Gå til innhold

Kan jeg stille noen til ansvar?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Dette handler mest om at jeg i det siste har vært sint for noe som skjedde da jeg gikk på barne -og ungdommsskolen, ca 6-10 år siden. Jeg hadde panikkangst med hyppige angstanfall som ofte inntraff på skolen, noe flere lærere la merke til og tok meg for eksempel ut av rommet vi befant oss i. Lærerne på barneskolen hadde informert lærerne på ungdomsskolen før jeg begynte der at det var noe rart med meg og at jeg ofte ble "redd" (fant jeg ut i senere tid). Men ingen sa til meg at det var angst, og ingen tilbød meg hjelp. Så jeg trodde jeg var gal og forstod ingenting. Jeg var til og med hos helsesøster for å sjekke om noe var fysisk galt med meg, men ikke engang da var det noen som fanget opp at det var angst. Gikk glipp av utrolig mye sosialt disse årene og utviklet en spiseforstyrrelse. Nå tenker jeg at dersom noen hadde fanget opp dette tidlig kunne jeg sluppet mye dritt. Kan jeg stille gamle lærere til ansvar, teoretisk sett? Bare for min egen del. 

Anonymkode: 45662...71c

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Hva du velger å gjøre i hodet ditt er din sak, men sånn i virkeligheten så vil du ikke komme noen vei. Kanskje terapi er en bedre løsning.

Anonymkode: 0441f...c90

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Nei. Lett å tenke i ettertid at alt hadde vært annerledes, men fakta er at livet blir ordentlig dritt noen ganger uansett. Er ikke sikkert det hadde endret noe som helst, selv om du hadde fått en angst-diagnose tidligere.

Det var ikke lærerne som ga deg angst, de gjorde nok så godt de kunne. 

Prøv heller å fokuser på deg selv og fremtiden, bitterhet kommer man dessverre ingen vei med. 

Anonymkode: 1ed04...447

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Foreldrene dine kan vel til en viss grad stilles til ansvar, da det er disse som er ansvarlige for sitt barns helse? 

Anonymkode: 4fe1a...562

• Liker 6
Skrevet

Jeg tenker i utgangspunktet at de som skulle fanget opp dette er dine foresatte. Mange elever sliter med difuse plager. Da tar man det opp med foresatte. Dersom det er lærevansker er det litt annerledes. Det skal og bør læreren ta tak i. Andre utfordringer kan man råde foresatte, men det er de som tar ting videre. Ved mistanke om omsorgssvikt er det BV som skal meldes. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Det er en forbannet uting at folk alltid vil ha noen å skylde på heller enn å godta at livet er et stort nett av årsakssammenhenger på godt og vondt.

Anonymkode: f3fd5...bb9

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Men er det egentlig lærernes ansvar at du var syk og det ikke ble oppdaget? Jeg vil i hvert fall si at det er først og fremst opp til foreldre og andre omsorgspersoner å oppsøke lege når du har så tydelige plager. Kanskje hadde du til og med et ansvar selv for å be om hjelp, i hvertfall når du var i ungdomsskolealder? Lærere er ikke leger, de har ikke nødvendigivs kompetanse til å skjønne at det var angst du slet med. Kanskje de skulle ha oppfordret deg til å ta en tur til legen, eller snakket med foreldrene dine - men de tok det kanskje for gitt at du allerede hadde vært hos legen? Synes det er rarere at ikke helsesøster sendte deg videre, men jeg tror ikke det er noe hun heller kan stilles til ansvar for. 

Du må også huske på at for ti år siden var det langt mindre fokus på angstlidelser enn det er i dag. Nå er det jo noe "alle snakker om", men sånn var det kanskje ikke da. 

Anonymkode: 6268f...048

AnonymBruker
Skrevet

Lærere er ikke helsepersonell, så nei, de er ikke ansvarlige for at dine psykiske problemer ikke ble diagnosert.

Skolen har ansvar for å legge til rette for et godt læringsmiljø, men problemer som ikke er direkte knyttet til skolens miljø er ikke skolens ansvar. 

Det som er mer interessant i denne saken er hvorvidt du snakket med dine foreldre om plagene og om dine foreldre tok deg med for å se helsepersonell.

Anonymkode: f64f9...d32

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...