AnonymBruker Skrevet 22. april 2017 #1 Skrevet 22. april 2017 Jeg ser på dem som folk som fikk dårlige karakterer på VGS og bare betaler seg til et statusyrke. Takket være dem er også statusen og lønnen på vei ned da folk som har studert i bra land som Norge, UK, Danmark osv må kjempe om samme jobber og turnusplasser og nå er det legeoverskudd i landet pga disse øst-Europastudentene. Forstår ikke hvordan de kan se seg i speilet og ikke føle skam over å tvinge til seg en utdannelse de ikke er kvalifisert for i utgangspunktet og dra med seg hele yrket ned i søla. Så, noen andre synspunkter rundt dette? Noen som studerer i Øst-Europa og kan fortelle hva dere tenker? Anonymkode: 7a8ef...eea 6
AnonymBruker Skrevet 22. april 2017 #2 Skrevet 22. april 2017 Hvor mye lavere er snittet da? Anonymkode: a3234...f85
Antoinette Skrevet 22. april 2017 #3 Skrevet 22. april 2017 Medisinstudiet i Øst-Europa er langt tøffere enn i Norge. Mer pugging, mer latin. 36 1 2
AnonymBruker Skrevet 22. april 2017 #4 Skrevet 22. april 2017 Mest idiotiske jeg har hørt. Folk får da gjøre som de vil. Det er ikke alle som klarer å få toppkarakterer på VGS i alle mulige rare dag, men som likevel blir svært flinke innenfor sitt felt. Du må utvide horisonten din og slutte å være så dømmende. Anonymkode: 611a5...b5c 37 1
AnonymBruker Skrevet 22. april 2017 #5 Skrevet 22. april 2017 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Mest idiotiske jeg har hørt. Folk får da gjøre som de vil. Det er ikke alle som klarer å få toppkarakterer på VGS i alle mulige rare dag, men som likevel blir svært flinke innenfor sitt felt. Du må utvide horisonten din og slutte å være så dømmende. Anonymkode: 611a5...b5c FAG, ikke dag. Autocorrect. Anonymkode: 611a5...b5c
AnonymBruker Skrevet 22. april 2017 #6 Skrevet 22. april 2017 Hvilken utdannelse har du selv, ts? Anonymkode: bf292...a5a 10 1
Ananas. Skrevet 22. april 2017 #7 Skrevet 22. april 2017 De er villige til å bo i Øst-Europa i mange år for å få blitt leger. Jeg synes det er ganske så beundringsverdig, jeg hadde aldri i verden flyttet dit. 38
AnonymBruker Skrevet 22. april 2017 #8 Skrevet 22. april 2017 Er du bitter, TS? Anonymkode: 96d1f...c5d 18
AnonymBruker Skrevet 22. april 2017 #9 Skrevet 22. april 2017 Jeg kjenner endel leger. 10 stk faktisk. Alle fra samme trinn på ungdomsskolen Min erfaring er at de som studerer i norge har gjort det pga status, men de som har studert i polen har et virkelig genuint ønske om å hjelpe andre. Det er de fra Polen som virkelig brenner for yrket sitt Anonymkode: 899e0...65c 18
Perelandra Skrevet 22. april 2017 #10 Skrevet 22. april 2017 Jeg ser ned på smålige folk som ikke unner andre muligheten til en utdannelse de virkelig ønsker. 27 2
Gjest Kim Skrevet 22. april 2017 #11 Skrevet 22. april 2017 12 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg ser på dem som folk som fikk dårlige karakterer på VGS og bare betaler seg til et statusyrke. Takket være dem er også statusen og lønnen på vei ned da folk som har studert i bra land som Norge, UK, Danmark osv må kjempe om samme jobber og turnusplasser og nå er det legeoverskudd i landet pga disse øst-Europastudentene. Forstår ikke hvordan de kan se seg i speilet og ikke føle skam over å tvinge til seg en utdannelse de ikke er kvalifisert for i utgangspunktet og dra med seg hele yrket ned i søla. Så, noen andre synspunkter rundt dette? Noen som studerer i Øst-Europa og kan fortelle hva dere tenker? Anonymkode: 7a8ef...eea Jeg ser ned på folk som ser ned på folk som studerer medisin i Øst-Europa...
JackIost Skrevet 22. april 2017 #12 Skrevet 22. april 2017 Man kan bli en minst like god lege som leger utdannet i Norge, selv om man ikke oppnådde gode nok karakterer til å komme inn i Norge Kjenner flere leger, både med utdannelse fra Norge og øst-Europa Har selv gått på legestudiet i Norge, for øvrig 2
AnonymBruker Skrevet 22. april 2017 #13 Skrevet 22. april 2017 Siden når har vi hatt legeoverskudd i dette landet? Anonymkode: c61c7...b65 12
Gjest Kim Skrevet 22. april 2017 #14 Skrevet 22. april 2017 1 minutt siden, JackIost skrev: Man kan bli en minst like god lege som leger utdannet i Norge, selv om man ikke oppnådde gode nok karakterer til å komme inn i Norge Kjenner flere leger, både med utdannelse fra Norge og øst-Europa Har selv gått på legestudiet i Norge, for øvrig Du har selvsagt helt rett. kriteriene for hvem som kommer inn på medisinstudiene her i Norge, sier på ingen måte noe om hvem som blir en dyktig lege.
Gjest NotNaomi Skrevet 22. april 2017 #15 Skrevet 22. april 2017 Mye rart en skal lese. Syns det er beundringsverdig at de tar utdannelsen de vil ha,uansett hvor de tar den. Ærlig talt Ts,du har for lite å bry hodet ditt med.
AnonymBruker Skrevet 22. april 2017 #16 Skrevet 22. april 2017 7 minutter siden, AnonymBruker skrev: Siden når har vi hatt legeoverskudd i dette landet? Anonymkode: c61c7...b65 Lurer jamen meg jeg på også. Bygder uten fastlege, og kirurger som jobber veldig mye overtid er hva jeg har kjennskap til.... Anonymkode: 8d22a...a92
AnonymBruker Skrevet 22. april 2017 #17 Skrevet 22. april 2017 53 minutter siden, Antoinette skrev: Medisinstudiet i Øst-Europa er langt tøffere enn i Norge. Mer pugging, mer latin. Dette. Du bør kanskje jobbe litt med fordommene dine, TS. Anonymkode: 5166f...94e 2
AnonymBruker Skrevet 22. april 2017 #18 Skrevet 22. april 2017 Noe av det latterlige jeg har lest. Når du drar til legen til, spør du hvor han/hun har fått utdannelsen sin? Når/om du blir operert, spør du kirurgen hvor de har fått utdannelsen sin? Blir det samme som om jeg (Sivilingeniør) skulle ha sett ned på alle ingeniører som ikke har studert ved MIT/Stanford, og liknende eliteuniversitet. Det faller selvfølgelig på sin egen urimelighet. Eneste grunnen til at det er høye karakterkrav på slike studier, er jo fordi vi har så få plasser samt mange søkere. Det er ikke slik at du "må" være 6'er materiale for å bli lege. Dersom legeyrket plutselig hadde blitt svært upopulært, så hadde folk rømt fra yrket og studiene. Karakterene hadde følgelig gått rett ned. Tipper TS er 18 år gammel. Anonymkode: 8d6a4...b32 2
AnonymBruker Skrevet 22. april 2017 #19 Skrevet 22. april 2017 2 timer siden, Antoinette skrev: Medisinstudiet i Øst-Europa er langt tøffere enn i Norge. Mer pugging, mer latin. Basert på? Det er så mange som sier dette, men medisinstudiet i Norge er slett ingen lek! 6 år med beinhard lesing. Riktignok har mange utenlandske studiesteder flere prøver/eksamener, men i Norge må man stå på hele året for å henge godt med, og semestrene er dessuten lengre enn flere steder i utlandet. Basert på at karakterkravene for å komme inn i Norge er høyere, kan man lure på om utenlandsstudentene i utgangspunktet har dårligere studieteknikk og at det bidrar til at studiet føles tyngre. Anonymkode: c2a12...5da 2 1
AnonymBruker Skrevet 22. april 2017 #20 Skrevet 22. april 2017 17 minutter siden, AnonymBruker skrev: Basert på? Det er så mange som sier dette, men medisinstudiet i Norge er slett ingen lek! 6 år med beinhard lesing. Riktignok har mange utenlandske studiesteder flere prøver/eksamener, men i Norge må man stå på hele året for å henge godt med, og semestrene er dessuten lengre enn flere steder i utlandet. Basert på at karakterkravene for å komme inn i Norge er høyere, kan man lure på om utenlandsstudentene i utgangspunktet har dårligere studieteknikk og at det bidrar til at studiet føles tyngre. Anonymkode: c2a12...5da Jeg har hørt fra flere legevenninner at medisinstudiet i Norge var nokså greit, og flere har sagt (litt flåsete) at det vanskeligste med studiet var å komme inn. Til sammenligning er for eksempel juss og ingeniørstudier kjent for å være verre og med langt større frafall. Og det å vise til at utenlandsstudentene har dårligere studieteknikk blir også for dumt - hvor mange er det egentlig som har en skikkelig studieteknikk utviklet når de går ut av videregående? Jeg for min del greide meg fint med å bare gjøre leksene mine på vgs., men for å komme igjennom mastergraden ble det straks behov for studieteknikk. Jeg har også hørt fordommene TS viser til, men denne argumentasjonen holder ikke til å skulle slå fast at norske medisinstudenter i Øst-Europa har svakere akademiske evner enn de som mer eller mindre tilfeldig har gode nok karakterer fra vgs. Selv hadde jeg gode nok karakterer fra vgs til å komme inn på medisin i Norge, men det var fordi jeg var syk og sengeliggende omtrent hele vgs. (og dermed hadde all tid disponibel til lekser og ikke til et ungdomsliv), og ikke fordi jeg er så mye smartere eller sterkere faglig enn noen annen. Anonymkode: 01e92...87e 3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå