5-56 Skrevet 22. april 2017 #1 Skrevet 22. april 2017 (endret) Flere ganger nå har jeg klart å gjøre sykepleierske fornærmet med å tittulere dem som sykesøster. De ønsker å bli titulert som sykepleier. At de blir fornærmet gjør meg trist på flere nivåer. Fordi.. Virker ut som kvinner ikke er stolte av å være kvinner? En skal ta på seg mannsordet? En er ikke en mann, en er ein kvinne. To type mennersker som er forskjellige, men like i verdi. Servitrise, lærerinne, sykesøster, politikvinne. servitør, lærer, sykebror, politimann Sykesøster er et varmt og flott ord, med flere betydninger. Men en av betydningene er hvor sykepleierne kommer så nært innpå deg, fysisk og mentalt at de ofte blir din bror eller søster. Når du sliter og er på ditt laveste er de der for deg. De tar på seg ikke ubetydelige fysiske og mentale belastninger for å kunne støtte deg, pleier deg. Slike mennesker fortjener å bli sett på som en søster eller bror. Og bli behandlet som en søster eller bror. Si en venn kommer opp til seg å sier, "Du er som en søster / bror for meg". Kan man få et bedre komplement? Så blir lei meg når sykepleierskene blir fornærmet når jeg kaller dem sykesøster. De blir og trolig fornærmet av å bli kalt sykepleierske. At å minne en på at en er ei kvinne, blir noe negativt? Er et sånn klassisk mindreværdighetskompleks? Behandling av mennesker med mindreverdighetskomplekser er vel å få dem til å eie komplekset. Bli fortrolig med å være hva en har kompleks om. Er en flau over for eksempel kroppen sin. Vis den frem! Strutt that body! Strutt it! Vær stolt! Drit i om du er for blek, for tykk, for høy, for lav, for mager. Er du flau over å være kvinne? Vær søster, vær lærerinne, vær servitrise, vær pleierske! Vær stolt av den du er! Endret 22. april 2017 av 5-56 skrivefeil
AnonymBruker Skrevet 22. april 2017 #2 Skrevet 22. april 2017 "Strutt that body! Strutt it!" Synes det er greit om vi alle kan anstrenge oss litt for å bruke kjønnsnøytrale titler. Forsøker selv å unngå for eksempel politimann eller kontordame, kassadame osv. Kom til å tenke på nå, at jeg ikke vet om et annet ord for helsesøster? For, det finnes vel menn som er det, eller? Anonymkode: d02a7...840 6
AnonymBruker Skrevet 22. april 2017 #3 Skrevet 22. april 2017 1 time siden, 5-56 skrev: Sykesøster er et varmt og flott ord, med flere betydninger. Men en av betydningene er hvor sykepleierne kommer så nært innpå deg, fysisk og mentalt at de ofte blir din bror eller søster. Når du sliter og er på ditt laveste er de der for deg. De tar på seg ikke ubetydelige fysiske og mentale belastninger for å kunne støtte deg, pleier deg. Slike mennesker fortjener å bli sett på som en søster eller bror. Og bli behandlet som en søster eller bror. Si en venn kommer opp til seg å sier, "Du er som en søster / bror for meg". Kan man få et bedre komplement? Når du forklarer det på den måten forstår jeg hvorfor de misliker ordet. Nei, de vil ikke bli sett på som en søster (bror??) Det er der for å gjøre en jobb Anonymkode: 85ebf...bab 9
AnonymBruker Skrevet 22. april 2017 #4 Skrevet 22. april 2017 Hahaha, når noen kaller meg søster sier jeg bare "ja, bror?" og da blir det stilt. Yrkestittelen er sykepleier og ikke sykesøster. Mannlige sykepleiere som det blir flere og flere av er heller ikke sykebrødre, men sykepleiere de og. Anonymkode: 85fc2...de0 15
AnonymBruker Skrevet 22. april 2017 #5 Skrevet 22. april 2017 Jeg er ihvertfall sykepleier og ikke sykesøster. Gikk ikke på skole for å lære å bli en god søster men en god pleier av syke. Anonymkode: 581b9...359 7
Honnikorn Skrevet 22. april 2017 #6 Skrevet 22. april 2017 Man kan da for hel*** ikke være så hårsår hele tiden. Jeg retter da ikke på folk om de kaller meg lærer i stede for lærerinne. Himmel, alt man skal henge seg opp i når man ikke finner trær *himle* 2
AnonymBruker Skrevet 22. april 2017 #7 Skrevet 22. april 2017 Hva sier de mannlige sykepleierne når du spør hvordan de trives som sykebror? Regner med at de hadde spurt hva sykebror er for noe og sagt at de var sykepleiere. Sykesøster og sykebror høres dumt ut. Det heter sykepleier, uavhengig av kjønn. Tittelen er ikke knyttet til kjønn. Det er derfor det heter sykepleier. Anonymkode: 7b2c6...a2f 10
AnonymBruker Skrevet 22. april 2017 #8 Skrevet 22. april 2017 Fordi det å nekte å bruke riktig yrkestittel er en kjent hersketeknikk, eller i beste fall fornærmende, uansett om det gjelder en mann eller kvinne. Du kaller heller ikke en politimann for purken, en avløser for gårdsgutt, en renholder for vaskehjelp, osv. Greit å gå på en glipp, men når du med viten og vilje fortsetter å fornærme folk fordi du syns det er så kos med de gammeldagse yrkestitlene, bør du kanskje heller spørre hvorfor dette er så viktig for deg..? Anonymkode: d9198...571 11
AnonymBruker Skrevet 22. april 2017 #9 Skrevet 22. april 2017 *mindreverdig Anonymkode: 72b94...e33 1
Honnikorn Skrevet 22. april 2017 #10 Skrevet 22. april 2017 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: *mindreverdig Anonymkode: 72b94...e33 Og "blant" 1
AnonymBruker Skrevet 22. april 2017 #11 Skrevet 22. april 2017 Likeverd. En kvinne skal kunne bli betraktet som en mann omtrent og vica versa. Til slutt er det vel bare det biologiske som skiller, eller kanskje ikke det en gang. Anonymkode: d5a39...052
AnonymBruker Skrevet 22. april 2017 #12 Skrevet 22. april 2017 Ja jeg skal innrømme jeg er ikke stolt over å være kvinne, og vil ikke la det definere meg. Hvor snille og gode andre kvinner har vært før meg har ingenting med meg å gjøre, selv om vi tilfeldigvis deler mangel på Y-kromosom. Kjønnet sitt er ingenting å være stolt over, bedre å være stolt over ting som det du har oppnådd, dine ferdigheter etc. Anonymkode: 5f094...b6c 1
5-56 Skrevet 18. mai 2017 Forfatter #13 Skrevet 18. mai 2017 Spennende med så mange svar! Dog ingen av svarene ser ut til å gå inn på hva jeg mente med ordet sykesøster, og sykebror. Hvor æren lå. Altså sykesøster er en tittel med dyp ære. Et høyverdig ord. Vi kaller ikke hvem som helst en søster, eller en bror. Som sykepleier kommer en svært tett innpå mennesker både fysisk og psykisk. Kan være en belastende jobb, og i noen tilfeller farlig jobb. En kan f.eks bli smittet, eller få emosjonelle arr. Er derfor jeg synes det er synd at akkuratt de to ordene sykesøstere og sykebror blir sett ned på. Som gjør at man bla.a kan knytte dem til hersketeknikk. Da sykepleierne fortjener all ære. Når en er syk og redd, er det også koseligere å vite at en sykesøster/sykebror tar hånd om deg. Virker nærere, synes jeg. Andre er at språket vårt blir forringet. At språket blir mindre beskrivende. Å vite hvilket kjønn personen som blir beskrevet er ofte av betydning. F.eks om læreren er en lærerinne, eller lærer. Eller lege, leginne. Jeg skjønner ikke hvorfor dette skal være en greie? Eneste grunnen jeg kan se at det er en greie om å ikke bruke orde lærerinne er hvis en er flau av å være en kvinne. Hvorfor skal vi velge bort en mer beskrivende måte å kommunisere på? Jeg skjønner ikke..
AnonymBruker Skrevet 18. mai 2017 #14 Skrevet 18. mai 2017 10 minutter siden, 5-56 skrev: Spennende med så mange svar! Dog ingen av svarene ser ut til å gå inn på hva jeg mente med ordet sykesøster, og sykebror. Hvor æren lå. Altså sykesøster er en tittel med dyp ære. Et høyverdig ord. Vi kaller ikke hvem som helst en søster, eller en bror. Som sykepleier kommer en svært tett innpå mennesker både fysisk og psykisk. Kan være en belastende jobb, og i noen tilfeller farlig jobb. En kan f.eks bli smittet, eller få emosjonelle arr. Nei, det er heller det at andre mennesker ikke nødvendigvis er enige i dine idealer og perspektiver på ting. Det du snakker om og mener er positivt kan være negativt for sykepleiere. Du kaller ikke psykologen din mamma heller Anonymkode: 85ebf...bab 2
AnonymBruker Skrevet 18. mai 2017 #15 Skrevet 18. mai 2017 Ordene blir ikke sett ned på. Det er lettere å bruke kjønnsnøytrale titler. Alle stillingsannonser ville blitt irriterende ellers. "Søker ny sykesøster/sykebror". "Søker ny servitør/servitrise" "Søker ny politimann/politikvinne" Hva er vitsen? Mye lettere med kjønnsnøytrale titler. De korrigerer deg sikkert bare så du skal bli vant til å bruke det korrekte ordet Anonymkode: 9bade...327 1
ViljaH Skrevet 18. mai 2017 #16 Skrevet 18. mai 2017 De er fagspesialister og vil tituleres med profesjonsnavnet. Når du kaller dem "sykesøster" så reduserer du deres profesjonalitet. Så det du tror er søtt av deg, er frekt for dem. De er hverken søster eller bror av deg. 3
5-56 Skrevet 18. mai 2017 Forfatter #17 Skrevet 18. mai 2017 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Nei, det er heller det at andre mennesker ikke nødvendigvis er enige i dine idealer og perspektiver på ting. Det du snakker om og mener er positivt kan være negativt for sykepleiere. Du kaller ikke psykologen din mamma heller Anonymkode: 85ebf...bab Ja, jeg ser at pleierne har et vist behvor for å distansere seg emosjonelt, og at en kan bruke yrkestittelen som et redskap for å distansere seg. Her går en da inn på hva som er best psykisk for helsepersonellet. Jeg får bildet om sivet og eiken. Igjen , skjønner jeg behovet, men jeg følet at å distansere seg emosjonelt ved bruk av ordet pleier , vel.. koblet seg litt fra til den høyst sannsynlige realitet. At en kommer til å bry seg om pasienten på et dypere plan. Og hvis en da velger yrkestittelen søster og bror så blir en stadig minnet på dette potensielle emosjonelle utfordringen. En blir forberedt emosjonelt. Og som sivet aksepterer en denne potensielle realiteten. Blir en avveining. Eneste, intuisjonen min murrer med tanken på å gå bort fra sykesøster / ikke innføre sykebror. Murringen går på en følelse av at verden blir kaldere. At vi beveger oss i feil rettning.
5-56 Skrevet 18. mai 2017 Forfatter #18 Skrevet 18. mai 2017 25 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ordene blir ikke sett ned på. Det er lettere å bruke kjønnsnøytrale titler. Alle stillingsannonser ville blitt irriterende ellers. "Søker ny sykesøster/sykebror". "Søker ny servitør/servitrise" "Søker ny politimann/politikvinne" Hva er vitsen? Mye lettere med kjønnsnøytrale titler. De korrigerer deg sikkert bare så du skal bli vant til å bruke det korrekte ordet Anonymkode: 9bade...327 Enig, i noen situasjoner passer et kjønnsbestemt ord dårligere. En bør bruke ordet som passer best til situasjonen. Jeg henviser til at en del folk er hårsåre over bruk av bestemte ord. Denne ømheten vil jeg si er et symtom på noe underliggende i vår fellespsyke. Hva dette underliggende er tror jeg kan være en skam over kjønn. Hvis det underliggende er skam, så tror jeg at deler av kuren å lufte såret. Altså lufte ut skammen med å bla.a bruke de skambelagte ordene hvor de naturlig passer inn.
Silfen Skrevet 18. mai 2017 #19 Skrevet 18. mai 2017 Du er for personlig. Ingen yrkesutøver innen helse vil være din søster eller bror. Det er stalkertendenser du beskriver, slike man skyr som pesten fordi de er for personlige. Du er en pasient, de tar vare på deg og deretter glemmer de deg.
AnonymBruker Skrevet 18. mai 2017 #20 Skrevet 18. mai 2017 Det er vel rimelig gammeldags å kalle dem søster. Men om det er en eldre person, så er det greit: de er vokst opp med den benevnelsen. BarnehageTANTE/ONKEL Lærerinne FRØKEN sykeSØSTER kokka HUSMORA Anonymkode: 9d0a3...ba4
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå