 22. april 2017 #2 Skrevet 22. april 2017 https://www.nav.no/no/Person/Pensjon/Relatert+informasjon/beregning-av-uføretrygd Anonymkode: 1bc0c...e92
AnonymBruker Skrevet 23. april 2017 #3 Skrevet 23. april 2017 6 timer siden, Høne_mor skrev: Er godt voksen, og har en sykdom som ikke synes, og som jeg aldri har fortalt til noen, og som jeg aldri har bedt om utredning for. (Har vel egentlig bare håpet hele veien at det ikke er slik jeg har trodd) Denne sykdommen er årsaken til at jeg aldri har klart å etablere noe arbeidsliv som har gitt noe inntekt av betydning. Er p.t. registrert som arbeidsledig, men vet med meg selv at jeg ikke vil kunne komme i, eller forbli, i et arbeid over lengre tid. Hvis jeg blir utredet og min diagnose fremkommer, så vil jeg bli uføretrygdet. Men er forferdelig redd for å bli det siden jeg har hatt inntekt på mindre enn minste lønnsnivå å vise til. (vikar og deltid) Så at folketrygdens grunnbeløp er på kr. 7.715,- pr. mnd og det er jo ingenting å leve for. Er hysterisk engstelig for disse utregningene til Nav og lurer på: Er noen som vet noe om hvordan Nav regner ut uføretrygd ? Hvordan vet du at du har en sykdom, når du aldri har sagt det til noen og heller ikke blitt utredet for det? Det er ingen sykdom pr i dag som automatisk fører til uføretrygd. Anonymkode: f73f6...cc2 4
AnonymBruker Skrevet 23. april 2017 #4 Skrevet 23. april 2017 Det er arbeidsevnen som teller ikke hva slags sykdom du har. Det er ingen sykdom man automatisk uføretrygdes på, man må gjennom en del års utredning av NAV før man i det hele tatt kan tenke å søke om uføretrygd. Anonymkode: 69f52...0f1 4
SesameStreet Skrevet 23. april 2017 #5 Skrevet 23. april 2017 (endret) Alle må først på Arbeidsavklaringspenger før en kan diskutere en søknad om uføretrygd. Og du må da utredes, avklares, utprøves osv. Endret 23. april 2017 av SesameStreet
AnonymBruker Skrevet 23. april 2017 #6 Skrevet 23. april 2017 Noen trur det er lett og få uføretrygd i disse tider, men det blir hardere for hvert år som går. Og stort sett er man ihvertfall 4år på aap før de vurderer din uføretrygd situasjon. Så jeg trur nok du er en person som vil få det ekstremt hard, og tru det er litt for lett å få uføre. At man vet man har en sykdom uten at du har fått diagnose, er også veldig rart. Anonymkode: 9eaaa...170 3
applestories Skrevet 23. april 2017 #7 Skrevet 23. april 2017 Hvor har du tallet 7715 fra? Har du sett på alderspensjon? Folketrygdens grunnbeløp (G) er per dags dato (økes i mai hvert år) på kr. 92.576. Dersom du er enslig er minstesatsen på uføretrygd 2,48 G, eller kr. 229.588 i året / 19.132 i måneden. Dette står i linken du fikk over.
AnonymBruker Skrevet 23. april 2017 #8 Skrevet 23. april 2017 1 time siden, applestories skrev: Hvor har du tallet 7715 fra? Har du sett på alderspensjon? Folketrygdens grunnbeløp (G) er per dags dato (økes i mai hvert år) på kr. 92.576. Dersom du er enslig er minstesatsen på uføretrygd 2,48 G, eller kr. 229.588 i året / 19.132 i måneden. Dette står i linken du fikk over. Er det før skatt eller? Anonymkode: f48d0...cb1
Million Skrevet 23. april 2017 #9 Skrevet 23. april 2017 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Er det før skatt eller? Anonymkode: f48d0...cb1 Ja, selvfølgelig er det det. Skatt er individuelt og avhenger av den enkelte persons fradrag osv. 1
applestories Skrevet 23. april 2017 #10 Skrevet 23. april 2017 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Er det før skatt eller? Anonymkode: f48d0...cb1 Ja, det er alltid før skatt. Skatten kommer an på om man er gift eller enslig, om man har lån eller store verdier, om man har fradrag og mye forskjellig. Det er umulig for NAV å vite hva skatten din skal være. Alle ytelser fra NAV er oppgitt som bruttobeløp og de fleste er skattepliktige. Uføretrygd er siden 1.1.2015 skattlagt som vanlig inntekt.
AnonymBruker Skrevet 23. april 2017 #11 Skrevet 23. april 2017 21 minutter siden, Million skrev: Ja, selvfølgelig er det det. Skatt er individuelt og avhenger av den enkelte persons fradrag osv. Jaokei, syntes det hørtes veldig mye ut til å være lav sats da er det ikke så "lønnsomt" å være ufør. Jeg er ikke Ts btw Anonymkode: f48d0...cb1
Million Skrevet 23. april 2017 #12 Skrevet 23. april 2017 43 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jaokei, syntes det hørtes veldig mye ut til å være lav sats da er det ikke så "lønnsomt" å være ufør. Jeg er ikke Ts btw Anonymkode: f48d0...cb1 Ja, skulle det ikke være det? Ulønnsomt altså? Hvor har du hørt at det skulle være "lønnsomt å være ufør"? Det er det vel ingen som noengang har påstått? Det er og blir et tapsforetagende, vil jeg påstå. 2
AnonymBruker Skrevet 23. april 2017 #13 Skrevet 23. april 2017 7 timer siden, Million skrev: Ja, skulle det ikke være det? Ulønnsomt altså? Hvor har du hørt at det skulle være "lønnsomt å være ufør"? Det er det vel ingen som noengang har påstått? Det er og blir et tapsforetagende, vil jeg påstå. Hvor jeg har hørt det? Tja, fra enkelte tråder på kvinneguiden f.eks. Anonymkode: f48d0...cb1
Million Skrevet 24. april 2017 #14 Skrevet 24. april 2017 (endret) 6 timer siden, AnonymBruker skrev: Hvor jeg har hørt det? Tja, fra enkelte tråder på kvinneguiden f.eks. Anonymkode: f48d0...cb1 Du skal ikke tro alt du hører :-) Det må være tidenes mest seiglivede myte, det at det skal være så "lønnsomt" å bli uføretrygdet - det er jo bare tull. Man får 66% av sine tre siste års lønnsgjennomsnitt i uføretrygd. Har man ikke noe brukbart lønnsgjennomsnitt (f.eks. student og så blitt syk), så får man minstesatsen. Endret 24. april 2017 av Million 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå