AnonymBruker Skrevet 22. april 2017 #1 Skrevet 22. april 2017 Jeg har en kamerat som alltid har klaget over min skole. Da vi gikk på vgs gikk jeg på en skole som bare hadde generell studiekompetanse, og han gikk på noe salg og service greier. Han klagde hele tiden på pengene min skole fikk og at hans skole var fattig osv. Ja, vi fikk nytt datarom, men hans skole trengte penger til gravemaskiner, ambulansebiler og alt mulig dyrt utstyr. Da vi begynte på høyere utdannelse gikk han på høyskole og jeg på universitet. Min skole fikk alle pengen og det var sååå urettferdig. Så ville han begynne på medisin, men hadde ikke snittet og ble sykepleier. Etter det klagde han på medisin studiet fordi det var jo mye mer vanskeligere å studere sykepleie, og sykepleiere gjør den "viktige" jobben osv osv. Han ville jo bli lege! Og plutselig er medisinstudiet dårlig? Fordi han ikke går der? Jeg skal vedde på at han hadde syns mitt universitet var best om han hadde gått der selv. Personlig driter jeg i det, jeg bare er litt fasiner og litt irritert at det går an å lage rivaler over alt. Er dette vanlig? Det eneste jeg har vært sur for er at jeg mener bestemt at hans vgs ga lettere karakterer i gym. Jeg er bombesikker på dette fordi elever som gitt der pleide å le av det. Anonymkode: f3d2e...81c
Daniel123 Skrevet 22. april 2017 #2 Skrevet 22. april 2017 Det er vanlig å plassere seg i en gruppe, og ha fordommer mot andre grupper. For eksempel pleier barn gjerne å identifisere seg med sin skole, deretter sin klasse, og til slutt sine venner. Å tilhøre et vi har en sterk psykologisk effekt, og det kan styrke vårt selvbilde dersom vår gruppe er overlegen den andre gruppen. Gruppeeffekten kan også forsterkes dersom vi anser vår gruppe som et offer på bekostning av andre grupper, noe som kan være relevant med tanke på din venn. Men vedrørende din venn i denne casen, tror jeg vedkommende syter og gnåler pga. sjalusi og manglende evne til å oppnå sine ønsker. 1
AnonymBruker Skrevet 22. april 2017 #3 Skrevet 22. april 2017 Her i byen så prøvde folk fra yrkesskolen å sette fyr på idrettsskolen. Mange år siden nå, men hørte fra kusina mi som var russ i fjor at det fortsatt var mye slåssing mellom folk på disse to skolene. Også har man jo gløshaugen og dragvoll på ntnu, de er jo litt sånne humoristiske rivaler, til tross for samme skole. Anonymkode: dd1a0...67a
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå