AnonymBruker Skrevet 22. april 2017 #1 Skrevet 22. april 2017 Jeg bor i Oslo, og får såvidt råd til å kjøpe en liten leilighet i et av de billigste områdene i utkanten. Jeg føler det er veldig viktig å være inne på boligmarkedet slik situasjonen er i Oslo nå, for å i det hele tatt kunne ha mulighet til å kjøpe noe i Oslo senere. Samtidig har jeg ikke så lyst til å bo i utkanten, der hvor jeg kan kjøpe. Jeg vurderer å kjøpe en toroms og leie den ut, for selv å leie rom i kollektiv mer sentralt. Jeg kan leie ut leiligheten for ca 9000,- i måneden, og rommet i kollektiv koster kanskje 7000,- Er dette en ok plan? Anonymkode: b3694...157
penny_ Skrevet 22. april 2017 #2 Skrevet 22. april 2017 For det første så må du sjekke om det er lov å leie ut leiligheten uten å ha bodd der selv. Det enkleste blir nok om du kjøper en selveierleilighet. I både selveier og andel, så er det fellesutgifter og for selveier er det gjerne kommunale avgifter i tillegg. Det kommer fort opp i 2000 eller mer kroner i måneden.
AnonymBruker Skrevet 22. april 2017 #3 Skrevet 22. april 2017 Hvor kommer låneutgiftene dine inn i dette regnestykket? Umiddelbart høres dette ut som mye ekstraarbeid og stress, uten at du tjener noe på det. Anonymkode: e1db6...396 4
AnonymBruker Skrevet 22. april 2017 #4 Skrevet 22. april 2017 Nei, dette høres ikke ut som en ok plan. Du setter seg i en sårbar situasjon. Du har ikke råd til at leieinntekter synker og renta stiger. Hvordan skal du ha råd til evt. reparasjoner som må gjøres i leiligheten du leier ut? Dersom du skal kjøpe for å leie ut, bør du kjøpe selveier - har du regnet med dokumentavgift? Felllesutgifter? Osv. osv. Anonymkode: c2e1a...a5a
AnonymBruker Skrevet 22. april 2017 #5 Skrevet 22. april 2017 Hva tjener du og hva har du i EK? I hvilken prisklasse tenker du å kjøpe? For å kunne gi deg fornuftlige svar må du nesten gi mer informasjon. Vi har leid ut i mange år pga. at vi har arvet bolig som er lite belånt og dermed lave utgifter og selv med et godt utgangspunkt (vi eier allerede en annen bolig som heller ikke er høyt belånt), så tjener vi ikke så veldig mye på utleie, selv med høye leiepriser der vi bor. Før det første må vi uansett betale en viss sum i faste utgifter på utleieboligen, deretter kommer utgifter knyttet til slitasje og vedlikehold og til slutt må vi skatte av leieinntektene. Når vi selger må vi også skatte av salget ettersom dette er en bolig vi ikke har bodd i selv. Dessuten går ikke det praktiske av seg selv heller. Ved siden av å være tilgjengelig for "vanlige" henvendelser knyttet til slitasje eller andre ting, så er det mye som må ordnes mellom leietakere. Hver gang noen flytter ut må vi sørge for å inspisere leiligheten, finne ny leietaker, holde visning og fikse det praktiske rundt kontrakter og depositum. Byen vi leier ut i er en studentby der mange flytter inn/ut i løpet av sommeren og dermed må vi også være tilgjengelig i perioden rundt overtakelse og utflytting. Anonymkode: fd8bf...966 2
AnonymBruker Skrevet 22. april 2017 #6 Skrevet 22. april 2017 Jeg gjorde noe lignende, men jeg bodde også endel i den leiligheten jeg kjøpte. Uansett; Jeg tjente fort veldig mye på leiligheten jeg kjøpte. Mye mer enn jeg hadde greit å spare opp. Dette var i Oslo. Jeg ville kjøpt leilighet og flyttet inn i den for å se hvordan utgiftene blir. Kanskje trives du der også? Når du har oversikt over utgiftene dine kan du se på om du økonomisk er istand til å leie et sted mer sentralt. Husk at du skal skatte av leieinntekter, så du vil ikke tjene noe på det. Kanskje går du litt i minus, men hvis boligen din stiger 100k i året har det ikke så mye å si. Anonymkode: e2561...4d0 1
prt90 Skrevet 22. april 2017 #7 Skrevet 22. april 2017 46 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg bor i Oslo, og får såvidt råd til å kjøpe en liten leilighet i et av de billigste områdene i utkanten. Jeg føler det er veldig viktig å være inne på boligmarkedet slik situasjonen er i Oslo nå, for å i det hele tatt kunne ha mulighet til å kjøpe noe i Oslo senere. Samtidig har jeg ikke så lyst til å bo i utkanten, der hvor jeg kan kjøpe. Jeg vurderer å kjøpe en toroms og leie den ut, for selv å leie rom i kollektiv mer sentralt. Jeg kan leie ut leiligheten for ca 9000,- i måneden, og rommet i kollektiv koster kanskje 7000,- Er dette en ok plan? Anonymkode: b3694...157 I utgangspunktet synes ikke jeg denne planen høres så dum ut. Men akkurat nå er det ikke sikkert at du bør være så redd for å være utenfor boligmarkedet en liten stund. Det er mye som tyder på at prisene kommer til å gå nedover fremover.
AnonymBruker Skrevet 22. april 2017 #8 Skrevet 22. april 2017 Takk for svar. Tanken er ikke at jeg skal tjene på å leie ut, men heller at jeg skal gå i null og at egenkapitalen min ikke skal synke i verdi. Jeg har ca 700 000 + i egenkapital, tjener 420 000 i året og har studielån på 370 000. Jeg har kanskje råd til å kjøpe for 2,4 - 2,5 mill, hvis jeg får lån selvsagt. Regner med 7000 i låneutgifter, 2000 i husleie på leiligheten jeg kjøper. Leier den ut for 9000,- slik at lånet finansierer seg selv, og leier selv for 7-8000 i måneden. Da har jeg en tusenlapp eller to ekstra i måneden til å bruke på utgifter til leiligheten. Hvis det blir krise, kan jeg jo i verste fall bo i leiligheten selv. Men jeg vil undersøke om dette er en mulighet, også fordi jeg kanskje vil bli nødt til å jobbe utenfor Oslo en periode. Men det er i Oslo jeg vil bo i framtiden. Anonymkode: b3694...157
AnonymBruker Skrevet 22. april 2017 #9 Skrevet 22. april 2017 1 time siden, AnonymBruker skrev: Jeg bor i Oslo, og får såvidt råd til å kjøpe en liten leilighet i et av de billigste områdene i utkanten. Jeg føler det er veldig viktig å være inne på boligmarkedet slik situasjonen er i Oslo nå, for å i det hele tatt kunne ha mulighet til å kjøpe noe i Oslo senere. Samtidig har jeg ikke så lyst til å bo i utkanten, der hvor jeg kan kjøpe. Jeg vurderer å kjøpe en toroms og leie den ut, for selv å leie rom i kollektiv mer sentralt. Jeg kan leie ut leiligheten for ca 9000,- i måneden, og rommet i kollektiv koster kanskje 7000,- Er dette en ok plan? Anonymkode: b3694...157 Det er ikke alt av boliger du får leie ut uten å ha bodd der selv minstbett år. Dette gjelder de fleste borettslag. Der er og endringer i eierseksjonslovgivningen slik at fremleie blir vanskeligere å få lov til også der. Boliger er nemlig til for å bo i, ikke spekulere i. I tillegg kommer endring i skattereglene slik at det blir mindre gunstig å leie ut boliger. Med 9 000 i leieintekter og egne boutgifter på 7 000, så lurer jeg på hva du da skal betale i lån, husleie/felleskostnader, forsikring og eventuelt kommunale utgifter for at dette skal svare seg. Du må,og se på hvordan skatten din vil se ut med denne skiserte løsninge. I tillegg kommer vedlikehold av den eide boligen, muliheter for at leieboer ramponerer den, m.m. I mitt hode virker ikke dette som noen god løsning, men som en naiv ungpikedrøm. At du vil inn på boligmarkedet er dog fornuftig. Anonymkode: 86fe9...8f0 4
AnonymBruker Skrevet 22. april 2017 #10 Skrevet 22. april 2017 23 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det er ikke alt av boliger du får leie ut uten å ha bodd der selv minstbett år. Dette gjelder de fleste borettslag. Der er og endringer i eierseksjonslovgivningen slik at fremleie blir vanskeligere å få lov til også der. Boliger er nemlig til for å bo i, ikke spekulere i. I tillegg kommer endring i skattereglene slik at det blir mindre gunstig å leie ut boliger. Med 9 000 i leieintekter og egne boutgifter på 7 000, så lurer jeg på hva du da skal betale i lån, husleie/felleskostnader, forsikring og eventuelt kommunale utgifter for at dette skal svare seg. Du må,og se på hvordan skatten din vil se ut med denne skiserte løsninge. I tillegg kommer vedlikehold av den eide boligen, muliheter for at leieboer ramponerer den, m.m. I mitt hode virker ikke dette som noen god løsning, men som en naiv ungpikedrøm. At du vil inn på boligmarkedet er dog fornuftig. Anonymkode: 86fe9...8f0 Dette har jeg jo svart på: 7000 i lån, 2000 i husleie. Forsikring++ kommer utenom. Anonymkode: b3694...157
AnonymBruker Skrevet 22. april 2017 #11 Skrevet 22. april 2017 Du må betale skatt på utleie Anonymkode: 9da63...ed4
Tvist Skrevet 22. april 2017 #12 Skrevet 22. april 2017 Bare husk at du må skatte av utleien, og at du må ha råd til noen mnd uten husleie, det tar litt tid fra en flytter ut til neste flytter inn.
AnonymBruker Skrevet 22. april 2017 #13 Skrevet 22. april 2017 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Dette har jeg jo svart på: 7000 i lån, 2000 i husleie. Forsikring++ kommer utenom. Anonymkode: b3694...157 Altså går prosjektet ditt i minus. Du skal nemlig og skatte av leieintekter. Dette er et luftslott. Anonymkode: 86fe9...8f0 4
AnonymBruker Skrevet 22. april 2017 #14 Skrevet 22. april 2017 Kjøp heller en større leilighet og lag ditt eget kollektiv. Rom kan du leie ut uten å skatte for det Anonymkode: 0debe...185 1
AnonymBruker Skrevet 22. april 2017 #15 Skrevet 22. april 2017 1 time siden, AnonymBruker skrev: Altså går prosjektet ditt i minus. Du skal nemlig og skatte av leieintekter. Dette er et luftslott. Anonymkode: 86fe9...8f0 Som sagt var ikke poenget å tjene penger på utleie, men å komme seg inn på boligmarkedet uten å måtte bo der jeg har råd til å kjøpe. Så lenge den husleia jeg betaler selv er flere tusen kroner lavere enn det jeg får i inntekt på leiligheten, skal det vel litt til for å gå mye i minus. Og jeg tåler jo også å gå litt i minus, jeg tenker uansett det er bedre å eie en leilighet som kanskje øker i verdi mens lånet betales ned enn bare å leie mens egenkapitalen min stadig blir mindre verdt fordi markedet øker. Når man leier går man jo i "minus" hver måned i den forstand at pengene bare forsvinner - så hvis dette er "ungpikedrøm" og "luftslott" så vet jeg ikke hva du tenker om alle de som leier bolig Anonymkode: b3694...157
AnonymBruker Skrevet 22. april 2017 #16 Skrevet 22. april 2017 Hvor i Oslo er det kun 2000 kr i husleie? Det var utrolig lav husleie må jeg si. Her jeg bor, i Groruddalen i Oslo, et kvarter med t-banen til sentrum, så er husleien i en treroms på kr 3700,- Dette er borettslag. Faren min bor rett i nærheten, men i selveier, og han har husleie på 3900,- for en treroms. Det er ikke akkurat noen råflott del av byen for å si det mildt, men området er populært. Husleie på 2000 har jeg vanskelig for å se for meg noe sted, selv i utkant-Oslo. Så derfor spør jeg, fordi jeg er oppriktig nysgjerrig. Hvor får du en leil. til bare 2000 i husleie i Oslo? Det må være en ettroms eller noe annet bøttekott da? Anonymkode: 663ed...d90
AnonymBruker Skrevet 22. april 2017 #17 Skrevet 22. april 2017 Ikke glem de nye reglene som kom ved nyttår. Siden du skal leie ut boligen regnes den som sekundærbolig og da må du ha 40% egenkapital i Oslo i motsetning til 15% som er regelen i resten av landet og på primærbolig. Anonymkode: f879e...46b
AnonymBruker Skrevet 22. april 2017 #18 Skrevet 22. april 2017 18 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hvor i Oslo er det kun 2000 kr i husleie? Det var utrolig lav husleie må jeg si. Her jeg bor, i Groruddalen i Oslo, et kvarter med t-banen til sentrum, så er husleien i en treroms på kr 3700,- Dette er borettslag. Faren min bor rett i nærheten, men i selveier, og han har husleie på 3900,- for en treroms. Det er ikke akkurat noen råflott del av byen for å si det mildt, men området er populært. Husleie på 2000 har jeg vanskelig for å se for meg noe sted, selv i utkant-Oslo. Så derfor spør jeg, fordi jeg er oppriktig nysgjerrig. Hvor får du en leil. til bare 2000 i husleie i Oslo? Det må være en ettroms eller noe annet bøttekott da? Anonymkode: 663ed...d90 Ganske mange små leiligheter med den husleieprisen: https://www.finn.no/realestate/homes/search.html?location=0.20061&price_to=2500000&rent_to=2000 Skal ikke kjøpe en treroms, jeg har bare max2,5 å kjøpe for. Anonymkode: b3694...157
AnonymBruker Skrevet 22. april 2017 #19 Skrevet 22. april 2017 14 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ikke glem de nye reglene som kom ved nyttår. Siden du skal leie ut boligen regnes den som sekundærbolig og da må du ha 40% egenkapital i Oslo i motsetning til 15% som er regelen i resten av landet og på primærbolig. Anonymkode: f879e...46b Dette har jeg ikke tenkt på. Jeg trodde reglene om sekundærbolig gjaldt når man eide bolig fra før, og kjøpte en bolig i tillegg til den. Hvordan kan banken vite om jeg kommer til å bo i den eller leie den ut etter jeg har kjøpt den egentlig? Anonymkode: b3694...157
AnonymBruker Skrevet 22. april 2017 #20 Skrevet 22. april 2017 14 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ganske mange små leiligheter med den husleieprisen: https://www.finn.no/realestate/homes/search.html?location=0.20061&price_to=2500000&rent_to=2000 Skal ikke kjøpe en treroms, jeg har bare max2,5 å kjøpe for. Anonymkode: b3694...157 https://www.finn.no/realestate/homes/ad.html?finnkode=94782776 Mente du denne egnet seg til å bo i? De prisene og boligene du har hentet frem blir ikke solgt for de prisene du ser i annonsen. Du må regne med minst en halv mill opp når budkrigene starter. Igjen, jeg anser prosjektet ditt som lite realistisk. Borttslag får du heller ikke leie ut før du har bodd der selv i minst ett år. Du skal og regne med at du kan stå uten leietakere en periode, og sist men ikke minst ser vi på alle de problemene enkelte opplever og lager tråder om her inne, så kan penger tjent ved fremleie renne utigjen med rekordfart på grunn av ting man ikke tenkte på. Anonymkode: 86fe9...8f0
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå