AnonymBruker Skrevet 21. april 2017 #1 Skrevet 21. april 2017 Hei Hvor kan en mann sterilisere seg? Vet om Volvat og Aleris, men lurte på om det finnes noen billigere steder også? Og hvilke offentlige institusjoner utfører sterilisering? Takk for svar. Anonymkode: ca353...49a
Gjest OverMyKnee Skrevet 21. april 2017 #2 Skrevet 21. april 2017 Jeg spurte fastlegen min og fikk en henvisning.
stan Skrevet 21. april 2017 #3 Skrevet 21. april 2017 Du kan høre med fastlegen din. Min anbefalte vel egentlig å gjøre det på en privat klinikk (Volvat), hovedsaklig pga lengre ventetid på offentlig sykehus. Det koster ca 5000,- kr og man får utført det i løpet av et par uker. Selve inngrepet er enkelt. Litt ømt inni ballene et par dager, men ikke noe som påvirket hverdagen. Kjempe greit å kunne ha sex uten å måtte tenke på beskyttelse.
petterm Skrevet 21. april 2017 #4 Skrevet 21. april 2017 Jeg ble henvist til en privatpraktiserende som hadde avtale med det offentlige. Egenandelen var litt høyere enn det ville vært på offentlig sykehus. Ventetiden var noen få uker. Dette var riktignok noen år siden. Vet ikke om det fremdeles er en mulighet?
AnonymBruker Skrevet 21. april 2017 #5 Skrevet 21. april 2017 Mener du kan ta dette på et helt vanlig sykehus men en betaler det selv. Det er under 2000 for menn. Så offentlig er nok mye billigere en privat. Tipper fastlegen er rett sted å begynne. Anonymkode: 7bbc3...42f
AnonymBruker Skrevet 22. april 2017 #6 Skrevet 22. april 2017 Hvorfor antar dere at det er en mann som spør? Anonymkode: de2e7...9d6
Honey Dew Skrevet 22. april 2017 #7 Skrevet 22. april 2017 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hvorfor antar dere at det er en mann som spør? Anonymkode: de2e7...9d6 Fordi det står i hi 2
AnonymBruker Skrevet 22. april 2017 #8 Skrevet 22. april 2017 Når vi først er inne på sterilisering, så er dette noe jeg vurderer å gjøre, da jeg ikke skal ha flere barn. Har et par spørsmål 1. Hvor lenge etter sterilisering kan man slutte å bruke annen prevensjon? 2. Bør man teste seg før man slutter med prevensjon for å være sikker på at man faktisk er steril? 3. Har hørt at selv ikke det å sterilisere seg er 100% sikkert, hva er da poenget når man likevel må bruke prevensjon? 4. Forandrer spermen konsistens? Det er vel bare sædcellene som ikke kommer ut, men spermen kommer som normalt, eller? Anonymkode: 7086d...57d
AnonymBruker Skrevet 22. april 2017 #9 Skrevet 22. april 2017 7 minutter siden, AnonymBruker skrev: Når vi først er inne på sterilisering, så er dette noe jeg vurderer å gjøre, da jeg ikke skal ha flere barn. Har et par spørsmål 1. Hvor lenge etter sterilisering kan man slutte å bruke annen prevensjon? 2. Bør man teste seg før man slutter med prevensjon for å være sikker på at man faktisk er steril? 3. Har hørt at selv ikke det å sterilisere seg er 100% sikkert, hva er da poenget når man likevel må bruke prevensjon? 4. Forandrer spermen konsistens? Det er vel bare sædcellene som ikke kommer ut, men spermen kommer som normalt, eller? Anonymkode: 7086d...57d 1. 3 måneder. 2. Ja, dette er standard, du leverer en prøve etter 3 måneder for å sjekke at inngrepet har vært vellykket. 3. Det finnes en mikroskopiske mulighet for at sæd lederne kan vokse sammen igjen, men den er så liten at det er ikke noe å tenke på i hverdagen. 4. Nei, det er ingen forskjell som du kan se/føle, den eneste forskjellen er at det mangler "svømmere". Anonymkode: 98a6a...399 1
AnonymBruker Skrevet 22. april 2017 #10 Skrevet 22. april 2017 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Når vi først er inne på sterilisering, så er dette noe jeg vurderer å gjøre, da jeg ikke skal ha flere barn. Har et par spørsmål 1. Hvor lenge etter sterilisering kan man slutte å bruke annen prevensjon? 2. Bør man teste seg før man slutter med prevensjon for å være sikker på at man faktisk er steril? 3. Har hørt at selv ikke det å sterilisere seg er 100% sikkert, hva er da poenget når man likevel må bruke prevensjon? 4. Forandrer spermen konsistens? Det er vel bare sædcellene som ikke kommer ut, men spermen kommer som normalt, eller? Anonymkode: 7086d...57d Man sender inn en sædprøve, 3 måneder etter inngrepet. Hvis prøven er ok kan man slutte med annen prevensjon. Sterilisering er sikrere enn annen prevensjon. Spermen endrer ikke konsistens. Ser forøvrig https://www.google.no/url?sa=t&source=web&rct=j&url=https://helsedirektoratet.no/Lists/Publikasjoner/Attachments/288/Informasjon-om-sterilisering-i-henhold-til-lov-om-sterilisering-IS-2048B.pdf&ved=0ahUKEwipnJS7i7nTAhXHlCwKHdRIDkMQFggpMAA&usg=AFQjCNGIIC_Qmww9gOyG7Tz-jxd_YUqwAg Anonymkode: c6bc8...a50
stan Skrevet 22. april 2017 #11 Skrevet 22. april 2017 Personlig opplevde jeg både å få mer lyst på sex, og faktisk ha oftere sex. Ganske sikker på at det kun er en psykologisk effekt, kanskje fordi det ble lettere å ha sex. Men også for dama var det bedre, p-piller påvirker humøret og dermed lysten. Så når vi hverken hadde p-piller eller kondom mellom oss, ble det mer sex.
AnonymBruker Skrevet 26. april 2017 #12 Skrevet 26. april 2017 Er det stor fare for komplikasjoner, og i verste fall impotent? Anonymkode: 7086d...57d
AnonymBruker Skrevet 26. april 2017 #13 Skrevet 26. april 2017 Menn som ikke ønsker å bli ufrivillig far burde sterilisere seg... Anonymkode: 70279...6b5
Million Skrevet 26. april 2017 #14 Skrevet 26. april 2017 På 22.4.2017 den 19.31, AnonymBruker skrev: Hvorfor antar dere at det er en mann som spør? Anonymkode: de2e7...9d6 Fordi det står " Hvor kan en mann sterilisere seg? " og ikke " Hvor kan man sterilisere seg? " i hovedinnlegget :-)
Million Skrevet 26. april 2017 #15 Skrevet 26. april 2017 (endret) 38 minutter siden, AnonymBruker skrev: Er det stor fare for komplikasjoner, og i verste fall impotent? Anonymkode: 7086d...57d Ingen fare for å bli impotent, men det står om eventuelle komplikasjoner her. Sitat fra privatklinikken Aleris om temaet komplikasjoner ved mannlig sterilisering: " Bivirkninger og mulige komplikasjoner av sterilisering • Infeksjon i såret forekommer sjelden. Det tilkommer da smerter, rødhet og hevelse. Ta kontakt med lege for behandling. • Smerter og ømhet er vanlig de første dagene. Det kan henge i en ømhet og hevelse i bitestikkelen i noen uker. Dette skyldes nok at bitestikkelen som lagrer sædceller ikke tømmes ved utløsning lenger. Svært få får langvarig ømhet. Behandling er smertestillende hvis nødvendig. " Les mer om inngrepet og eventuelle bivirkninger i dette informasjonsbladet fra Helsedirektoratet. De sier det samme som sitatet ovenfor. I tillegg nevner de at FRYKTEN menn kan føle for å bli impotent kan gi litt potensproblemer i starten, men at dette er psykisk og vil gå over når mannen innser at alt er som normalt :-) Endret 26. april 2017 av Million
Sommerfugl83 Skrevet 26. april 2017 #16 Skrevet 26. april 2017 https://helsenorge.no/velg-behandlingssted/ventetider-for-behandling?bid=73 Gå til fastlegen og be han henvise deg. Linken viser en oversikt over ventetid ulike steder i landet. Fastlegen kan henvise deg hvor som helst så du trenger ikke vente i kø ved ditt nærmeste sykehus.
AnonymBruker Skrevet 26. april 2017 #17 Skrevet 26. april 2017 Er det denne typen som kan fjernes senere om man ombestemmer seg? Anonymkode: 55ab7...786
Gjest steinbukk79 Skrevet 26. april 2017 #18 Skrevet 26. april 2017 http://www.urosor.no/priser/ Fikk gjort det hos denne klinikken for over 5 årsiden ca 3-4 ukers ventetid, litt ømt oprasjonsdagen , tok ca 30 min
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå