Gå til innhold

Konstant vondt i en kul i brystet

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Vært hos legen og han bestilte time til mammografi. Jeg hadde av og til vondt i kulen før det, men etter jeg var der har jeg hatt vondt nesten hele tiden. Er redd og våkner om natta fordi jeg tenker jeg har  brystkreft og må skjære bort brystet. 

Kan jeg ringe til legen og spørre hva som er galt siden jeg har så mye vondt? Det er plagsomt og jeg er så bekymret. Er 32 år.

Anonymkode: b9032...423

Skrevet

Det er aldri galt å ringe om man har bekymringer. Men for å berolige deg så er sjeldent kuler som viser seg å være kreft vonde, det er mest sannsynlig heller snakk om betente melkeganger eller noe lignende. Når man blir meldt inn med kuler i brystet så er forløpet ganske raskt, du vil helt sikkert få innkalling i løpet av uka. Jeg har vært inne mange ganger for kuler, og første gangen fikk jeg time til trippeldiagnostisering på fem dager. Nå har jeg vært til mammografi, ultralyd og biopsi så mange ganger at jeg ikke husker antallet, men det har hver gang bare vært snakk om fibroadenomer, eller muskelknuter om du vil. 

Jeg forstår katastrofetankene du har, det er helt normalt. Men samtidig så hjelper det ingenting, og husk at kreft i brystene ikke blir værre på en uke eller to. Om det skulle være så galt fatt. Men igjen, jeg tror nok du bare har noen godartede forandringer. De aller fleste vil ha det en gang eller to i løpet av livet. Lykke til, husk å puste og ikke tenk deg helt i kjelleren. Dette går sikkert helt fint :hug:

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
8 minutter siden, Honnikorn skrev:

Det er aldri galt å ringe om man har bekymringer. Men for å berolige deg så er sjeldent kuler som viser seg å være kreft vonde, det er mest sannsynlig heller snakk om betente melkeganger eller noe lignende. Når man blir meldt inn med kuler i brystet så er forløpet ganske raskt, du vil helt sikkert få innkalling i løpet av uka. Jeg har vært inne mange ganger for kuler, og første gangen fikk jeg time til trippeldiagnostisering på fem dager. Nå har jeg vært til mammografi, ultralyd og biopsi så mange ganger at jeg ikke husker antallet, men det har hver gang bare vært snakk om fibroadenomer, eller muskelknuter om du vil. 

Jeg forstår katastrofetankene du har, det er helt normalt. Men samtidig så hjelper det ingenting, og husk at kreft i brystene ikke blir værre på en uke eller to. Om det skulle være så galt fatt. Men igjen, jeg tror nok du bare har noen godartede forandringer. De aller fleste vil ha det en gang eller to i løpet av livet. Lykke til, husk å puste og ikke tenk deg helt i kjelleren. Dette går sikkert helt fint :hug:

Ååå, kunne ikke fått et bedre svar enn dette❤ Begynte å gråte en skvett😳 Du hjalp meg veldig nå, og fikk meg på bedre tanker. Tusen, tusen millioner takk for at du tok deg tid til å svare så grundig og omtenksomt. De som har deg i livet er heldig😊 

Anonymkode: b9032...423

Skrevet

Bare hyggelig :)  Jeg vet hvor lett det er å gå rett i kjelleren så om det kan hjelpe å dele noen erfaringer så gjør jeg det gjerne ;)

• Liker 3
Skrevet
41 minutter siden, Honnikorn skrev:

Veldig godt svar ;-). Legene jeg var hos sa akkurat det samme. Hvis kulene var vonde, trang jeg ikke å bekymre meg. Jeg var inne til mamografi (kom dit dagen etter at jeg hadde vært hos legen). Legen der sa det samme. Jeg hadde væskefylte cyster, som de tappet med en gang (var IKKE vondt i det hele tatt). Lykke til.

• Liker 1
Skrevet

Jeg har også vært gjennom det der og det viste seg å være betennelse. Dessuten var ikke kulen helt fullstendig knallhard, men gav bittelitt etter når jeg klemte på den. Venninnen min fant også en kul, for et år siden, den var hard som stein å ta på innenfor huden og ikke vond, den var ondartet.

• Liker 1
Gjest BlandaDrops
Skrevet (endret)

Helt riktig som de andre sier, dette høres ut som betennelse ikke kreft.

Typisk for kreftkuler er at de ikke er bevegelige altså at de ikke lar flytte på seg i forhold til tilstøtende vev.

Videre er det med unntak av sarkomer svært uvanlig at tumor gjør vondt så her tenker at du kan ta det litt med ro ;)

Uff angst er vondt :(

Endret av BlandaDrops

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...