Kamilla86 Skrevet 21. april 2017 #1 Skrevet 21. april 2017 (endret) Hei Jeg har lenge merket at det er noe med svigermor som gjør til at jeg føler meg dårlig eller missforstått når jeg er med henne. Jeg har lenge grublet på hva det kan vere med henne men har ikke helt klart å sette fingen på det. Nå har jeg funnet ut at hun rett og slett er manipulerende. Det er så mye hun sier så har fått det til å skurre for meg. Hun snakker negativt om søskene sine som også er hennes beste venniner, som hun ofte er med. Hun slenger ufine ting om naboen ( hun må alltid ha det fineste huset og hagen pluss masse anna, vere flinkest i å bake) hun forsvarer seg også ofte. Hun er rett og slett opptatt av å vinne å virker som om hun føler seg truet av alle rundt seg, til og med sine barn ( hun skryter aldri av sønnen /kjæresten min, selv om han hjelper henne mye. Vi har nå kjøpt oss hus, det er slitsomt å ha hun på besøk for når hun kommer inn døren kan hun si: hvor har du kjøpt den spisegruppen? jeg: kjøpte den på skeidar, på kampanje til 6000 kr. Hun: oja vår var mye dyrere kostet 25000 kr. Virker som hun føler seg truet hele tiden og at hun må vere best. Jeg er redd for å bli skadet av dette. Jeg og min samboer har en datter i lag og når svigermor kommer på besøk kan hun si, hva dere har hatt til middag, så sier jeg: pannekake med bacon, og så kan hun si: oja det har vi aldri vi er opptatt av at det ikkje skal vere så usunn middag så vi hadde fisk. Men greia er jo at jeg og min samboer er en mye sunnere familie en svigermor (ikke at det har så mye å si) men hun elsker sukker, jeg er mer glad i fisk osv, jeg liker sukker jeg også altså. Men hadde jeg tatt saft i stede for vatten som jeg gjorde i dåpen så sier hun: jeg tar vatten jeg og så sier hun det minst 3 ganger. Når jeg sier desse komentarene hennes til samboeren min så syns han at det er rart fordi han sier at hun elsker sukker. Men det er jo akkuratt som hun skammer seg over det, å det gjør at jeg også skammer meg over å spise sukker. Hun trekker også veldig fort konklusjoner, ser hun ett barn som skriker på butikken og forledrene ikke løser situasjonen på den beste måten så sier hun : de der sliter, det er dårlige foreldre. Eller : han ungen har ADHD. Hun vet jo ikke noe om de folka etter bare noen sekunder, jeg blir helt sjokkert. Jeg føler at når jeg er med henne så må jeg vere helt perfekt for å unngå å få kommentarer, jeg føler at jeg må vere tynn, spise rett mat, trene, laga økologisk mat til ungen min, ha vasket hus osv. Jeg har en kompis som hun kjenner, de har kjøpt seg en leilighet i syden, sier jeg : åhh det feriehuset deres er så fint, så går hun rett i forsvar å blir veldig sint. Jeg føler at jeg ikke kan skryte av andre. Jeg blir helt SPRØ, er nesten redd for å bli sån selv.Hva kan jeg gjøre? noen som er i samme situasjon????? Endret 21. april 2017 av Kamilla86 1
LittleBabyBlue Skrevet 21. april 2017 #2 Skrevet 21. april 2017 Hun er ikke manipulerende, hun er usikker og sliter med dårlig selvtillit. Lyser lang vei. Typiske tegn er selvskryt, behov for å gjøre seg selv bedre, problemer med kritikk og et behov for å tråkke på andre så man føler seg bedre med seg selv. Lite sjarmerende trekk, men når man ser sånne folk for hva de er slutter man å føle seg usikker og mindre flink. Synes egentlig synd på sånne som må slite med seg selv hver dag så har litt overbærenhet med de. 7
Gjest NotNaomi Skrevet 21. april 2017 #3 Skrevet 21. april 2017 Vi har sikkert alle møtt typen :-) Det jeg har lært meg forlengst er å se på det med humor,og svare ironisk. Ikke stygt,men sånn at vedkommende skjønner at en ikke tar de alvorlig på sitt verste. Og ja,min svigermor var sånn. Bare enda verre. Ikke ta opp kampen med sånne,prøv å overhør og ta det med ti klyper salt.
Gjest GoldenLioness Skrevet 21. april 2017 #4 Skrevet 21. april 2017 Hadde bare ignorert sånn oppførsel. Ikke la deg påvirke. At hun rakker ned på andre er for å heve seg selv. Særdeles lite sjarmerende egenskap, men noen mennesker klarer ikke å la være fordi de har det kjipt med seg selv og trenger å bekrefte for seg selv at det er bedre enn det de egentlig er. Så; ignore, ignore, ignore!
AnonymBruker Skrevet 21. april 2017 #5 Skrevet 21. april 2017 Det bunner vel egentlig mest i at hun er veldig usikker og at det er noe hun sliter med. Hun må ha bekreftelse og dermed overdriver hun og skal være bedre enn andre. Hun har et problem, og det smitter ikke over på deg. Er du en selvsikker person som er fornøyd med hvordan du er så ikke vær redd. Anonymkode: efc68...ac6
AnonymBruker Skrevet 21. april 2017 #6 Skrevet 21. april 2017 Stor klem til deg! Min er også sånn, og de første årene forsto jeg ikke hvorfor jeg ble så uvel av å være sammen med henne. Jeg ble rådet til å gi beskjed, og å arrestere henne i det hun sa, så da hun rakket ned på bryllupet vårt så da jeg at jeg ikke syntes det var så hyggelig sagt og at det gjorde meg trist. Da gjentok hun det hun hadde sagt to ganger til, bare sånn for å være sikker, liksom! Etterhvert har vi faset henne ut, for det var aldri bra nok og hun var konstant nedlatende og kritisk. Nå har vi bare sporadisk kontakt, og alt går gjennom mannen min. Lykke til videre! Anonymkode: 7b2a9...f91
AnonymBruker Skrevet 21. april 2017 #7 Skrevet 21. april 2017 Er hun fra bøgda eller? Hun er en gammel dame som sliter med selvbildet, det er sikkert og visst. Bitter gammel og negativ. Du får bare finne styrke. Anonymkode: fe9d8...bd9 1
Kamilla86 Skrevet 21. april 2017 Forfatter #8 Skrevet 21. april 2017 Tusen takk for at dere tar dere tid til å svare meg, mange gode svar det hjelper faktisk:) !!!! Glemte å si at hun fakktisk frammstår som utrolig hygglig å imøtekommende, så jeg tror ikke alle merker denne negative siden som hun har, jeg nevnte det for en vennine av meg som kjenner henne hun kunne ikke sjønne hva jeg snakket om og så kom hun i ettertid å sa: SJUKT men nå har jeg også merket hva hun egentlig sier. Jeg har tenkt at hun er usikker osv.. men så kom jeg over en artikkel om manipulerende mennesker og da stemte alt på en FLEKK. Men man kan vel ikke stole blindt på sånne artikkler. Jeg er veldig stille når jeg er der for jeg vil ikke si noe som kan bli brukt mot meg og så merker jeg at hun ikke er genuint opptatt av mennesker så jeg føler at hun ikke lytter når jeg prater. Hun spør meg aldri om noen ting, hun bare antar ting om meg. Begge har gått høyskole utdanning, men det er en stund siden hun gjikk på høyskole, men hun tar nå noe videre utdanning. Da sa hun plutselig: jeg har så mange eksamener og arbeidskrav, mye mer en hva du hadde når du gjikk på skole, men da vet hun jo ingenting om det hufff... ja jeg får bare prøve å leve med det å ignorere det.. er nokk best jeg ikke henger meg opp i det... fe9d8...bd9 : ja hun er fakktisk i fra bygda, ja det er sant, er ikke akkuratt oppfløftende å vere med sånne folk overtid, det terer på "psyken" eller gir ikke akkuratt bedre livsglede. 7b2a9...f91: Nesten bra det ikke bare er jeg som har det sån, men trist at det endte sån, men forstår at du ikke har så godt kontakt med henne. Håper at dere har mye god familie rundt dere selv om det ikke gjikk så bra med forholdet til svigermoren din. STOR KLEM TILBAKE <3 efc68...ac6: ja hun virker jo usikker, det er hvertfall noe hun sliter med, men samtidig virker hun ikke usikker hun er rakk rygget og spør ALDRI folk om råd, det virker det som at hun er " for god til " hun skal hvertfall vere best i apselutt alt og en kan se at om noen ikke har det bra eller har dummet seg ut så fryder hun seg. GoldenLioness: tusen takk for tips lar meg desverre påvirke siden jeg verdsetter relasjoner med andre veldig høyt. Men skal prøve å bli flinkere å holde kommentarene og sån på avstand. Jeg blir ikkje bare ille berørt av kommentarer rettet mot meg, men også kommentarer som er rettet mot andre mennesker som jeg bryr meg om. Notnaomi: Det er en veldig god ide, trur jeg må begynne å bruke mer humor, da kan det hende at det løsner :D Det å ta det med en klype salt er lurt, men lettere sagt en gjort, jeg skal prøve så godt jeg kan LittleBabyBlue: ja det har du helt rett i, er jo egentlig litt synd på henne siden hun ikke har det så veldig godt med seg selv. Jeg er usikker på om hun er usikker eller manipulerende, for hun gjør ALT for å fremmstå bedre enn andre, ikke bare bedre men BEST.
ViljaH Skrevet 21. april 2017 #9 Skrevet 21. april 2017 Husk at også husmødre kan ha sterkt konkurranseinstinkt. Og så har de ingen naturlige arenaer å ta ut dette på. Så da finner de utløp i hverdagen. Kombinert med dårlig selvtillit, så har du partyet gående
AnonymBruker Skrevet 22. april 2017 #10 Skrevet 22. april 2017 Høres akkurat ut som min søster. Hvis vi ( ja især meg da hennes huggestabbe siden tidenes morgen) har opplevd noe dårlig så later hun som hun ikke husker at vi har nevnt det så må hun gjenta det høylytt gjerne i andres påhør,med en kunstig medlitende og da nedlatende røst.Som feks Åååååå...ER DU ARBEIDSLEDIG?? sier hun sakte og kjempehøyt i en liksom stakkars deg tone også skjønner vi på tonefallet og den upassende gjentagelsen at hun ikke mener noe snilt med det. Hvis hun er i kirken,et bryllupet (vårt bryllup ja) og ikke er blitt bedt i selskap,feks brudeparet ikke skal ha selskap men skulle isteden reise direkte til syden ilag med et vennepar) kan hun utbryte i alles nærvær høyrøstet med bebreidende stemme henvedt til den lille datteren sin."Nei!!.... VI FÅR GÅ OG TA OSS EI PØLSE PÅ STATOIL VI DA!!?? Rett og slett ufyselig Jeg ble syk av å være med henne og prøver å være minst mulig med henne. Anonymkode: 99780...32e
AnonymBruker Skrevet 22. april 2017 #11 Skrevet 22. april 2017 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Høres akkurat ut som min søster. Hvis vi ( ja især meg da hennes huggestabbe siden tidenes morgen) har opplevd noe dårlig så later hun som hun ikke husker at vi har nevnt det så må hun gjenta det høylytt gjerne i andres påhør,med en kunstig medlitende og da nedlatende røst.Som feks Åååååå...ER DU ARBEIDSLEDIG?? sier hun sakte og kjempehøyt i en liksom stakkars deg tone også skjønner vi på tonefallet og den upassende gjentagelsen at hun ikke mener noe snilt med det. Hvis hun er i kirken,et bryllupet (vårt bryllup ja) og ikke er blitt bedt i selskap,feks brudeparet ikke skal ha selskap men skulle isteden reise direkte til syden ilag med et vennepar) kan hun utbryte i alles nærvær høyrøstet med bebreidende stemme henvedt til den lille datteren sin."Nei!!.... VI FÅR GÅ OG TA OSS EI PØLSE PÅ STATOIL VI DA!!?? Rett og slett ufyselig Jeg ble syk av å være med henne og prøver å være minst mulig med henne. Anonymkode: 99780...32e Og jada hun er i utgangspunktet svært hyggelig og imøtekommende hun også,og jeg vil påstå at det er derfor hun klarer å komme innpå oss gang på gang,også tror vi at hun er blitt grei og at det kan ikke være så ille så skjer det igjen ogjen og vi sitter der som noen dumme fjols. Anonymkode: 99780...32e
AnonymBruker Skrevet 22. april 2017 #12 Skrevet 22. april 2017 6 timer siden, AnonymBruker skrev: Høres akkurat ut som min søster. Hvis vi ( ja især meg da hennes huggestabbe siden tidenes morgen) har opplevd noe dårlig så later hun som hun ikke husker at vi har nevnt det så må hun gjenta det høylytt gjerne i andres påhør,med en kunstig medlitende og da nedlatende røst.Som feks Åååååå...ER DU ARBEIDSLEDIG?? sier hun sakte og kjempehøyt i en liksom stakkars deg tone også skjønner vi på tonefallet og den upassende gjentagelsen at hun ikke mener noe snilt med det. Hvis hun er i kirken,et bryllupet (vårt bryllup ja) og ikke er blitt bedt i selskap,feks brudeparet ikke skal ha selskap men skulle isteden reise direkte til syden ilag med et vennepar) kan hun utbryte i alles nærvær høyrøstet med bebreidende stemme henvedt til den lille datteren sin."Nei!!.... VI FÅR GÅ OG TA OSS EI PØLSE PÅ STATOIL VI DA!!?? Rett og slett ufyselig Jeg ble syk av å være med henne og prøver å være minst mulig med henne. Anonymkode: 99780...32e :o ! Sånn er søstra mi også! Anonymkode: 5decf...74e
AnonymBruker Skrevet 22. april 2017 #13 Skrevet 22. april 2017 Min mor har en del lignende trekk. Hun kan fint tilbringe ei hel helg med kun å snakke nedlatende om andre mennesker uten å se at hun kastet stein i glasshus. For eksempel kan hun nærmest fryde seg over at andre har så dårlig forhold til sine svigerbarn, men ser ikke selv at hun selv nesten ikke kommuniserer med noen av sine svigersønner. Hun kan kritisere andre sine barn og barnebarn uten å se at vi hat lignende vansker i vår slekt også etc etc. Hun oppfører seg nærmest som om hele livet et en konkurranse om å være best. Ser aldri andre sin side av en sak og tror kort sagt hun selv vet best. Jeg tenker også at det bunner i et voldsomt behov for bekreftelse. Det dumme er at jeg bare ikke klarer å gi henne det, og dermed blir vel hennes behov for det, enda mer desperat, og sånn fortsetter spiralen. Anonymkode: 70682...f5d 1
Kamilla86 Skrevet 23. april 2017 Forfatter #14 Skrevet 23. april 2017 På 21.4.2017 den 16.56, ViljaH skrev: Husk at også husmødre kan ha sterkt konkurranseinstinkt. Og så har de ingen naturlige arenaer å ta ut dette på. Så da finner de utløp i hverdagen. Kombinert med dårlig selvtillit, så har du partyet gående Ja det virker sånn off, det må vere slitsomt å ha det sånn og også slitsomt for de rundt.
Kamilla86 Skrevet 23. april 2017 Forfatter #15 Skrevet 23. april 2017 11 timer siden, AnonymBruker skrev: Min mor har en del lignende trekk. Hun kan fint tilbringe ei hel helg med kun å snakke nedlatende om andre mennesker uten å se at hun kastet stein i glasshus. For eksempel kan hun nærmest fryde seg over at andre har så dårlig forhold til sine svigerbarn, men ser ikke selv at hun selv nesten ikke kommuniserer med noen av sine svigersønner. Hun kan kritisere andre sine barn og barnebarn uten å se at vi hat lignende vansker i vår slekt også etc etc. Hun oppfører seg nærmest som om hele livet et en konkurranse om å være best. Ser aldri andre sin side av en sak og tror kort sagt hun selv vet best. Jeg tenker også at det bunner i et voldsomt behov for bekreftelse. Det dumme er at jeg bare ikke klarer å gi henne det, og dermed blir vel hennes behov for det, enda mer desperat, og sånn fortsetter spiralen. Anonymkode: 70682...f5d Oj, så fint at du greier å se/innse at din mor er " sån" er ikke mange barn som greier å se det negative i foreldrene eller hva jeg skal si, min oppfattning er at det er lett å bli dratt med. Er akkuratt sån svigermor er også, baksnakker andre for ting hun egentlig ikke er noe god på selv. Hun har 2 jenter og 2 gutter, det virker ikke som at guttene blir påvirket av det, men dattra er nett på samme vise. Ja det gjør nok det, jeg har bekreftet hvor fin hus de har og fine ting, da blir svigermor veldig glad og går rundt å viser meg hva hun har malt, hvor hun har kjøpt tinga osv.. da viser jeg interesse og skryter å kan komme inn med å ja den har jeg åsså, bare at jeg har kjøpt den der og der sier jeg. Vist vi har samme ting så er hennes ting uansett dyrere osv.. så går ikke an å føre en normal samtale engang har jeg noe likt som henne så holder jeg kjæft eller later som at jeg ALDRI har sett noe lignende hehe. Jeg forstår, men trur du at det hadde blitt bedre om du bekrefter din mor? jeg føler det ikke sån her, men det kan jo hende over en viss tid eller noe
AnonymBruker Skrevet 23. april 2017 #16 Skrevet 23. april 2017 9 timer siden, Kamilla86 skrev: Oj, så fint at du greier å se/innse at din mor er " sån" er ikke mange barn som greier å se det negative i foreldrene eller hva jeg skal si, min oppfattning er at det er lett å bli dratt med. Er akkuratt sån svigermor er også, baksnakker andre for ting hun egentlig ikke er noe god på selv. Hun har 2 jenter og 2 gutter, det virker ikke som at guttene blir påvirket av det, men dattra er nett på samme vise. Ja det gjør nok det, jeg har bekreftet hvor fin hus de har og fine ting, da blir svigermor veldig glad og går rundt å viser meg hva hun har malt, hvor hun har kjøpt tinga osv.. da viser jeg interesse og skryter å kan komme inn med å ja den har jeg åsså, bare at jeg har kjøpt den der og der sier jeg. Vist vi har samme ting så er hennes ting uansett dyrere osv.. så går ikke an å føre en normal samtale engang har jeg noe likt som henne så holder jeg kjæft eller later som at jeg ALDRI har sett noe lignende hehe. Jeg forstår, men trur du at det hadde blitt bedre om du bekrefter din mor? jeg føler det ikke sån her, men det kan jo hende over en viss tid eller noe Jeg vet jo ikke om det hadde blitt bedre. Føler bare noen ganger at hun snakket nedlatende om andre for å nesten overbevise seg selv om at hun er bedre. Det er mange andre eksempler på at hun "konkurrerer" om å være best også (kjøper dyre gaver til oss hele tiden og passer på å la prislappen stå på blant annet), og jeg får noen ganger lyst til å si at det ikke er sånne ting som avgjør om vi er glade i henne, men vi kommuniserer veldig dårlig, og samtalene dreier seg mest om vær og vind og barna fra min side. Anonymkode: 70682...f5d
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå