Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er nå 23 år og føler at jeg har dårlig tid på meg til å begynne å studere. Jeg har gått medier og kommunikasjon på videregående og det er også denne retningen jeg tenker at jeg ønsker å gå videre om jeg skal studere. Men så er det usikkerheten jeg har, vil jeg klare å få jobb etter endt utdanning og er det egentlig det rette for meg å studere? Jeg er interessert i både foto og film og det var på grunn av dette jeg valgte å gå medier og kommunikasjon på videregående, men jeg merket veldig godt at når jeg gikk på skolen og skulle ha om dette i timene så forsvant interessen for det som hobby og en del av gleden rundt det å drive med dette forsvant også. Jeg er litt "redd" for at om jeg velger dette som yrke vil jeg miste interessen helt og jeg tenker det kanskje er like greit å beholde dette som en hobby og velge et annet yrke? Jeg vurderer også å ikke studere i det hele tatt og bare finne en jobb der man ikke trenger utdanning og vente til jeg finner ut hva jeg egentlig vil, men så er jeg litt redd for at jeg aldri kommer til å begynne å studere og at jeg kommer til å angre på dette i ettertid? Hva tenker dere? Alle innspill mottas gjerne...

Anonymkode: 70aa3...2bd

Videoannonse
Annonse
Gjest Aragorn II Elessar
Skrevet

Det er mulig at du kommer til å angre. Det er også mulig at du ikke vil angre.

Jeg vet bare at jeg angrer på at jeg ikke studerte 

Gjest frøken_1975
Skrevet

Søsteren min angrer fortsatt på at hun ikke studerte, og hun er 38 år. 

AnonymBruker
Skrevet

Om du kjenner på usikkerheten allerede nå tror jeg nok du blir å angre ja. Når det er sagt; jeg er interessert i illustrasjon og animasjon, men visste for det første at å jobbe som noe innad dette kom til å bli vanskelig. For det andre tror jeg nok at jeg også ville mistet litt av gleden med å holde på med dette som hobby om jeg hadde hatt det som yrke. Så jeg utdannet meg til noe helt annet, men likevel noe jeg trives med, så har jeg fremdeles illustrasjon/animasjon som hobby og hender jeg tar små-oppdrag nå og da.

Anonymkode: e5d4d...fe6

AnonymBruker
Skrevet

Tror de fleste angrer både på å ikke ha studert eller utsatt det lenge. Det er ofte fordi at gjennom 20 årene er det lett å finne jobber som er ca ok uten utdannelse, men det kan bli verre senere..

Ville ikke studert helt på måfa, men tenkt langsiktig på en jobb du vil jobbe med og hvilken utdannelse du trenger da. Kanskje parralellt med at du jobber f.eks. 

Anonymkode: 88572...6cf

Skrevet

Nå har jeg ikke noen personlig erfaring eller skikkelig kunnskap om akkurat slike fagretninger, men mitt inntrykk er at de utdanningene (uansett om det er på universitet, høgskule eller disse "fagskolene" eller hva det heter) som går på slike ting ikke er noen sikkerhet for å få jobb.

De jeg kjenner som jobber med kunst/media/journalistikk, har i bunn og grunn fått jobbene sine grunnet talent og interesse, og gjerne litt flaks/nettverk. Jeg har også en venninne som jobber innen IT (med litt koding, programmering - den slags ting) som studerte dette på universitetet. Hun fikk fast stilling i et firma hun hadde vært sommervikar hos i mange år da hun gikk første semester. Andre semester droppet hun ut, fordi hun egentlig ikke lærte så mye nytt - hun hadde alltid vært interessert i disse tingene, og lært seg mye selv. Med litt formell erfaring var dette altså nok til at hun landet en god, fast jobb uten noen formell utdannelse. 

Mitt inntrykk med en del SV/HF-utdanninger er også at det utdannes altfor mange kandidater sammenlignet med hvor mange jobber det er innenfor disse feltene. Se bare mediebransjen nå - det kuttes mer og mer. 

Det er så klart kun du som kan velge her, men om jeg var deg ville jeg forsøkt å finne meg en annen utdannelse/jobb som jeg i alle fall trivdes noenlunde med og som hadde gode jobbutsikter. Som du selv sier kan du jo alltid drive på med dette som en hobby, ev. forsøke å drive litt frilansing ved siden av. Da har du noe trygt og solid i bunn uansett hvordan ting er om 20 år. 

AnonymBruker
Skrevet

Kan du studere, så studer, men om du studerer noe der du ikke får jobb vil du angre uansett. Forsøk å finne noe som er realitisk å få jobb som, og som du fortsatt er interessert i

Anonymkode: afd63...bc2

Skrevet

Om du ikke har allerede søkt for i år uansett, er det nok for sent å huffe og puffe om det. Studier er ingen billig affære heller, så mange som tar seg friår først for å jobbe og spare, og samtidig tenke ut hva de faktisk vil søke på. Kanskje det er noe å tenke på?

Jeg er av typen som tenker er bedre å angre på noe man har gjort, enn å ikke ha gjort. Du er fortsatt ung og bør prøve et studieår. De fleste skoler nå er veldig fleksible med studiene, og studieveilederene hjelper deg godt om du ikke føler deg på ritkig sted. Samordna opptak og enkelte skoler opererer med restplasser, så ta gjerne kontakt med dem for å høre om frister. Siste frist for å svare på tilbud er vel 29.juli og rett etter blir restplassene publisert tror jeg. Sammen med studiet er skolen også viktig.

Dette ble litt avsporing fra HI hovedtema. Må tenke framtidsrettet også. Men gå for det du har lyst på, og har mest motivasjon og driv til. Er egentlig ikke noe vits å velge "garantistudie" for å sikre jobb når man egentlig ikke vil studere eller jobbe med det.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...