Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Snittet for å komme inn på medisin ved UiT var i fjor 59.4 med NN-kvota, og det var 442 søkere. Snittet i 2015 var 60.7 med NN-kvota, og det var 446 søkere. I 2014 var snittet 60.4 med 427 søkere.

I ÅR - året jeg skal søke - er det selvfølgelig en stor økning i antall søkere - 512 (!!). OM jeg er heldig og får 6 på alle mine tre kommende eksamener, kan jeg få snittet mitt opp på 61. Men sannsynligheten er jo stor for at jeg ikke får det til. Lurer derfor på - hva tror dere årets snitt vil bli? Hvor stor økning må jeg regne med..? :-( Hadde virkelig sett frem til å starte på drømmestudiet, men nå tror jeg at jeg må gå for 2. valget desverre.

I samme slengen kan jeg vel spørre om det er noen her som vet hva som skjer hvis jeg kommer inn på 1. valget mitt, men velger å takke nei. Kommer jeg da automatisk inn på 2. valget mitt, hvis jeg har mer enn høyt nok snitt til å komme inn? Og hvis jeg ikke kommer inn på 1. valget mitt, vil jeg stille likt i køa for 2. valget mitt ift. de som har valgt mitt "2. valgsstudie" som sitt "1. valgsstudie"?

Anonymkode: 6eaf1...51b

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Det vil mest sannsynlig øke, men ikke drastisk mye. Hva er den laveste poengsummen du kan ende opp med? Du er da i det minste heldig som går innunder nordnorsk kvote, så du har i utgangspunktet langt bedre forutsetninger for å komme inn enn det majoriteten av søkerne har. 

Dersom du velger å takke nei til 1. valget ditt etter å ha kommet inn sitter du igjen uten studieplass (lavere prioriterte valg har falt bort). Dersom du ikke kommer inn på 1. valget eller 2. valget kan du velge å stå på venteliste for begge. Rangeringen er et resultat av poengsummen til hver søker, og har ingenting med prioritering av studier å gjøre. Det innebærer at du kan stå høyere opp på ventelisten på 2. valget ditt enn en søker som har studiet som 1. valg. 

Anonymkode: a86e9...5b5

AnonymBruker
Skrevet

Det er helt umulig å si om snittet vil øke eller ikke, dessverre. Selv om antall søkere øker, så er det ikke ensbetydende med at karaktersnittet blir mye høyere. Snittet gikk faktisk ganske mye ned fra 2015 til 2016, så det kan hende at det er mange som ligger og vipper rundt 59,5 poeng, som nå plutselig har et håp om å få gå medisin.

Har du mulighet til å jobbet et år hvis du ikke kommer inn? Hvis du ikke kommer inn i år, så kan det hende at du vil komme inn til neste år, og hvis du ikke starter på noe studie i år, så søker du vel fortsatt med førstegangsvitnemål. Eller har du mulighet for et år eller halvt år med folkehøyskole? Da vil du ha mulighet til å samle 1-2 poeng. Eventuelt førstegangstjeneste. 

Anonymkode: 354f6...23d

AnonymBruker
Skrevet
11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er helt umulig å si om snittet vil øke eller ikke, dessverre. Selv om antall søkere øker, så er det ikke ensbetydende med at karaktersnittet blir mye høyere. Snittet gikk faktisk ganske mye ned fra 2015 til 2016, så det kan hende at det er mange som ligger og vipper rundt 59,5 poeng, som nå plutselig har et håp om å få gå medisin.

Har du mulighet til å jobbet et år hvis du ikke kommer inn? Hvis du ikke kommer inn i år, så kan det hende at du vil komme inn til neste år, og hvis du ikke starter på noe studie i år, så søker du vel fortsatt med førstegangsvitnemål. Eller har du mulighet for et år eller halvt år med folkehøyskole? Da vil du ha mulighet til å samle 1-2 poeng. Eventuelt førstegangstjeneste. 

Anonymkode: 354f6...23d

Jeg tror TS snakker om ordinærkvota på NN, den var i alle fall 61,3 det året jeg kom inn.

Anonymkode: a1560...97c

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...