AnonymBruker Skrevet 21. april 2017 #1 Skrevet 21. april 2017 Bestemor i 90-årene har over tid kommet med stygge, nedlatende og homofobe uttalelser om sitt homofile barnebarn. Eksempler på konkrete uttalelser er at han aldri kommer på besøk fordi han er ute og homser seg, at han er en skuffelse for hele familien fordi han ikke prøver å bli frisk, og at hun spør støtt og stadig om han har kommet på bedre tanker. Dette kommer i tillegg til forskjellsbehandling, hvor hun behandler han som et annenrangs menneske. Hun kommer også med kommentarer og stygge utsagn om han til andre. Dette har pågått lenge, lenge, og hun er ikke dement, slik at det er sagt. Det pussige, eller det som verst, er at folk sjelden eller aldri motsier henne, men bare svarer ja og ha, og skifter tema. På ei side forstår jeg at man kanskje ikke kan forvente samme syn på homofili fra en som er over 90 år som fra yngre generasjoner, på den annen side er dette mobbing og plaging, som jeg mener det er feil å stilletiende se på. Til slutt måtte det selvsagt smelle. Kort sagt så sa et annet familiemedlem imot henne, sikkert ganske direkte, og nå er hun både krenka, i en offerrolle, og opptatt av å gruppere familien mot hverandre. Hun har til en viss grad lykkes. Tonen er at det er stygt å opprøre gamle folk, og at vi bare må overse denne oppførselen, og respektere at hun kommer fra en annen tid. Jeg har ikke et tett forhold til mannen det angår, og ønsker heller ikke å ta del i denne konflikten, selv om jeg er blant de som har motsagt henne tidligere. Den gangen ble jeg forresten beskyldt for å mangle respekt for henne. Uansett, så er jeg lite interessert i å legitimere denne oppførselen, og mener at hun får ta seg sammen eller i det minste ti stille og ha vanlig folkeskikk, selv om hun er gammel. Ved å bare overse dette, mener jeg at vi alle er med på å ekskludere denne mannen fra familien. Hvordan bør dette løses? Anonymkode: 86f3a...2b9 6
AnonymBruker Skrevet 21. april 2017 #2 Skrevet 21. april 2017 Hadde ikke giddet å prøve å løse noe med en 90 åring. Problemet løser seg selv naturlig om ikke så alt for lenge. Anonymkode: 940d4...888 49
AnonymBruker Skrevet 21. april 2017 #3 Skrevet 21. april 2017 Tving henne til å se sesong 3 av SKAM. Anonymkode: 990b5...61d 13
Leo Skrevet 21. april 2017 #4 Skrevet 21. april 2017 Hvis hun er i 90-årene så er vel sannsynligheten for at det løser seg selv ganske snart relativt stor. Jeg ville ha gitt mannen det gjelder min uforbeholdne støtte og ellers latt saken ligge så godt det lar seg gjøre slik at man unngår stridigheter som fortsetter også etter at den gamle er borte. 4
AnonymBruker Skrevet 21. april 2017 #5 Skrevet 21. april 2017 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Hadde ikke giddet å prøve å løse noe med en 90 åring. Problemet løser seg selv naturlig om ikke så alt for lenge. Anonymkode: 940d4...888 Jeg skjønner hva du mener, samtidig kommer det til å henge ved familien at folk satt og hørte på dette, så dette og indirekte legitimerte at et familiemedlem mobba et annet. Anonymkode: 86f3a...2b9 12
Antoinette Skrevet 21. april 2017 #6 Skrevet 21. april 2017 DDama er 90 og som du nevnte i hovedinnlegget hun er fra en helt annen tid da homofili både var forbudt og sett på som en mental sykdom. Jatt med og lat som ingenting, hun vil aldri endre mening i den alderen. Dessuten, hun er snart borte uansett. 4
AnonymBruker Skrevet 21. april 2017 #7 Skrevet 21. april 2017 1 time siden, AnonymBruker skrev: Bestemor i 90-årene har over tid kommet med stygge, nedlatende og homofobe uttalelser om sitt homofile barnebarn. Eksempler på konkrete uttalelser er at han aldri kommer på besøk fordi han er ute og homser seg, at han er en skuffelse for hele familien fordi han ikke prøver å bli frisk, og at hun spør støtt og stadig om han har kommet på bedre tanker. Dette kommer i tillegg til forskjellsbehandling, hvor hun behandler han som et annenrangs menneske. Hun kommer også med kommentarer og stygge utsagn om han til andre. Dette har pågått lenge, lenge, og hun er ikke dement, slik at det er sagt. Det pussige, eller det som verst, er at folk sjelden eller aldri motsier henne, men bare svarer ja og ha, og skifter tema. På ei side forstår jeg at man kanskje ikke kan forvente samme syn på homofili fra en som er over 90 år som fra yngre generasjoner, på den annen side er dette mobbing og plaging, som jeg mener det er feil å stilletiende se på. Til slutt måtte det selvsagt smelle. Kort sagt så sa et annet familiemedlem imot henne, sikkert ganske direkte, og nå er hun både krenka, i en offerrolle, og opptatt av å gruppere familien mot hverandre. Hun har til en viss grad lykkes. Tonen er at det er stygt å opprøre gamle folk, og at vi bare må overse denne oppførselen, og respektere at hun kommer fra en annen tid. Jeg har ikke et tett forhold til mannen det angår, og ønsker heller ikke å ta del i denne konflikten, selv om jeg er blant de som har motsagt henne tidligere. Den gangen ble jeg forresten beskyldt for å mangle respekt for henne. Uansett, så er jeg lite interessert i å legitimere denne oppførselen, og mener at hun får ta seg sammen eller i det minste ti stille og ha vanlig folkeskikk, selv om hun er gammel. Ved å bare overse dette, mener jeg at vi alle er med på å ekskludere denne mannen fra familien. Hvordan bør dette løses? Anonymkode: 86f3a...2b9 Hun er i en alder at homofili har vært og er en styggedom. Når hun var ung,så var det faktisk straffbart Hennes uttalelser kan være frustrasjon over at bb ikke er på besøk? Hun er tydelig misfornøyd. Uansett alder, så bør folk korrigeres. Det bør foreldre til den homofile gjøre Anonymkode: 1582d...a3e 5
AnonymBruker Skrevet 21. april 2017 #8 Skrevet 21. april 2017 Hun må få lov til å si meningene sine. Det finnes ingen øvre aldersgrense for dette. Men hun burde også tåle å bli motsagt. Jeg tenker at det er egentlig det siste der som er problemet, ikke det at hun sier meningene sine om et homofilt barnebarn. Anonymkode: 2d8d2...d7d 4
AnonymBruker Skrevet 21. april 2017 #9 Skrevet 21. april 2017 Jeg syns nå synd på barnebarnet som risikerer å måtte høre på dette i 10 år til + opplever at familien passivt lar hun si slike ting. Sier noe om menneskers integritet Anonymkode: 62e25...060 40
AnonymBruker Skrevet 21. april 2017 #10 Skrevet 21. april 2017 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Jeg syns nå synd på barnebarnet som risikerer å måtte høre på dette i 10 år til + opplever at familien passivt lar hun si slike ting. Sier noe om menneskers integritet Anonymkode: 62e25...060 Det er akkurat dette som er dilemmaet jeg kjenner på. Det handler vel så mye om alle andre som om bestemora spesifikt, for min del. Han skal leve i denne familien lenge enda, det skal resten av oss også. Selv om hun etterhvert går bort, så slettes ikke dette fra alles hukommelse. Anonymkode: 86f3a...2b9 15
Gardermobanen Skrevet 21. april 2017 #11 Skrevet 21. april 2017 (endret) Opplevd noe lignende i familien vår og da sa vi kun til bestemor at om hun virkelig mener at homofili er en sykdom så får hun slutte å holde han ansvarlig for den sykdommen. Det har hun akseptert og nå sier hun alltid "han er jo syk så det er ikke hans feil". Ikke akkurat riktig å si og nei jeg tror ikke fordommene hennes har forsvunnet, men hun uttrykker i hvert fall ikke holdningene sine offentlig mens familien hennes hører på. Ja, vi besøker fortsatt bestemor, men vi viser jo til personen som er homofil at det er han vi støtter. Er forresten enkelte i familien som holder med vår homofobe bestemor. Samme delen av familien som alltid snylter(også gjennom å sikre seg arv) på bestemor og bestemor synes det er helt fint for da får hun kjøpt seg støtte. Bestemor prøver så godt hun kan å manipulere familien, men heldigvis er det rimelig lett å gjennomskue. Edit: Sier ikke at vi har funnet løsningen på problemet. Sier bare hva vi har gjort og resultatet. Kan godt være vi burde ha kjørt en hardere linje mot bestemor, men sånt er ikke lett i hvert fall ikke for mamma. Endret 21. april 2017 av Gardermobanen 4
AnonymBruker Skrevet 21. april 2017 #12 Skrevet 21. april 2017 Hva synes han selv da? Ikke slle homofile som er like krenkbare som homofiles slekt og venner ofte er. De homofile selv har ofte viktigere kamper enn besta på 90 som sier slemme ting. Kollegaer og slikt noe. Anonymkode: 9069b...11b 7
Måbarefåsiat... Skrevet 21. april 2017 #13 Skrevet 21. april 2017 "ute og homser seg" - morsomt sagt da. Ellers er vel grunnen til at han ikke besøker hene så ofte (hvis det er tilfelle) at han ikke vil ta dritt fra den gamle kråka. Greit hun er gammel, det betyr ikke at alle også skal leve i hennes tidsalder. Og om hun ikke tolererer homser, så må hun i hvert fall ti still! Men skam den i familien som lar seg gruppere. 5
Maleficenta Skrevet 21. april 2017 #14 Skrevet 21. april 2017 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Bestemor i 90-årene har over tid kommet med stygge, nedlatende og homofobe uttalelser om sitt homofile barnebarn. Eksempler på konkrete uttalelser er at han aldri kommer på besøk fordi han er ute og homser seg, at han er en skuffelse for hele familien fordi han ikke prøver å bli frisk, og at hun spør støtt og stadig om han har kommet på bedre tanker. Dette kommer i tillegg til forskjellsbehandling, hvor hun behandler han som et annenrangs menneske. Hun kommer også med kommentarer og stygge utsagn om han til andre. Dette har pågått lenge, lenge, og hun er ikke dement, slik at det er sagt. Det pussige, eller det som verst, er at folk sjelden eller aldri motsier henne, men bare svarer ja og ha, og skifter tema. På ei side forstår jeg at man kanskje ikke kan forvente samme syn på homofili fra en som er over 90 år som fra yngre generasjoner, på den annen side er dette mobbing og plaging, som jeg mener det er feil å stilletiende se på. Til slutt måtte det selvsagt smelle. Kort sagt så sa et annet familiemedlem imot henne, sikkert ganske direkte, og nå er hun både krenka, i en offerrolle, og opptatt av å gruppere familien mot hverandre. Hun har til en viss grad lykkes. Tonen er at det er stygt å opprøre gamle folk, og at vi bare må overse denne oppførselen, og respektere at hun kommer fra en annen tid. Jeg har ikke et tett forhold til mannen det angår, og ønsker heller ikke å ta del i denne konflikten, selv om jeg er blant de som har motsagt henne tidligere. Den gangen ble jeg forresten beskyldt for å mangle respekt for henne. Uansett, så er jeg lite interessert i å legitimere denne oppførselen, og mener at hun får ta seg sammen eller i det minste ti stille og ha vanlig folkeskikk, selv om hun er gammel. Ved å bare overse dette, mener jeg at vi alle er med på å ekskludere denne mannen fra familien. Hvordan bør dette løses? Anonymkode: 86f3a...2b9 For en jævla heks. Og sykt kvalmende at hun bruker sin alder som unnskyldning for å få lov til å være drittkjerring. Det er jo HUN som burde bli ekskludert fra familien. Who cares om hun er gammel? Hun er ikke mer verdt enn andre. Og noen lurer på hvorfor det fins en del gamle som ikke får besøk på sykehjemmet.. Bra hun er 90 år da. Inke mange årene igjen da... 6
Maleficenta Skrevet 21. april 2017 #15 Skrevet 21. april 2017 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Hun må få lov til å si meningene sine. Det finnes ingen øvre aldersgrense for dette. Men hun burde også tåle å bli motsagt. Jeg tenker at det er egentlig det siste der som er problemet, ikke det at hun sier meningene sine om et homofilt barnebarn. Anonymkode: 2d8d2...d7d Det er lov å ha meninger men det er ikke greit å mobbe og baksnakke. Hun kan homde kjeft om meningene sine når de sårer et annet menneske 6
Hubro Skrevet 21. april 2017 #16 Skrevet 21. april 2017 Jeg tenker at bestemoren er én ting her. Hun ville jeg ikke brydd meg så mye om; neppe mulig å omvende, og helt ærlig (men nok litt kynisk): Hun er vel strengt tatt ikke et uromoment så veldig mye lenger. Det jeg synes er mer ille, er at folk ikke støtter den stakkaren som er gjenstand for de stygge kommentarene. Én ting er å ikke gå i noen stor konfrontasjon, men jeg mener man bør kunne forvente at folk er tydelig på at de ikke er enige eller i alle fall får gitt beskjed til ham det gjelder om at de støtter ham. Det er tydeligvis for mye å forlange i din familie, når folk tar bestemors parti og lar henne nyte offerrollen. Min tanke er derfor: De av dere som tør å ta et standpunkt her bør være stolte av dere selv. Dere har ingenting å skamme dere over hverken overfor bestemor eller hennes "støttespillere". Kjempefint om dere kan møtes og bli venner igjen, men om de andre ikke klarer å godta deres standpunkt, så virker det ikke som dere taper så veldig mye. 7
AnonymBruker Skrevet 21. april 2017 #17 Skrevet 21. april 2017 Nei det er ikke greit at bestemor holder på slik, men min erfaring er at det kommer lite ut av å konfrontere så gamle mennesker Noe du beskriver i HI. Dere har ikke oppnådd noen ting ved å konfrontere henne, annet enn å splitte familien. Jo mer dere konfronterer henne med hennes uttalelser, jo mer fornærmet blir hun, jo vanskeligere blir det å ordne opp i. Det er en del ting jeg synes er både provoserende og irriterende osv med de eldste i min familie også, men jeg orker ikke å ta den kampen, fordi jeg aldri kommer til å vinne. Det er en del inngrodde forestillinger i den eldre delen av befolkningen, og man må forstå at når de vokste opp var homofili noe som var helt uakseptabelt, og til og med forbudt som flere sier her. Hvorfor gidde lage så mye ut av det, det høres ut som om hun ikke sier det direkte til ham, men snakker om ham, iallfall virker det slik ut i fra HI. En så gammel dame nytter det ikke å lære noe eller få til å forandre mening. Og de som mener det ikke er så mye å høre på ønsker vel å ha et ok forhold til henne den korte tiden hun har igjen, Jeg hadde sagt ja og ha... Anonymkode: 4a8be...55f 4
AnonymBruker Skrevet 21. april 2017 #18 Skrevet 21. april 2017 uff. håper famlien slår ring om ungdommen men også den gamle dama som ikke vet bedre. hun er 90 år. man kan ikke forandre henne da. Anonymkode: 153b1...8d0 1
AnonymBruker Skrevet 21. april 2017 #19 Skrevet 21. april 2017 7 minutter siden, AnonymBruker skrev: uff. håper famlien slår ring om ungdommen men også den gamle dama som ikke vet bedre. hun er 90 år. man kan ikke forandre henne da. Anonymkode: 153b1...8d0 Helt enig. Det er veldig synd om familien skal bli uvenner med hverandre og med en så gammel dame. Det er vondt i ettertid når bestemor er borte å sitte igjen med uvennskap den siste tiden. Det betyr ikke at de ikke skal støtte gutten, men jeg tror de gjør best å ikke lage så stort nummer ut av hennes uttalelser. Anonymkode: 4a8be...55f 1
Maleficenta Skrevet 21. april 2017 #20 Skrevet 21. april 2017 9 minutter siden, AnonymBruker skrev: uff. håper famlien slår ring om ungdommen men også den gamle dama som ikke vet bedre. hun er 90 år. man kan ikke forandre henne da. Anonymkode: 153b1...8d0 Ikke vet bedre. Dama er klar og orientert. Man er ikke en stakkar som ikke vet bedre bare fordi man er gammel. 9
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå