Gå til innhold

Når katten slenger seg på ryggen - vil den bli kost?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Viss jeg f.eks står å lager mat så kan han komme helt inntil beina mine og slenge seg ned på ryggen, og så ligger han der å ser på meg akkurat som om han sier "kos meg!". Eller viss jeg sitter i sofaen kan han legge seg inntil meg på ryggen.. men betyr dette at han egentlig vil bli kost? (På magen?) Eller vil han bare at jeg skal se på han?

Jeg lurer litt på dette fordi noen ganger så biter han meg og sparker hånda mi når jeg koser han

Anonymkode: 44adf...b73

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Når katten blotter magen på den måten, betyr det som regel aldri at den vil koses på magen.
Det er en underdanig posisjon, og det katten egentlig sier er at den stoler på deg og trives i ditt selskap.

Noen katter tolererer å bli kost på magen når de ligger sånn, men de fleste vil ofte hogge til og vri seg rundt med en gang.

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det er nesten umulig og si egentlig. Jeg har en katt som sover på ryggen selv om han vil være i fred, og en annen katt som nermest tvinger meg til å klø henne på magen. Individuelle katter har veldig individuelt kroppsspråk. 

Anonymkode: 0effa...7c9

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min vil gjerne koses på magen hvis han legger seg på rygg, men bare i x antall sekunder, så vil han leke og fange armen min. X varierer veldig, så noen gang kan vi kose lenge, og noen gang kan vi ikke kose i det hele tatt 😛

Men han viser ikke magen til hvem som helst, det er tillitserklæring 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som de andre sier, så må man nesten bare bli litt kjent med katten sin for å finne ut hva den liker.

Også i mitt hus har jeg noen katter som vil bli klappet på magen, mens andre reiser seg med en gang jeg begynner.

Noen gang kan katter (iallefall mine) plutselig bli veldig leken når jeg begynner å klappe de på magen. Det er da klørne kommer frem og de kan finne på å bite eller holde fast hånda mi med klørne sine - og i verste fall vil de bruke føttene sine til å sparke med. Som oftest varer dette bare i et halvt sekund før de kommer på at "shit, dette skal jeg ikke gjøre" og spretter opp igjen. Da er de som oftest fortsatt lekne, og da kan man jo gripe sjansen til litt lek. :) 

Men som sagt, dette må du nesten bare kjenne litt på selv, da alle katter er forskjellige. Men etter min personlige erfaring tar de gjerne imot kos og oppmerksomhet når de ligger sånn, men ikke alle er like glade i kos og oppmerksomhet på magen sin selv om de ligger der og viser den frem! :fnise: 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Viss jeg f.eks står å lager mat så kan han komme helt inntil beina mine og slenge seg ned på ryggen, og så ligger han der å ser på meg akkurat som om han sier "kos meg!". Eller viss jeg sitter i sofaen kan han legge seg inntil meg på ryggen.. men betyr dette at han egentlig vil bli kost? (På magen?) Eller vil han bare at jeg skal se på han?

Jeg lurer litt på dette fordi noen ganger så biter han meg og sparker hånda mi når jeg koser han

Anonymkode: 44adf...b73

Når katter legger seg på rygg så betyr det oftest 'jeg liker deg og stoler på deg'. Veldig mange katter er overhodet ikke interessert i noe magekos, selv om de tolererer det aller meste - inkludert det å bli brukt som snurrebass (gamlekatta kunne vi feie gulvet med, men magen var no-go). 

Jeg ville klødd ham under haka eller bak ørene og svart 'mmmjaaaaaa, jeg liker deg også' med babypusestemmen min :-P

Anonymkode: 52a2a...ee9

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

De vil som regel bli klødd, ikke klappet på magenx. Så om du klapper dem på magen vil noen bite litt for å vise at du klapper dem på feil sted. 

Anonymkode: d7016...0cb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Min taktikk er å aldri ta på katter uansett posisjon, de klorer og biter alltid uansett. Kan ikke stole på en katt.

Anonymkode: 2028d...8f1

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Mine vil iallefall koses med når de ligger med magen opp. Det er veldig tydelig at de liker kosen.

Det hender at hun ene biter seg fast i armen min og sparker den med bakføttene om jeg kommer med arma fra feil vinkel. Men hun bruker aldri klørne og biter ikke hardt så synes igrunn det bare er koselig :P

Anonymkode: 06694...186

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Den ene katten min elsker å bli kost må magen, men det er kun når hun vil og fram til hun snur seg. Da kosetråkker hun med potene rett i været :P den andre katten vår legger seg noen ganger sånn som du sier, men han vil ikke under noen omstendighet koses med på magen! Så du må bare se an pusen din ;) 

Anonymkode: d605a...03c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som andre skriver så spørs det helt på katten. 

Jeg har en guttepus som kan legge seg på ryggen, men stort sett vil han ikke bli kost på magen. Da biter han gjerne. Han er generelt flink til å si fra hvis det blir litt mye kos og om jeg gjør noe han ikke liker. 

Men har opplevd katter som gjerne vil ha kos på magen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Belle âme

Det spørs veldig.

Om min katt legger seg på magen og eg ikkje klør han der, så mjauer han skikkelig høgt og klagere heilt til eg klør han:fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det kommer veldig ann på katten. Noen vil ha LITT kos enkelte steder, og så biter de til når de har gått lei. Noen liker ikke å bli kost på magen, noen liker ikke å bli løftet opp. Det er litt typisk katteoppførsel. :P

Andre vil ha MASSE kos overalt og biter aldri uansett hva du gjør. Jeg har to sånne kosepuser nå! :smilbla:

Men at den legger seg på rygg og viser frem magen betyr at den slapper av og stoler på deg. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...