AnonymBruker Skrevet 21. april 2017 #1 Skrevet 21. april 2017 Jeg har en stesønn på 16 år som roter veldig, men da bare på sitt eget rom heldigvis 😊 Vi har snakket om dette, ryddet sammen, kastet ting, sortert, laget enkle systemer, gitt belønning og ALT annet, men til ingen nytte... Noen som har tips til hva som kan hjelpe han å få litt orden rundt seg og sitt? Anonymkode: 95470...bde
AnonymBruker Skrevet 21. april 2017 #2 Skrevet 21. april 2017 La han ha det slik så lenge han holder det rent og fritt for mat og matrester, sure sokker, skittent undertøy osv. Det går over av seg selv før eller siden. Mest sansynlig siden, en gang når han flytter for seg selv. Var slik selv, måtte ha spade og legge press på døra på rommet for å komme inn. Gikk over når jeg flyttet for meg selv og innså viktigheten ved å ha det ryddig. Er bortimot pedantisk nå. Har hatt barn på den alderen og det ER bær slik en periode. Anonymkode: 79e89...171 2
AnonymBruker Skrevet 21. april 2017 #3 Skrevet 21. april 2017 6 minutter siden, AnonymBruker skrev: La han ha det slik så lenge han holder det rent og fritt for mat og matrester, sure sokker, skittent undertøy osv. Det går over av seg selv før eller siden. Mest sansynlig siden, en gang når han flytter for seg selv. Var slik selv, måtte ha spade og legge press på døra på rommet for å komme inn. Gikk over når jeg flyttet for meg selv og innså viktigheten ved å ha det ryddig. Er bortimot pedantisk nå. Har hatt barn på den alderen og det ER bær slik en periode. Anonymkode: 79e89...171 TS her: Han ser selv galskapen, og spør om råd. Det er derfor jeg spør her 😊 Og han har det ikke rent og hygieninsk, tvert imot. Saken er at han ikke lengere ønsker at jeg hjelper han med rydding, da han selv sier at det blir for "privat", og den skjønner jeg. Anonymkode: 95470...bde
Chizue Skrevet 21. april 2017 #4 Skrevet 21. april 2017 (endret) Lite som hjelper. Det eneste kan vel egentlig være å ha regler som "Ta ut tallerken/glass" og hiv de skitne klærne til vask. Er også ekstremt rotete av meg, moren min gav opp, ble tilslutt bare de reglene. Når jeg flyttet for meg selv, så er hele leiligheten ryddig-Bortsett fra soverommet.. Det er litt "systematisk rot" og rydder man, så forsvinner systemet og man tenker kanskje "åh nei, hvor la jeg den tingen nå... " Så leter man og rydder opp rotet igjen Er det rotete, så finner man tingene sine med en gang.. Akkurat det skjønte ikke min mor hvordan jeg klarte Se for deg, du trer inn i en 14årings hule, det ligger klær,sminker og saker spredt rundt i hjørner, på gulvet over alt.. Og man ber tenåringen finne fram skolesekken og denne tenåringen stuper under senga og finner skolesekken på null komma niks, mens du selv måtte ha brukt minst 20min... Nå tenker jeg at flere rister på hodet av meg, men det er ikke så ille nå Soverom er fortsatt privat og en frihet å kunne rote litt der..Og det er kjæresten enig i også, han roter like mye han PS.. Kan kanskje hjelpe på å ha en dag i uka hvor alle vasker sammen... Han tar sitt eget rom, men hjelper til på bad, kjøkken, stue (Det hadde vi når jeg vokste opp, men rotet kom raskt tilbake XD) Endret 21. april 2017 av Chibi
AnonymBruker Skrevet 21. april 2017 #5 Skrevet 21. april 2017 2 minutter siden, Chibi skrev: Lite som hjelper. Det eneste kan vel egentlig være å ha regler som "Ta ut tallerken/glass" og hiv de skitne klærne til vask. Er også ekstremt rotete av meg, moren min gav opp, ble tilslutt bare de reglene. Når jeg flyttet for meg selv, så er hele leiligheten ryddig-Bortsett fra soverommet.. Det er litt "systematisk rot" og rydder man, så forsvinner systemet og man tenker kanskje "åh nei, hvor la jeg den tingen nå... " Så leter man og rydder opp rotet igjen Er det rotete, så finner man tingene sine med en gang.. Akkurat det skjønte ikke min mor hvordan jeg klarte Se for deg, du trer inn i en 14årings hule, det ligger klær,sminker og saker spredt rundt i hjørner, på gulvet over alt.. Og man ber tenåringen finne fram skolesekken og denne tenåringen stuper under senga og finner skolesekken på null komma niks, mens du selv måtte ha brukt minst 20min... Nå tenker jeg at flere rister på hodet av meg, men det er ikke så ille nå Soverom er fortsatt privat og en frihet å kunne rote litt der..Og det er kjæresten enig i også, han roter like mye han Takk for tips 😊 Du fikk meg til å tenke på at det kanskje kan hjelpe med bare noen få regler som det med skittene fat/kopper og tøy. Får han det til, så er det hvertfall litt med hygienisk 😊 Anonymkode: 95470...bde
Chizue Skrevet 21. april 2017 #6 Skrevet 21. april 2017 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Takk for tips 😊 Du fikk meg til å tenke på at det kanskje kan hjelpe med bare noen få regler som det med skittene fat/kopper og tøy. Får han det til, så er det hvertfall litt med hygienisk 😊 Anonymkode: 95470...bde Ja moren min hadde som regel at før jeg legger meg, så skal tallerken/kopper/bestikk ut av rommet..Nå spiste jeg veldig sjeldent på rommet, men hadde jo gjerne ett glass brus/kopp te inne Samtidig var det skittentøyskurv på badet, nettopp fordi man gjerne skifter til rene og pene klær etter dusj
AnonymBruker Skrevet 21. april 2017 #7 Skrevet 21. april 2017 Begynn med å lage vaner som f.eks glass, tallerkener, matrester og skittentøy ut hver kveld. Regner med at det er så pass rotete at det tar litt tid å få det ryddig, men la han bruke 20 min. hver dag på å få rommet ryddig. Om det så tar en uke. Den største jobben kommer etterpå, når han skal holde det ryddig, og det er her vaner og rutiner kommer inn. Rydde 15. min før leggetid hver kveld, fast dag til støvtørking og støvsuging, fast dag til skift av sengetøy. Fast plass til alt. Det er jo helt ok å ha det litt uryddig innimellom, men når 16åringen selv ber om hjelp, er det nok på tide å ta noen grep. Anonymkode: 192db...13a
Luckiness Skrevet 21. april 2017 #8 Skrevet 21. april 2017 Kanskje han behøver faste tider og/eller dager til å rydde på? F.eks. at han hver dag etter skolen bruker 15 minutter på å legge skitne klær til vask, diverse tallerkner o.l. til oppvask, legger på plass klær som gjerne er slengt ut fra skapet om morgenen osv. En gang i uken støvsuger, tørker støv og skifter på sengen. Og at han feks en dag hver mnd ser kjapt gjennom klesskap, skap, skuffer og andre steder for å kaste rot som kan ha samlet seg og kvitte seg med ting han ikke bruker slik det er mindre som samler seg opp. Det enkleste er vel gjerne å alltid ta med seg ut klær, søppel, tallerkner, legger på plass klær osv med en gang man ser det og når man skal gå ut av rommet og likevel forbi vaskerommet f.eks. Har prøvd det selv, men er veldig dårlig på det men det er nok det enkleste for å alltid ha det ryddig og slippe skippertak.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå