Amaha Skrevet 21. april 2017 #1 Skrevet 21. april 2017 Jeg ser tydelig skille her i byen mellom lavstatus og høystatus, disse gruppene blander seg aldri og går tydelig klar av hverandre i sosiale settinger. De velstående virker så glade og sosiale- med hverandre/likestilte og overser de med lavere status, mens den andre gruppen virker noe mer lavmælt og ydmyke og holder seg også for seg selv. Er det noe i dette? Blir man lykkelig av god økonomi og synes man det er nedverdigende med alminnelig/lav inntekt? Jeg synes det er latterlig, selv med min middels inntekt er jeg istand til å inkludere både oppover og nedover rangstigen Det er noe som heter økonomisk kapital og noe som heter sosial kapital, disse går litt hånd i hånd synes jeg, men jeg kan ikke hjelpe for å bli kraftig irritert over sosial utestenging som følge av at noen ikke får full skår på disse. Jeg kommer utenbys fra og er ikke vant til dette, og ikke har jeg tenkt til å bli det heller Synes du velstående mennesker er bedre mennesker fordi de har god råd/ lavtlønte mennesker er annenrangs og fortjener ikke å inkluderes i sosiale settinger?
AnonymBruker Skrevet 21. april 2017 #2 Skrevet 21. april 2017 Syns det er nedverdigende i møte med advokater, leger o.l., og merker at jeg tillegger dem meninger om meg og mitt som de ikke har gitt uttrykk for. Er selvfølgelig bevisst på at problemet ligger hos meg. Det jeg reellt sett har lagt merke til, er at de som regel er mer inkluderende enn "lavstatusmennesker", som virker opptatte av å holde andre lavere på rangstigen enn dem selv. De som legitimt har høy status i samfunnet virker ikke å bry seg om sånt (kanskje med unntak av nyutdannede og nyrike). Anonymkode: d2004...bf0
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå