AnonymBruker Skrevet 21. april 2017 #1 Skrevet 21. april 2017 Hva tenker dere om å bruke muligheten til å bestemme kjønnet til sitt fremtidige barn? Kom over en artikkel(gammel, således) som handlet om mulighetene enhver kan få ved å investere i en tjeneste, hvor en klinikk i USA sørget for at man fikk det kjønnet man ønsket på barnet. Er det "uetisk" å bruke slike metoder? Anonymkode: 59eac...f4d
AnonymBruker Skrevet 21. april 2017 #2 Skrevet 21. april 2017 I utgangspunktet - ja. Plutselig fødes det 70% av det ene kjønnet, liksom. Men det finnes diverse genetiske lidelser som bare arves av gutter / jenter, og da forstår jeg jo at foreldrene ønsker seg et barn uten den lidelsen, og vil velge det andre kjønnet dersom det er mulig. Har et vennepar som fikk et barn med en lidelse, det kommer til å dø før det fyller 5, sannsynligvis. I slike tilfeller synes jeg de burde fått lov å velge det kjønnet som ikke var bærer. Anonymkode: 222bc...808 4
AnonymBruker Skrevet 21. april 2017 #3 Skrevet 21. april 2017 Syntes det er helt greit. Kommer til å vurdere det selv om vi får nok en jente nå... Anonymkode: 75c72...c77 1
AnonymBruker Skrevet 21. april 2017 #4 Skrevet 21. april 2017 I bunn og grunn ser jeg ikke noe feil i det å velge kjønnet på barnet sitt. Jeg har ingen sterke meninger hverken hit eller dit, så er egentlig ganske nøytral til det hele. 1 time siden, AnonymBruker skrev: I utgangspunktet - ja. Plutselig fødes det 70% av det ene kjønnet, liksom. Men det finnes diverse genetiske lidelser som bare arves av gutter / jenter, og da forstår jeg jo at foreldrene ønsker seg et barn uten den lidelsen, og vil velge det andre kjønnet dersom det er mulig. Har et vennepar som fikk et barn med en lidelse, det kommer til å dø før det fyller 5, sannsynligvis. I slike tilfeller synes jeg de burde fått lov å velge det kjønnet som ikke var bærer. Anonymkode: 222bc...808 Men når det er sagt så tror tror jeg det der er et godt poeng. Med naturen som sjef er det ca. 50/50 uansett. Men plutselig kan vi få en feil fordeling når det kommer til kjønn. I de fleste parforholdene jeg vet om virker det som om det er dama som er sjefen i forholdet. Og det virker som de fleste kommende mødre ønsker jentebarn (enten de er åpne om det ønsket eller ikke). Så her i vesten hvor damene er sjefen i forholdet (som oftest) vil vi da kanskje ende opp med et scenario som du sier, der 70 % av befolkningen er jenter. Og hva skjer i andre land, der jentebarn er en stor skuffelse og guttebarn blir feiret? Der blir kanskje 70-80% av befolkningen menn. Jeg tror det vil bli mange ensomme sjeler der ute (siden de fleste av oss er heterofile og ønsker noen av det andre kjønnet). Kanskje blir det en del depresjoner og andre psykiske problemer, kanskje blir det voldtekter av frustrerte og bitre menn, og sjalusidrap av frustrerte og bitre damer. I tillegg til skjev fordeling av meninger, yrker og ikke minst makt. (Se for deg en stat drevet av 100% menn, eller 100% kvinner.) Kanskje kunne det ha vært et slags system, der man bare kan velge kjønnet på barnet sitt hvis man har f.eks. 3 barn av samme kjønn fra før og ønsker ett av et annet kjønn? Anonymkode: 06f52...c66
AnonymBruker Skrevet 22. april 2017 #5 Skrevet 22. april 2017 Helt greit,om et av kjønnene kan arve sykdom. Ellers syns jeg det er uetisk. Anonymkode: 55ee6...43a 3
AnonymBruker Skrevet 22. april 2017 #6 Skrevet 22. april 2017 11 timer siden, AnonymBruker skrev: Syntes det er helt greit. Kommer til å vurdere det selv om vi får nok en jente nå... Anonymkode: 75c72...c77 "Nok en jente". Seriøst, du bør ikke få barn!!! Anonymkode: 722a9...d67 2
AnonymBruker Skrevet 22. april 2017 #7 Skrevet 22. april 2017 Det er uetisk og feil, bør være forbudt og straffbart med fengselsstraff. Anonymkode: 722a9...d67
Hubro Skrevet 22. april 2017 #8 Skrevet 22. april 2017 Tja. I utgangspunktet tenker jeg nei - vi har et behov for for å opprettholde en balanse mellom fødsler og gutte- og jentebarn. Både for å kunne sikre en god tilvekst av nye generasjoner, men jeg synes også det er positivt at det er like mange menn som kvinner i samfunnet. Vi hadde nok imidlertid klart oss om fordelingen var f.eks. 60:40 i favør ett av kjønnene, problemet er jo bare at det er ikke sikkert at avviket fra en 50:50-fordeling blir slikt om man tillater det. En innvending er jo at de som på død og liv vil ha det ene kjønnet bare kan ta abort; vi krever jo ingen begrunnelse for det. En kvinne kan godt si at det er fordi det ikke passer med et barn akkurat nå, mens den reelle begrunnelsen kan jo i teorien være at det var "feil" kjønn. Samtidig tenker jeg at terskelen for å på forhånd velge et kjønn, og å i etterkant velge bort det kjønnet ved abort er ulik. Så jeg lander nok på et nei her, dette bør ikke godtas.
AnonymBruker Skrevet 22. april 2017 #9 Skrevet 22. april 2017 6 timer siden, AnonymBruker skrev: "Nok en jente". Seriøst, du bør ikke få barn!!! Anonymkode: 722a9...d67 Ja. Vi har to jenter fra før av og ønsker oss veldig en gutt. Ser ikke problemet med det. Anonymkode: 75c72...c77
Gjest Flyttebil Skrevet 22. april 2017 #10 Skrevet 22. april 2017 Ser ikke problemet. Det kan selvsagt oppstå problemer om det blir mange av et kjønn. Men når vi kommer til det punkt at vi kan velge kjønn, så kan vi vel velge at alle blir bifile også- problem løst :-]
AnonymBruker Skrevet 22. april 2017 #11 Skrevet 22. april 2017 Jeg synes man skal være takknemlig for barnet uansett hvilket kjønn det er. Det er ikke en selvfølge å få barn. Det er heller ikke en selvfølge å få et friskt barn. Ja, det er lov å ønske seg et bestemt kjønn, men man skal ikke bli skuffet for at det er "feil" kjønn. Anonymkode: 9d238...17c
Kittykat Skrevet 22. april 2017 #12 Skrevet 22. april 2017 Jeg synes det blir helt feil. Hvis ikke det er en medisinsk grunn til det f eks arvelig sykdom o.l, så synes jeg ikke det burde være nødvendig. Som en annen sier, så vil det da plutselig kanskje være for mange av det ene kjønnet. Pluss at å få barn er en gave og da skal det ikke spille noen rolle hvilket kjønn barnet er.
AnonymBruker Skrevet 23. april 2017 #13 Skrevet 23. april 2017 Jeg lurer på hvor mange som ville brukt muligheten dersom det ble tillatt? Ville det i Norge være så mange at det ble et reelt samfunnsproblem med kjønnsovervekt? Ville alle som valgte å bestemme kjønn, velge samme kjønn? Jeg har inntrykk av at det vanligste ønsket i Norge er én av hver. Ville kanskje realiteten blitt at de langt fleste par fikk to barn, ett av hvert kjønn,dersom flertallet brukte muligheten til å velge kjønn? Og hvor mange hadde orket å gå gjennom prosessen med kjønnsvalg (jeg har ikke satt meg inn i det, men jeg går ut fra det gjennomføres vha ivf?) når det er mye enklere og billigere å lage unger på 'gamlemåten'? For jeg går ut fra at det ikke ville vært sponset av staten med mindre det foreligger medisinsk årsak. La oss se til Kina, det eneste samfunnet der kjønnsovervekt har vært et reelt problem. Den utløsende årsaken til overvekten i guttefødsler var ettbarnspolitikken. Når Kina i den perioden fortsatt - og spesielt på landsbygda - var et samfunn der guttebarn ble favorisert fordi de ikke flyttet hjemmefra (i motsetning til jentene som dro for å leve hos svigerfamilien) og dermed kunne ta vare på foreldrene når de ble gamle, valgte de fleste å beholde guttefostre. Det finnes også rapporter om at abort ble foretatt helt frem mot termin, dersom barnet hadde 'feil' kjønn eller foreldrene ikke hadde fått 'fødselskvote'. Jeg tviler på at vi hadde fått en reell kjønnsovervekt i Norge, dersom muligheten til å velge kjønn ble tilgjengelig for allmennheten. Dog ser jeg personlig på det som uetisk såfremt det ikke foreligger medisinsk årsak. Jeg mener å huske at foreldre med høy risiko for videreføring av alvorlig genetisk sykdom allerede har mulighet for gentesting av fostre/fosterutvelgelse for å unngå videreføring av diagnosen - så hvorfor trenger vi da mulighet for å velge kjønn? Anonymkode: 1d8ad...463
AnonymBruker Skrevet 23. april 2017 #14 Skrevet 23. april 2017 Synes det er helt greit. Ikke alle som kan få naturlig så da tukler man jo allerede med "naturen" som mange nevner her. Anonymkode: 915f9...4f1 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå