Gå til innhold

Redd for å miste formen :(

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er ei 23 år gammel jente som hele livet har trent mye, regelmessig flere ganger i uka. 

De siste årene har jeg hatt fire kondisjonsøkter per uke. Hver mandag, onsdag og lørdag har jeg løpt 8 km utendørs i moderat/raskt tempo, og hver onsdag en intervalløkt på tredemølle. Det vil si tre økter ute og én økt inne per uke. I tillegg har jeg trent styrke 2-3 ganger i uka.

Grunnet skade og at jeg er undervektig, må/vil jeg redusere treningsmengden. Har inngått en "avtale" om at jeg skal trene kondisjon to ganger i uka. Siden jeg ønsker å ha en økt på tredemølle hvor jeg kan styre intervallene veldig oversiktlig, blir det da kun én løpetur utendørs hver mandagskveld, og tredemølle hver torsdags morgen. I tillegg skal jeg trene styrke hver tirsdag og lørdag. 

Dette blir jo en ganske stor endring fra det jeg er vant med, og derfor er jeg redd for å miste formen jeg har. Særlig gjelder dette løpingen utendørs, siden dette er tyngre og en større belastning på kroppen enn tredemølle. Vil én økt i uka utendørs være for lite til å opprettholde formen, slik at jeg blir støl pga. belastningen omtrent hver eneste gang? Ønsker også å opprettholde intensiteten jeg har brukt å ha, siden det er en vane for meg. 

Håper noen kan svare meg på dette, og evt. komme med noen tips! :)

Anonymkode: 8037f...d59

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Hvorfor er du redd for å miste formen? Skal du konkurrere?

Det er jo bare å trappe opp igjen når du er skadefri. Du mister den jo ikke for godt.

Endret av penny_
  • Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
4 minutter siden, penny_ skrev:

Hvorfor er du redd for å miste formen? Skal du konkurrere?

Det er jo bare å trappe opp igjen når du er skadefri. Du mister den jo ikke for godt.

Jeg skal ikke konkurrere, men jeg vil ikke ha en treningshverdag hvor jeg blir stiv og støl etter hver løpetur ute, noe som kan komme av at jeg ikke trener ofte nok. Jeg er vant med å løpe ute tre ganger i uka, og dermed er kroppen min vant med denne belastningen. Men når jeg reduserer til én gang i uka er jeg redd for at det skal være for lite, og kroppen får "sjokk" etter løpeøkten ute. Da mister jeg treningsgleden hvis jeg skal bli tung og støl under/etter hver eneste løpeøkt utendørs. 

Siden jeg er undervektig skal jeg være veldig forsiktig med å gå tilbake til å trene kondisjon like ofte som jeg gjør, da jeg selvfølgelig ikke ønsker å gå ned i vekt igjen etter jeg har nådd normalvekt. Derfor er ikke målet per i dag å begynne å løpe like ofte igjen. 

AnonymBruker
Skrevet

Husk også at når du blir litt eldre så kan du fort slite med et dratt ansikt som har en grovere struktur takket være all løpinga utendørs, kanskje i all slags vær også. Ikke det du spør etter men, en liten advarsel

Anonymkode: 95015...606

• Liker 1
Skrevet

Hei du.

dette kan faltisk løfte formen din betydelig. Har vært gjennom liknende selv, hvor jeg har gått fra å trene i overkant mye til å roe ned. Og det er utrolig å kjenne at energien i hverdagen øker, at en yter bedre på trening, og ikke minst vil du kanskje oppleve det samme som meg-nemlig at hver treningsøkt blir så mye bedre og satt mer pris på fordi den blir litt sjeldnere og fordi energinivået er bedre. 

Kanskje er dette også en mulighet til å tenke litt på hvorfor du trener og hvorfor det er så viktig å være i knallform. Er det ikke slik at vi trener fordi det er bra for kroppen vår? Om en da trener såpass mye (eller spiser såpass for lite...) at en blir undervektig så er ikke treningen lenger bra formkroppen.. så prøv å tenke på dette som en medisin, spill på lag med kroppen, gi den litt trening, gi den nok hvile, kos deg med prosessen og forsøk å se på det som et eksperiment: hva skjer når kroppen får nok hvile?

husk også på det at for folk flest er dette du beskriver nå en BRA treningsuke..! ;-) 

råder deg også til å finne noe annet enn bare trening å ha som hobby, bare for å få litt perspektiv på ting og for å ha mer enn en ting å "brenne for". Tegning, skriving, kino, kafebesøk, sosiale turer med venner... ta opp igjen noe du satt pris på før 

• Liker 5
Skrevet

Med den treningsmengden OG at du er undervektig er nok problemet at du trener altfor mye. Du mister ikke formen av å trene bare to eller tre ganger i uka. For å bli støl må det gå ca to uker siden sist trening for de fleste mennesker. Jeg tipper du er kronisk overtrent, og du kommer til å få mye mer igjen for treningen når du lar kroppen hente seg inn igjen. Jeg ville tatt minst en uke helt fri fra trening (om det virker umulig, er det bare enda et tegn på at du bør gjøre det).

Her er en noen gode vitenskapelige artikler med gode råd om overtrening:
http://suppversity.blogspot.no/2012/10/the-female-athlete-triad-part-iiiiii.html

http://suppversity.blogspot.no/2012/10/the-female-athlete-triad-part-iiiiii_14.html

http://suppversity.blogspot.no/2012/10/the-female-athlete-triad-part-iiiiii_28.html

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
31 minutter siden, Lill3My skrev:

Hei du.

dette kan faltisk løfte formen din betydelig. Har vært gjennom liknende selv, hvor jeg har gått fra å trene i overkant mye til å roe ned. Og det er utrolig å kjenne at energien i hverdagen øker, at en yter bedre på trening, og ikke minst vil du kanskje oppleve det samme som meg-nemlig at hver treningsøkt blir så mye bedre og satt mer pris på fordi den blir litt sjeldnere og fordi energinivået er bedre. 

Kanskje er dette også en mulighet til å tenke litt på hvorfor du trener og hvorfor det er så viktig å være i knallform. Er det ikke slik at vi trener fordi det er bra for kroppen vår? Om en da trener såpass mye (eller spiser såpass for lite...) at en blir undervektig så er ikke treningen lenger bra formkroppen.. så prøv å tenke på dette som en medisin, spill på lag med kroppen, gi den litt trening, gi den nok hvile, kos deg med prosessen og forsøk å se på det som et eksperiment: hva skjer når kroppen får nok hvile?

husk også på det at for folk flest er dette du beskriver nå en BRA treningsuke..! ;-) 

råder deg også til å finne noe annet enn bare trening å ha som hobby, bare for å få litt perspektiv på ting og for å ha mer enn en ting å "brenne for". Tegning, skriving, kino, kafebesøk, sosiale turer med venner... ta opp igjen noe du satt pris på før 

Men jeg vil ikke bli stiv og støl etter hver økt utendørs siden det blir så sjeldent som én gang i uka? Det er det jeg er bekymret for. Både at det blir blytungt underveis slik at jeg ikke får den samme gleden jeg har av løpingen som jeg har nå, og at jeg får gangsperre dagen etter økta. 

AnonymBruker
Skrevet
15 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men jeg vil ikke bli stiv og støl etter hver økt utendørs siden det blir så sjeldent som én gang i uka? Det er det jeg er bekymret for. Både at det blir blytungt underveis slik at jeg ikke får den samme gleden jeg har av løpingen som jeg har nå, og at jeg får gangsperre dagen etter økta. 

Nei du blir ikke stiv og støl. Ikke blir det blytungt heller. Prøv. I verste fall trener du deg opp igjen. 

Anonymkode: a3b4c...67d

• Liker 1
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jeg skal ikke konkurrere, men jeg vil ikke ha en treningshverdag hvor jeg blir stiv og støl etter hver løpetur ute, noe som kan komme av at jeg ikke trener ofte nok. Jeg er vant med å løpe ute tre ganger i uka, og dermed er kroppen min vant med denne belastningen. Men når jeg reduserer til én gang i uka er jeg redd for at det skal være for lite, og kroppen får "sjokk" etter løpeøkten ute. Da mister jeg treningsgleden hvis jeg skal bli tung og støl under/etter hver eneste løpeøkt utendørs. 

Siden jeg er undervektig skal jeg være veldig forsiktig med å gå tilbake til å trene kondisjon like ofte som jeg gjør, da jeg selvfølgelig ikke ønsker å gå ned i vekt igjen etter jeg har nådd normalvekt. Derfor er ikke målet per i dag å begynne å løpe like ofte igjen. 

Du lærer deg nok å spise nok mat etterhvert slik at det ikke blir noe problem å løpe ofte, men du må bare være tålmodig.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nei du blir ikke stiv og støl. Ikke blir det blytungt heller. Prøv. I verste fall trener du deg opp igjen. 

Trener meg opp igjen? Ikke hvis jeg aldri skal trene kondisjon mer enn jeg skal nå fremover. 

AnonymBruker
Skrevet

Så er spørsmålet: har du noe valg?

Du sier at du MÅ trappe ned kondisjonen og at du ikke kan trene så mye (noen gang igjen) som du gjør nå. Altså vil det ikke hjelpe hva folk svarer her.

Når det er sagt, så kan det hende at det faktisk blir bedre/enklere for deg å løpe når du ikke lenger er undervektig, så jeg syntes uansett at du gjør et lurt valg. 

Anonymkode: 98f2b...b9b

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Trener meg opp igjen? Ikke hvis jeg aldri skal trene kondisjon mer enn jeg skal nå fremover. 

Da får du jo en kondis som takler det du gjør. 1 gang i uka er nok til å vedlikeholde dette. 

AnonymBruker
Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Da får du jo en kondis som takler det du gjør. 1 gang i uka er nok til å vedlikeholde dette. 

Okei, takk for svar :) Det er jo det som egentlig er det store spørsmålet her, om én gang i uka er nok til å holde ved like formen angående å løpe utendørs. 

AnonymBruker
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Okei, takk for svar :) Det er jo det som egentlig er det store spørsmålet her, om én gang i uka er nok til å holde ved like formen angående å løpe utendørs. 

Ja det tror jeg at det er. Tviler ikke i det hele tatt. Men pass på at ikke du strekker strikken din for langt så du blir enda mer skadet. Det er flott å være flink til å presse seg selv når det er nødvendig, men det kan faktisk være like krevende å skulle legge bånd på seg selv slik ar man blir frisk. 

AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Husk også at når du blir litt eldre så kan du fort slite med et dratt ansikt som har en grovere struktur takket være all løpinga utendørs, kanskje i all slags vær også. Ikke det du spør etter men, en liten advarsel

Anonymkode: 95015...606

Det her!!

Anonymkode: e9051...f6d

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...