Gå til innhold

Sykkel sko

Adalan

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Konkrete kjøpstips har jeg ikke. Men det som er viktig er at skoen sitter godt på foten og føles behagelig. Det er viktigere enn hvilket merke du kjøper.

Mange butikker har sykelsko på salg nå fordi vårens nyheter kommer snart.

Tenk over hva du skal bruke skoen til. Det finnes sykkelsko som bare egner seg for spinnning. Og så finnes det tykkere sko som egner seg best til terengsykling i dårlig vær. Disse skoene blir ofte for varme til å bruke på spinning. Og selvflgelig finnes det sko som skal passe til begge deler, og da går prisen gjerne litt opp :-)

For en rundt 6-800 kr burde du få en grei alround sko.

Oslo Sportslager selger ut noen overskudds modeller nå.

Pass på at du får med deg spd klips. Det følger nemlig ikke med alle sko.

Og om du ikke vet det fra før kan du kjøpe pedaler til din sykkel med spd på den ene side, og vanlig pedal på den andre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det slik at alle sykkelsko kan brukes til vanlige sykler? Jeg har et par som kostet 1500 kr. Kjøpte klips i tillegg da formålet da var spinning. Nå skal jeg imidlertid kjøpe meg sykkel på mandag så håper skoene jeg har kan brukes. Må jeg i så fall skru av klipsene? Hadde vært fint om de kunne vært på så det blir mer lettvint i veksle mellom sykling og spinning. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøpte du landeveissko eller terrengsko? Skoen må støtte SPD cleats som passer spinningpedalen. Kun terrengsko har SPD, men ikke alle terrengsko

Endret av sofabord
Lenke til kommentar
Del på andre sider

XXL. Har vanligvis bra utvalg og lave priser + nett. Bør finne noen for 5-600. Men husk på å kjøp med clits til spd, de følger ikke med skoene  

Endret av RoH
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, sofabord skrev:

Kjøpte du landeveissko eller terrengsko? Skoen må støtte SPD cleats som passer spinningpedalen. Kun terrengsko har SPD, men ikke alle terrengsko

Aner ikke :ler:

Jeg får ta med meg skoene til butikken og spørre. Evt. Kan jeg ta bilde av undersiden på dem her hvis noen har peiling på det og kan si om jeg har rette sko eller ikke. Men det stod "sykkelsko" på hyllelappen da. Bare synd jeg ikke da tenkte på at jeg kom til å ville begynne å sykle ute også slik at jeg hadde tatt bevisst hensyn til det ved kjøp av sko.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

5-600 høres veldig lite ut. Selv om man bare skal bruke dem for å komme i brukbar form på spinningtimer vil jeg sterkt anbefale å ha sko med overbøyle eller hva man nå skal kalle det, slik som disse:

https://www.oslosportslager.no/produkt/suplest-crosscountry-lady-sykkelsko-terreng-dame-33080.aspx

Denne kan strammes med klikkspak så mye eller lite man vil over vristen, og da får man mye bedre tråkk enn med bare en borrelåsstropp.

Jeg vil også anbefale en terrengsko, ikke en rein spinningsko. Da kan man bruke skoene også på en vanlig sykkel. Terrengsko er mykere og mer behagelige enn racersko, jeg anbefaler kun stive racersko for de som skal konkurrere på landeveien. Varmen er ikke noe problem, både terreng- og landeveissko er laget for maksimal lufting. Når jeg sykler spinning om vinteren gjør jeg det med terrengskoa mine, det er ikke der jeg blir for varm, det er på overkroppen. Derfor har jeg på meg sykkeltrøye med glidelås som går helt ned, slik at jeg kan ha maksimal åpning. Aller helst ville jeg syklet uten trøye, men det blir vel litt for usivilisert på et treningssenter. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 timer siden, Skadeskutt skrev:

Aner ikke :ler:

Jeg får ta med meg skoene til butikken og spørre. Evt. Kan jeg ta bilde av undersiden på dem her hvis noen har peiling på det og kan si om jeg har rette sko eller ikke. Men det stod "sykkelsko" på hyllelappen da. Bare synd jeg ikke da tenkte på at jeg kom til å ville begynne å sykle ute også slik at jeg hadde tatt bevisst hensyn til det ved kjøp av sko.

SPD-cleats:

953_00_d.jpg

LOOK-cleats (racersykkel, landevei):

look-keo-cleats.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Wiggins skrev:

SPD-cleats:

953_00_d.jpg

LOOK-cleats (racersykkel, landevei):

look-keo-cleats.jpg

Men kan samme type sko brukes til begge typer?  Jeg har de øverste der på mine sko. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ingenting2

Bruker shimano med spd utendørs. Men jeg har en hybrid og er mer på korte turer (1 time i tempo feks og sykkel til og fra jobb). Diadora på spinning. Sistnevnte passer foten min bedre, førstnevnte har plass til tykkere sokker. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har man sykkelsko med cleats fra før er det jo ikke vanskeligere enn å kjøpe seg rett type pedaler til den nye utesykkelen? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Har du SPD-cleats og terrengsykkelsko trenger du SPD-pedaler for å benytte disse på din vanlige sykkel.

Anonymkode: 38dfa...ae2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Ingenting2
14 timer siden, Elle Melle skrev:

Har man sykkelsko med cleats fra før er det jo ikke vanskeligere enn å kjøpe seg rett type pedaler til den nye utesykkelen? 

Jepp

11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Har du SPD-cleats og terrengsykkelsko trenger du SPD-pedaler for å benytte disse på din vanlige sykkel.

Anonymkode: 38dfa...ae2

Sant

4 minutter siden, Skadeskutt skrev:

Tror jeg tar med meg skoene når jeg skal kjøpe ny sykkel i dag jeg. :P

Svært god plan :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...