Gå til innhold

Salg til inntekt for idrett/klasseturer

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Hva synes du om salg av kaker, lodd og andre ting for å dekke skoleturer eller barneidrett? Har du eller ditt barn gjort dette? Fikk dere solgt det dere måtte selge, og hvis ikke, måtte dere kjøpe resten selv? Kan man nekte å kjøpe dette om man sitter igjen med usolgte varer?

Anonymkode: 99734...a6f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nå er det ikke lov for skolen å ta betalt for aktiviteter. Men foreldrekomite kan samle inn penger og støtte aktiviteter og turer. 

Det er jo ikke noe man MÅ være med på, men man kan jo heller ikke forvente at andre betaler eller jobber og synes det er greit med gratispassasjerer. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De jeg kjenner som har barn i skolen har bare betalt seg utav det. Kommer til å gjøre det samme når min er i skolen, lettere å bare kjøpe seg utav det enn å løpe rundt å slite med å få solgt 60 pakker ned toalettpapir.🤗

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg synes det er greit :) Toalettpapir er det bare å spørre om folk på jobb eller familie ønsker billig papir, måtte aldri gå rundt selv. Tenker at det å støtte idrettslag er jeg spesielt viktig 

Anonymkode: 7e96b...da8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg synes for det meste ikke noe om det. Det eneste jeg kan synes er ok, er når det selges kakebokser rundt juletider. De smaker godt, er langtidsholdbare og er kjekke å ha når tida ikke strekker til så man får bakt selv. 

Folk som selger ting og tang på jobb bør respektere et nei, jeg har heldigvis ikke opplevd kjøpepress selv, men jeg hører jo historier om andre som blir uglesett og irettesatt fordi de ikke vil kjøpe kaker, lodd og dopapir støtt og stadig.

Anonymkode: f16f7...69d

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Rosetelys

Dopapir og andre praktiske ting er greit å kjøpe fra dugnad. Kakelotteri osv er også ok, men jeg ser an hvem det er før jeg kjøper. Loddene som alle fotballungene selger syns jeg ikke noe om.

Min sønn selger julekalender hvert år, om vi ikke selger 30 stk må vi kjøpe de selv. Er også to andre dugnader hvor vi må selge for 1200kr av div produkter eller betale halvparten i egenandel. Min datter selger blomster før 17.mai. det syns jeg også er greit. Lettsolgte sesongtilpassede produkter. Jeg syns disse pliktdugnadene er helt ok. Alternativet hadde jo vært 2500kr i økt treningsavgift. Nå har de som ikke kan betale dette selv muligheten til å ihvertfall spare disse kronene, eller om man velger egenandelen i stedet for å selge varer blir utgiftene spredt litt mer utover.

Endret av Rosetelys
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I fritidsaktiviteter syns jeg det er helt greit, da de drives via frivillig arbeid og dugnader. Til skoleturer og skoleaktiviteter syns jeg ikke det er greit, da skolen skal være gratis. 

Ergo: Ja, jeg kjøper lodd og kaker dersom det går til fritidsaktiviteter, men ikke dersom det går til skolegreier.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
2 minutter siden, Rosalie skrev:

I fritidsaktiviteter syns jeg det er helt greit, da de drives via frivillig arbeid og dugnader. Til skoleturer og skoleaktiviteter syns jeg ikke det er greit, da skolen skal være gratis. 

Ergo: Ja, jeg kjøper lodd og kaker dersom det går til fritidsaktiviteter, men ikke dersom det går til skolegreier.

Var dette jeg skulle skrive også, så slenger meg på denne.

Anonymkode: 1c4d3...c42

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
6 minutter siden, Rosalie skrev:

Blir jo til at skoleturer ikke skjer siden de ikke får inn penger. Helt greit det, men helt ærlig så synes jeg at skoleturer er en bra ting. 

Anonymkode: 7e96b...da8

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Har 3 kollegaer som selger ting for barna sine på jobben. Jeg har ikke barn så jeg synes det bare er hyggelig å kjøpe ting, så lenge det er ting jeg har bruk for. Kakene før jul er høydepunktet:link:

Anonymkode: d47ae...1f3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi må betale buss til leirskole selv. Skolen dekker selve leirskolen. Vi har solgt kakebokser og det funker som bare det. Det er lettsolgt og greit, og vi måtte ikke selge mer enn at i verste fall kunne vi kjøpe det selv. Dopapir er uaktuelt. I tillegg til lagring, er det ikke noe bra papir.
Vi kunne selvsagt ha betalt for bussen uten dugnad, men da er det plutselig noen med dårlig råd som sliter med å punge ut.

Mitt barn selger dessuten også alltid selv. Han ringer på dører, han ringer besteforeldre osv selv. Da lærer han å jobbe for noe, noe jeg tror er sunt og bra.
Jeg kjøper om noen ringer på døren her også (og jeg har kjøpt mye dritt, fx sånne gavepapirgreier) men svarer aldri når foreldre sender "til alle" på jobbmail eller legger ut på Facebook. 
La kidsa jobbe for det!

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Vi har solgt forskjellige produkter til inntekt for leirskole og fritidsaktivitet. Selv synes jeg sånne ting er pyton. Ungene er så små at det er vi som må stå for salget. Og når noen kjøper av oss, føler vi oss forpliktet til å kjøpe av de også. 
Jeg vil heller at vi arrangerer noe (loppemarked, 17 mai. feiring, grendefest el.) enn å måtte selge. Men forstår at mange i en travel hverdag heller vil ha friheten til å selge når når det passer de :)

En ting er hvis man kan drive med forhåndssalg og bestille deretter, noe helt annet er å få beskjed om at du må selge 20 av X vare. Vi er flere foreldre som foretrekker å betale oss fra ting. Dette fordi det koster MYE mer å kjøpe minimum antall varer, enn å overføre det som ville vært fortjenesten hvis vi klarte å få solgt varene. Sånt blir det selvfølgelig bråk av, så det tas jevnlig opp av vi ikke går foran som gode eksempler for barna og at vi undergraver dugnadsånden.

Anonymkode: bc7ad...db0

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest frøken_1975

Får man kjøpt Nordkak sine kaker uten at det er salg som er til inntekt for noe? Søsteren min ville blitt meg evig takknemlig, og er verdens beste barnevakt:fnise:

Evt om noen vet om noen i Bærum/Oslo som står å selger et sted! 

Endret av frøken_1975
-
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I utgangspunktet synes jeg det er en helt grei ting.  Mye skjer på dugnad, og jeg synes det er bra å lære ungene at alle skal bidra slik at alle får bli med.  Det jeg synes er en fryktelig uting er at foreldrene må punge ut beløpet uansett, og så får det bli opp til ungene om de gidder å selge noe eller ikke.  Det lærer de ingenting av.  At foreldrene f.eks selger på arbeidsplassen er helt greit (har aldri opplevd press for å kjøpe), men ellers bør det være barna som selger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vi har hatt vår andel av dopapir/tørkepapirsalg, og det blir meir framover. Det er til å dekke utgifter for forballaget som skal på Norway cup, tur med Hvite Busser (foreldrestyrt) og liknande. Det er heilt ok å måtte selge på den måten det blir gjort her: Vi tek opp bestilling på førehand, slik at vi veit kva som skal bestillast inn. Alle får godskrive det dei har jobba inn på sin konto, og dei som ikkje har gjort ein dugnadsinnsats må betale i staden. Og så har vi alltid ein liten buffer til å dekke fellesutgifter. 

Dei som har lite pengar, må kanskje stå på for å sleppe å betale, medan dei som har det greitt økonomisk kan jobbe sånn passe, og cashe ut restsummen. 

Andre organisasjonar har utdeling av 10-12 adventskalenderar som borna skal selge. Det er alltid nokon som ikkje "får solgt" det dei bør, og då blir det andre foreldre som må gjere det for dei. Urettferdig! 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
1 time siden, frøken_1975 skrev:

Får man kjøpt Nordkak sine kaker uten at det er salg som er til inntekt for noe? Søsteren min ville blitt meg evig takknemlig, og er verdens beste barnevakt:fnise:

Evt om noen vet om noen i Bærum/Oslo som står å selger et sted! 

Ikke i Bærum/Oslo, men kanskje hun sender? 

https://www.finn.no/92561083

Anonymkode: f4293...444

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Når det gjelder salg på arbeidsplass så synes jeg man må være forsiktig med måten det blir gjort på. Det kan fort føles som kjøpepress selv om selgeren ikke mener det sånn. Hos oss har vi noen som går rundt å spør hver enkelt om de vil kjøpe, da sier jeg konsekvent nei, fordi jeg ikke synes den slags salg hører hjemme på en arbeidsplass. Det er ikke alle som vil synes det er like lett å si nei, selv om selgeren ikke kommer med sure miner. Så var det en for en stund siden som hang opp lapp på oppslagstavla, om at ungen solgte ditt og datt, til inntekt for sånn og slik, og at hvis noen hadde lyst til å kjøpe så var det bare å si fra. Da kjøpte jeg. Fikk faktisk spørsmål fra en av de mer pågående selgerne hvorfor jeg kjøpte av hun med lappen og ikke de andre, og svarte som sant var at jeg gjerne støtter når jeg føler det er mitt valg, men ikke når jeg opplever at det blir prakket på meg.

Sånn generelt kjøper jeg stort sett alltid når ungene selv går rundt for å selge. Når det er foreldrene som selger er det skjeldent jeg kjøper, da er det enten fordi det er noen jeg kjenner godt og gjerne vil støtte, eller fordi jeg virkelig liker måten de gjør det på, sånn som hun med lappen.

Anonymkode: 66e7e...1ab

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Her er klasseturen i 10.klasse bestilt. Jeg/vi gidder ikke stille opp på salg og gud vet hva. Turen koster i underkant av 10.000 pr elev inkl alt, også lommepenger. Jeg har satt av 300 kr hver måned siden starten av ungdomsskolen, i tillegg har eleven en andel av overskuddet fra barneskolen. Når turen kommer har vi allerede spart opp beløpet. 

For ikke lenge siden arrangerte klassen en kafe på et arrangement. Det var rigging og rydding før og etter, alle måtte bake og styre, og flere foreldre måtte på møter før, i tillegg måtte flere foreldre være ansvarlige i kafeen, og noen måtte ha ansvar for å handle inn varer som skulle selges. Dette tok MYE tid, av foreldrenes fritid. Når alt var regnet ut og overskuddet fordelt på elevene ble det 200 kr til hver elev. 200 kr! Altså, slikt gidder ikke jeg bruke tida mi på lengre. Ikke gidder jeg streve med å hente og administrere dorull-sekker som må selges, for at hver elev skal få et par 100-lapper av overskuddet. Nei takk. Vi betaler det turen koster når den tid kommer. Jeg vet mange deler dette synet. Men så er det jo disse maniske dugnadsfanatikerne som elsker å bruke all sin tid på å styre. Vel, det gidder ikke vi. 

Anonymkode: 07fe3...b26

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...