Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Ble oppringt i dag av ei politidame som hørtes fryktelig sur ut og avtalte tid for avhøret. Jeg har blitt skrevet opp som vitne fordi jeg så noe like før en påstått festvoldtekt skal ha skjedd, men det jeg tviler litt på er om det jeg så har noen som helst betydning for straffeutmålingen i det hele tatt. 

Det eneste jeg egentlig har å fortelle er en ørliten detalj som på en måte kan være i favør for den påståtte voldtektsmannen, men som fra et juridisk perspektiv ikke beviser noenting. Har aldri vært i noe avhør før, så lurer på om politiet vet noe som helst om det jeg skal fortelle fra før? Politidama virket så hemmelighetsfull og nevnte verken hva det gjaldt eller hvem det handlet om, bare at jeg skulle vitne. Da sa jeg at jeg vet det aller meste om saken fra før, men er dette vanlig praksis fra politiets side? Og skal jeg bare inn der og fortelle det jeg så, eller kommer de til å stille mange spørsmål i tillegg?

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Tror ikke du trenger gruble noe særlig over det, du vil jo raskt merke hva de spør om. Så kan du jo spørre dem om tvilene du bærer på

Anonymkode: c94e8...140

AnonymBruker
Skrevet

Jeg fikk innkallelse i posten. Satt på et kontor og snakket med en hyggelig mann. Først fortalte jeg fritt etter hukommelsen mens han skrev ned det jeg sa, og etterpå stilte han meg spørsmål. 

Anonymkode: 157e7...b0b

Skrevet
10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Tror ikke du trenger gruble noe særlig over det, du vil jo raskt merke hva de spør om. Så kan du jo spørre dem om tvilene du bærer på

Anonymkode: c94e8...140

Er igrunnen bare nysgjerrig :tongue: Er litt skummelt, men ganske spennende også. Kan jo si jeg gru-gleder meg litt.

AnonymBruker
Skrevet

De spør om det de trenger å vite. 

Når avhøret, for du skal avhøres ikke vitne, er ferdig blir alt du har sagt skrevet ut og du må signere på forklaringen din og at det du har forklart er den hele og fulle sannhet. 

Om det blir en straffesak/rettssak er ikke avgjort før politiadvokaten har sagt sitt, og sendt saken over til påtalemyndigheten. 

Da blir du eventuelt innkalt som vitne for å forklare i rettssalen hva du har sett og konfronteres med det du har sagt i polititavhør. 

Hva og i forhold til hvem du kan forklare deg om og opplyse saken avgjør politiet/advokater ikke du selv. 

Anonymkode: be9c0...29e

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Akkurat nå, klompi skrev:

Er igrunnen bare nysgjerrig :tongue: Er litt skummelt, men ganske spennende også. Kan jo si jeg gru-gleder meg litt.

Spennende? 

Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

De spør om det de trenger å vite. 

Når avhøret, for du skal avhøres ikke vitne, er ferdig blir alt du har sagt skrevet ut og du må signere på forklaringen din og at det du har forklart er den hele og fulle sannhet. 

Om det blir en straffesak/rettssak er ikke avgjort før politiadvokaten har sagt sitt, og sendt saken over til påtalemyndigheten. 

Da blir du eventuelt innkalt som vitne for å forklare i rettssalen hva du har sett og konfronteres med det du har sagt i polititavhør. 

Hva og i forhold til hvem du kan forklare deg om og opplyse saken avgjør politiet/advokater ikke du selv. 

Datoen for rettssaken er jo allerede fastsatt. Uansett så er jeg litt redd for å måtte vitne i selve rettssaken om jeg blir innkalt, vet du hvilke typer vitner som blir innkalt til det? Sikkert litt teit spørsmål, men det har vel med hvor viktig det man har sagt i avhør er å gjøre, eller?

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Spennende? 

Ja?

AnonymBruker
Skrevet
13 minutter siden, klompi skrev:

Gru-gleder deg? Jeg skjønner ikke helt hvor "gleder"-delen kommer fra :klo:

Anonymkode: d4495...307

• Liker 3
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Gru-gleder deg? Jeg skjønner ikke helt hvor "gleder"-delen kommer fra :klo:

Er det noe å henge seg opp i da? Synes politi, juss og alt det der er interessant, og jeg har aldri vært i noe avhør før så er spent på hvordan det er og hva de kommer til å spørre om.

AnonymBruker
Skrevet
3 timer siden, klompi skrev:

Ble oppringt i dag av ei politidame som hørtes fryktelig sur ut og avtalte tid for avhøret. Jeg har blitt skrevet opp som vitne fordi jeg så noe like før en påstått festvoldtekt skal ha skjedd, men det jeg tviler litt på er om det jeg så har noen som helst betydning for straffeutmålingen i det hele tatt. 

Det eneste jeg egentlig har å fortelle er en ørliten detalj som på en måte kan være i favør for den påståtte voldtektsmannen, men som fra et juridisk perspektiv ikke beviser noenting. Har aldri vært i noe avhør før, så lurer på om politiet vet noe som helst om det jeg skal fortelle fra før? Politidama virket så hemmelighetsfull og nevnte verken hva det gjaldt eller hvem det handlet om, bare at jeg skulle vitne. Da sa jeg at jeg vet det aller meste om saken fra før, men er dette vanlig praksis fra politiets side? Og skal jeg bare inn der og fortelle det jeg så, eller kommer de til å stille mange spørsmål i tillegg?

Tror ikke du skal tenke på om det har betydning for straffeutmålingen. Det har de folk til. Selv små ting kan bety noe i en sak.Enten for gjerningsmann eller offer

Anonymkode: f41ec...e81

Skrevet

Husk at for deg som vitne er det straffbart å juge i avhør.

En tiltalt, derimot, kan juge så mye en vil.

• Liker 1
Skrevet

Tror i alle fall ikke du trenger å grue deg. Du har uansett ikke noen forklaringsplikt når du kommer der, så hvis du synes noe er rart, føler deg ledet eller lignende så kan du bare si at du ikke ønsker å svare, eller gi uttrykk for den usikkerheten du har.

Og uansett, selv om politikvinnen som ringte deg hørtes litt sur ut, ville jeg ikke lagt for mye i det. Kanskje det var en ekstra travel dag eller lignende, de er nok hyggelige og høflige under vitneavhøret. Så ville bare slappet av om jeg var deg. :-)

• Liker 1
Skrevet
17 timer siden, Hubro skrev:

Tror i alle fall ikke du trenger å grue deg. Du har uansett ikke noen forklaringsplikt når du kommer der, så hvis du synes noe er rart, føler deg ledet eller lignende så kan du bare si at du ikke ønsker å svare, eller gi uttrykk for den usikkerheten du har.

Og uansett, selv om politikvinnen som ringte deg hørtes litt sur ut, ville jeg ikke lagt for mye i det. Kanskje det var en ekstra travel dag eller lignende, de er nok hyggelige og høflige under vitneavhøret. Så ville bare slappet av om jeg var deg. :-)

Ikke nødvendigvis :P jeg vitnet en gang - da var det en gaddsur politimann som åpenbart hadde bestemt seg for hva som var riktig og galt i saken. Han vrei heie avhøret over slik han syns var riktig. Jeg nektet å signere forklaringen, og måtte gjennom hele suppa på nytt med en annen politimann. Gikk bedre den gangen da, men man må være forberedt på hva som faktisk skjedde. For det hender politifolk "lager" en sannhet etter hvert som avhøret går.

AnonymBruker
Skrevet
På 4/21/2017 den 20.06, klompi skrev:

Er det noe å henge seg opp i da? Synes politi, juss og alt det der er interessant, og jeg har aldri vært i noe avhør før så er spent på hvordan det er og hva de kommer til å spørre om.

Jeg har ikke hengt meg opp i det, og det var så langt det eneste jeg har skrevet i denne tråden. Og jeg spurte fordi jeg genuint lurer på hva du mener med at du gru-gleder deg til et avhør.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...