Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er det flere som skal ta naturfag yrkesfag som privatist? hvordan forbereder du deg? og hvor mye vektlegges labøvelser?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er jo et krav om at det skal være et praktisk innslag på muntlig eksamen i naturfag. Så labøvelser er viktige. Men det er dessverre ikke noen oversikt over hvilke øvelser som er aktuelle. Det er opp til den enkelte sensor. 

Noen eksamenskontor har en liste over forsøk, så sjekk ut med dem. 

AnonymBruker
Skrevet

Det kommer veldig an på skolen du tar eksamen på, vi fikk beskjed om at visse skoler ikke fokuserer like mye på labøvelse delen, mens andre er ganske nazi(lærers ord) på det. Når jeg tok min privatisteksamen i naturfag i fjor fikk jeg spørsmål når jeg kom inn om jeg ønsket å ha labøvelse eller ikke. Om jeg valgte å ikke ha den, ville det ikke trekke ned på karakteren.

Anonymkode: 6e640...b43

Skrevet
12 timer siden, stan skrev:

Det er jo et krav om at det skal være et praktisk innslag på muntlig eksamen i naturfag. Så labøvelser er viktige. Men det er dessverre ikke noen oversikt over hvilke øvelser som er aktuelle. Det er opp til den enkelte sensor. 

Noen eksamenskontor har en liste over forsøk, så sjekk ut med dem. 

Takk for svar. har fått beskjed om at dette kan være aktuelt:

1. Gjennomføre en undersøkelse der en identifiserer variabler, anslår måleusikkerhet og vurderer mulige feilkilder:  2. Hvilke variabler er svingetiden til en pendel avhengig av? 
 1. Påvise stivelse og proteiner i ulike matvarer.  2. Spytt spalter stivelse.  3. Demonstrere solceller.

Skrevet
10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det kommer veldig an på skolen du tar eksamen på, vi fikk beskjed om at visse skoler ikke fokuserer like mye på labøvelse delen, mens andre er ganske nazi(lærers ord) på det. Når jeg tok min privatisteksamen i naturfag i fjor fikk jeg spørsmål når jeg kom inn om jeg ønsket å ha labøvelse eller ikke. Om jeg valgte å ikke ha den, ville det ikke trekke ned på karakteren.

takk for svar! hvor var det du tok eksamen?

AnonymBruker
Skrevet

På eksamen vil du enten få beskjed om å beskrive eller gjøre en av labøvelsene.

Sjekk også kompetansemålene, det står også der om aktuelle labøvelser.

Anonymkode: 77d95...66d

Skrevet
3 timer siden, Nille89 skrev:

Takk for svar. har fått beskjed om at dette kan være aktuelt:

1. Gjennomføre en undersøkelse der en identifiserer variabler, anslår måleusikkerhet og vurderer mulige feilkilder:  2. Hvilke variabler er svingetiden til en pendel avhengig av? 
 1. Påvise stivelse og proteiner i ulike matvarer.  2. Spytt spalter stivelse.  3. Demonstrere solceller.

Ja, alle disse er aktuelle. 

AnonymBruker
Skrevet
4 timer siden, Nille89 skrev:

takk for svar! hvor var det du tok eksamen?

Lørenskog VGS

AnonymBruker
Skrevet

i Akershus**

AnonymBruker
Skrevet

Noen som har flere erfaringer å komme med? Man må vel regne med at man enten må beskrive en øvelse eller gjøre en øvelse. 

Hvordan er den andre delen lagt opp? Trekker man et eller flere emner?

Anonymkode: 9966d...b4a

• 2 uker senere...
AnonymBruker
Skrevet

Noen som har tatt eksamen i naturfag som privatist ennå? :) 

Anonymkode: 9966d...b4a

AnonymBruker
Skrevet

Regner med man skal utføre en praktisk del (lab-forsøk), og en muntlig del (utspørring om pensum). Så lab må man nesten regne med. 

Anonymkode: cda45...2c6

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...