Gå til innhold

Føflekk. Skjere bort selv?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Jeg har en føflekk som har vert der hele livet. Så har denne denne blitt uthevet. Har gått med dette et år. Plutselig har denne begynt å klø og den blør. Nå er det bare en svart/brun ugjevn skorpe der. Er 24 år. Som småbarnsmor er jeg redd,kan jeg skjære bort denne selv? fikk time hos lege om 5 uker. Jeg er varm rundt flekken, og kald ellers på ekstremiteten.

Anonymkode: 55b56...efc

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

NEI! Du må ikke skjære vekk egen føflekk!!! Dette er noe legen gjør og ser på om det kan være noe. Som oftest må jo man sy etter man har fjernet den.

• Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Nei nei, ikke skjær selv. Kom deg til legen.

Anonymkode: 70da4...a5d

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

24 år og ikke vet faretegnene på føflekkreft? Tviler litt på den. 

Anonymkode: b9cc0...57b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slike skal man ikke skjære bort selv. Legen gjør det og sender den for sjekk.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

5 uker??? Jeg har fjernet flere føflekker, og da har jeg fått fjernet dem samme uke som jeg har kontaktet legen. Symptomene du beskriver høres heller ikke bra ut, så dette bør du få legetime til snarest! Du har flere symptomer på føflekkreft og da må du absolutt ikke skjære noe vekk selv! Har du forklart alle symptomene dine til legen? Her må du bare presse på så du får en hastetime.

Anonymkode: 1bc53...088

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Nei nei, ikke skjær selv. Kom deg til legen.

Anonymkode: 70da4...a5d

Fått time om 5 uker.

Jeg merker godt at noe er galt. Har aldri tenkt på føflekker før denne datt av og bødde helt uten videre. Når man har panikk blir man desperat.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Ta det hos legen. Det er ikke sikkert den trenger å skjæres bort, kanskje holder det å fryse den bort. Det ordner legen på 2 minutter. Det blir en blemme, og etter hvert en skorpe. Alt blir borte i løpet av 14 dager. Det prikker/stikker litt mens de fryser, men det gjør ikke vondt. :) 

Anonymkode: 298fc...5b2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

en 24-åring pugger ikke på tegnene til kreft. Vi reagerer når kroppen reagerer. Uansett om det er kreft eller noe annet smått.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke engang jeg, mye eldre, er HELT sikker på det.

Ingen grunn til å være nedlatende.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Har du kreft så kan du ikke skjære vekk kreften TS. Dette må lege se på

Anonymkode: fa2da...8c4

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Har du kreft så kan du ikke skjære vekk kreften TS. Dette må lege se på

Anonymkode: fa2da...8c4

Det kommeran på typen føflekkreft. Jeg er født med en stor( 12 cm diameter) føflekk som skulle fjernes når jeg var 12, men fikk aldri innkalling for å ta den pga mangel på tid hos sykehuset. Tror dette mest gjaldt det kosmetiske.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

En føflekk skjærer man ikke bort selv,  legen fjerner den og sender den til biopsi . Hele poenget er jo å finne ut om der er kreftceller/ unormale celler eller ei.  Skjærer du den bort på egenhånd oppnår du ingenting. Om der er unormal cellevekst blir du ikke nødvendigvis kvitt dem ved å fjerne føflekken, ettersom selve føflekken muligens bare er ¨toppen av isberget¨.

Anonymkode: 08aeb...dd7

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Alle føflekker sendes inn til biopsi. For å fjerne en føflekk må du litt i dybden og det klarer du ikke selv. I tillegg kommer infeksjonsfaren og det faktum at du ikke kan sy på deg selv etter å ha skjært. 

Det du kan gjøre med vorteføflekker, altså føflekker som står ut, er å knyte en sterk, tynn tråd rundt og dermed strupe blodforsyningen til føflekken. Den faller da av etter en god stund.

Anonymkode: bbb54...d0f

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Ring og forlang hastetime, dette hørtes ikke bra ut. Du må ikke finn på å skjære i den selv. Du kan ikke vente i 5 uker på time. 

Anonymkode: 07144...fe8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Alle føflekker sendes inn til biopsi. For å fjerne en føflekk må du litt i dybden og det klarer du ikke selv. I tillegg kommer infeksjonsfaren og det faktum at du ikke kan sy på deg selv etter å ha skjært. 

Det du kan gjøre med vorteføflekker, altså føflekker som står ut, er å knyte en sterk, tynn tråd rundt og dermed strupe blodforsyningen til føflekken. Den faller da av etter en god stund.

Anonymkode: bbb54...d0f

Skin tags kan du fint skjære bort med skalpell. Dermed slipper du å gå rundt med trådknuter på..

Anonymkode: c60f5...f6c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skin tags kan du fint skjære bort med skalpell. Dermed slipper du å gå rundt med trådknuter på..

Anonymkode: c60f5...f6c

Ups, mitt innlegg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ta det hos legen. Det er ikke sikkert den trenger å skjæres bort, kanskje holder det å fryse den bort. Det ordner legen på 2 minutter. Det blir en blemme, og etter hvert en skorpe. Alt blir borte i løpet av 14 dager. Det prikker/stikker litt mens de fryser, men det gjør ikke vondt. :) 

Anonymkode: 298fc...5b2

I sånne tilfeller der det kan være kreft i en føflekk fryses den ikke bort. Den må skjæres bort, både for å få bort alt men også for å kunne sende prøve inn til laboratorium for å sjekke for ondartede celler.

Anonymkode: 0223b...e1b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Skjøre bort en føflekk selv? Er du gal?? Sånne ting tukler man ikke med. Forklarte du symptomene når du bestilte time? Sånne ting vil de jo gjerne ta så fort som mulig. Ring å purr, kanskje du får time før. 

Anonymkode: c0d2c...78f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Opprett ny...