Gå til innhold

Student og bruker 4-5000 i mnd på mat - mye?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg kjøper ofte ferdigretter i butikken og drikker nesten aldri noe annet enn brus (sukkerfri). Så fikk litt sjokk da jeg regnet sammen hvor mye jeg brukte på mat. Men er 4-5000 ekstremt mye? Jeg forstår ikke hvordan folk klarer å bruke 2500? Det er jo isåfall utrolig stusselig?

Må legge til at jeg også løper en time om dagen så jeg trenger en del mer energi enn gjennomsnittskvinnen.

Anonymkode: 43408...89d

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Ja, det er ekstremt mye for en person og spesielt mye for en student. De færreste lever på ferdigretter og brus hver dag, og ikke er det særlig sunt heller. 

Anonymkode: ad965...ed6

• Liker 22
AnonymBruker
Skrevet

Det er i alle fall lett å presse budsjettet ned litt for deg. Du kan f.eks drøye ferdigrettene med å kjøpe ferske grønnsaker/bønner osv så en rett kan holde over to dager f.eks og kjøpe en flaske saft som holder veldig mye lenger en en flaske brus.

Anonymkode: bd39f...360

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Vi bruker maks 5000 i mnd, og vi er to voksne og en ettåring. Den summen inkluderer også andre husholdningsartikler, bleier og mat til babyen. Og kattemat.

Så ja, jeg vil si du bruker veldig mye på mat. Vi spiser sunt og næringsrikt hver dag, og begge trener mye. Skjønner ikke hvordan du har råd til dette som student. Jeg brukte mellom 500 og 1000 på mat(og øl) i måneden som student.

Anonymkode: a2b93...dd4

• Liker 7
Skrevet

Jeg er student og lever på 2500 i mat og relaterte produkter. Jeg klarer meg helt fint! Lager middag fra bunnen av og ha med niste er tingen. Jeg synes at det er sløsing å bruke penger på Fjordland o.l. Ikke er det spesielt godt heller. Jeg kunne sikkert brukt enda mindre også, men noen hundrelapper går med til restaurantbesøk når jeg får skikkelig lyst til å være med på sushikveld med venninnene! :) 

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Har cøliaki og er veganer, samboer og jeg bruker ca 3500kr på mat hver måned, og da kjøper vi potetgull og andre unødvendige ting iblant. (Vi spiser det samme). Vi lager det meste fra bunnen av. Han trener noe styrke, jeg trener noe mindre og spiser nok en del mindre også

Anonymkode: f6162...401

Skrevet

Det er veldig mye for en student. Det er ca hva en familie på 4 bruker. Har du råd til å leve sånn? Vil du ikke omprioritere litt heller, lage mer selv + dra på ferie?

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Hvis du trener mye er det uansett bedre å gi kroppen ordentlig mat, og du kan spare mye penger på det.

Anonymkode: adbd8...534

• Liker 2
Gjest Catalina Culès
Skrevet

Ja, det er ekstremt mye for en person. Lag heller maten din selv fra bunnen av, da vil du se at matbudsjettet ditt vil gå betydelig ned.

AnonymBruker
Skrevet

Enig at det er litt mye, men EKSTERMT som det er beskrevet over her vil jeg ikke si det er. Hvis du har økonomi til å leve slik, hvorfor ikke? 

Anonymkode: 7ea58...c9a

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Veldig mye. At du trenger mer energi er ikke en unskyldning for å kjøpe ferdigretter eller brus. Sukkerfri brus skal vel være uten kalorier, og ferdigretter ar ofte ikke flere kalorier enn mat som man lager selv. 

Anonymkode: dfe79...102

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Ja det er veldig mye til student å være. Vi er en familie på to voksne og to barn, og har lenge brukt ca 5000 på mat i mnd. 

Anonymkode: 57fbc...91a

Skrevet

Det er mye, men det er jo en helt okei priroritering å gjøre hvis du ønsker å bruke så mye på mat. Så lenge du har råd til det, og du bruker de summene fordi du spiser opp og og ikke fordi du kaster, så er det for så vidt ingenting i veien med det.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Ja det er veldig mye til en person! Begynn og lag mat hjemme selv. Lurt å lage så man har middag noen dager også. Ikke vanskelig å halvere matbudsjettet ditt. 

Anonymkode: 2e469...37b

AnonymBruker
Skrevet

Det er mye! Jeg bruker som regel 1500 i mnd, men brukte nesten 2500 i i desember pga en god del julemat. Og da kjøpte jeg mye unødvendig.

Lag middag fra bunnen av, kjøp brusen i Sverige og ha med deg matpakke på skolen. Dette gjør jeg og sparer nok mye penger på det. 

Anonymkode: e71d9...87d

AnonymBruker
Skrevet

Ja, det er mye. Her i huset er vi to voksne og bruker 4.000 i mnd. på mat.

Anonymkode: 18ab5...111

AnonymBruker
Skrevet

Men hvordan har du råd til dette? Og når du har så god råd, hvorfor velger du å prioritere det? Du kan fint ha et godt, sunt og variert matinntak med godt mindre enn halvparten av det du bruker nå. 

Selv bruker jeg rundt 1500 per måned. Jeg vet at dette er litt stramt for mange, men 2000-2500 hver måned bør være godt dekkende. 

Anonymkode: b9b34...f70

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg bruker 4000. Lager all mat selv, og spiser ikke godteri og brus. Velger kjøtt og fisk fra dyr som forhåpentligvis har hatt litt bedre liv enn First price-dyrene. Velger alle varene mine med omhu. 

Anonymkode: 6b14f...74d

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Det kommer helt an på hvilken diet du følger, og hvor mye mat du må få i deg. 

Jeg veier 120 kg, er 1.90 høy, og driver på med vektløfting. Jeg bruker ca.4000 kr i mnd på mat, lager det aller meste hjemme. 

Typisk dag for meg er(pr. dag): 

600g Kyllingfilet eller 800g karbonadedeig (ca. 70-80 kr) 

6 egg (12 kr) 

1 pakke melk (16 kr) 

200g ris (ca. 2 kr? Kjøper i 5kg sekk) 

Grønnsaker (15 kr)

Krydder (1-2 kr pr) 

Så blir det 500 kr på proteinpulver pr. mnd 

Blir ca. 2500 - 3000 kcal pr. dag, da jeg holder på med vektnedgang. 

Om jeg skulle spise ute en gang i uken, så hadde jeg nok brukt 500 - 1000 kr ekstra i mnd. 

Anonymkode: d88ff...edd

AnonymBruker
Skrevet

Det er litt mye, men ikke ekstremt. Det skal nok lite til for å redusere utgiftene litt også, hvis det er det du vil?

vi er to voksne i full jobb og bruker ca 8000 på mat og husholdning i mnd. Det er en del, men vi gidder ikke stresse med det...

Anonymkode: d293e...f34

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...