Virilja Skrevet 21. april 2017 #1 Skrevet 21. april 2017 Hei! Først og fremst så er jeg ikke den samme som har laget andre diverse tråder om norskeksamen her i det siste Jeg skal ha privatisteksamen i norsk nå og sliter så veldig med en del av litteraturhistorien, og lurer på om noen kan hjelpe meg. Problemet gjelder litteratur på 1900-tallet, hvor realistisk og modernistisk litteratur fungerte samtidig. Problemet her er at jeg ikke helt klarer å skille på hva som er hva. F.eks nevnes Erlend Loes "naivistiske" bøker i beskrivelsen av begge retningene. Jeg har forstått det sånn at realismen fortsatte med den "tradisjonelle" stilen, mens modernismen dreide seg om å se ting på en ny måte, gå vekk fra det tradisjonelle og f.eks. bruke litt "rare" karakterer i stedet for "typer" som er mer vanlig i realistisk litt. (Kort fortalt). Men uansett hvor jeg leser (Har lest i både Lokus og Signatur og på NDLA), så går disse begrepene inn i hverandre etter hvert, som f.eks. hos Erlend Loe. Har ikke hatt problemer med de andre litterære epokene, men her synes jeg alt går litt i ball for meg, så jeg ender opp med å bruke alt for mye tid bare på dette emnet Noen som orker å prøve å forklare meg litt? Eller har noen gode linker jeg ikke har funnet?
Ewna Skrevet 21. april 2017 #2 Skrevet 21. april 2017 De har jo en del likhetstrekk. Det er heller ikke slik at en tekst nødvendigvis kun har modernistiske trekk, samme tekst kan også ha realistiske trekk. Slik er det med alle litteraturperioder, f.eks. kan en tekst både ha romantiske og realistiske trekk.
Virilja Skrevet 21. april 2017 Forfatter #3 Skrevet 21. april 2017 51 minutter siden, ewna skrev: De har jo en del likhetstrekk. Det er heller ikke slik at en tekst nødvendigvis kun har modernistiske trekk, samme tekst kan også ha realistiske trekk. Slik er det med alle litteraturperioder, f.eks. kan en tekst både ha romantiske og realistiske trekk. Ja, men da er det enklere å forholde seg til siden de da er plassert i mer konkrete epoker. Men antagelig er det ikke så komplisert som jeg skal ha det til. Har nok bare kjørt meg fast 1
TinyBean Skrevet 21. april 2017 #4 Skrevet 21. april 2017 Kanskje det hjelper om du tar en liten pause, gjør noe annet og så kommer tilbake til emnet etterhvert? Jeg har selv brukt nesten all fritiden min på å lese til historie og jeg ble sprø av flere timer med antikken to dager på rad. Kan muligens ikke sammenlignes, men for min del hjalp det å gjøre noe annet i en "pause". Gjorde litt norsk faktisk Skal til på litteraturkapittelet selv i norsk nå og ble litt satt ut av hvor mye det er, men må jo gjennom det. Lykke til! Dette klarer du!
Gjøksuppe Skrevet 21. april 2017 #5 Skrevet 21. april 2017 (endret) Når det er snakk om modernisme i litteraturhistorien er det nok lettest å snakke om lyrikk; Obstfelder og Jakobsen for eksempel. Realisme-naturalisme er et begrep brukt mer om epikk og drama; Holdberg, Ibsen og Skram. Har dog liten kjennskap til eksamensformen for privatister. Endret 21. april 2017 av Gjøksuppe
Virilja Skrevet 22. april 2017 Forfatter #6 Skrevet 22. april 2017 21 timer siden, TinyBean skrev: Kanskje det hjelper om du tar en liten pause, gjør noe annet og så kommer tilbake til emnet etterhvert? Jeg har selv brukt nesten all fritiden min på å lese til historie og jeg ble sprø av flere timer med antikken to dager på rad. Kan muligens ikke sammenlignes, men for min del hjalp det å gjøre noe annet i en "pause". Gjorde litt norsk faktisk Skal til på litteraturkapittelet selv i norsk nå og ble litt satt ut av hvor mye det er, men må jo gjennom det. Lykke til! Dette klarer du! Ja, jeg får vel prøve det. Synes kanskje det løsnet litt nå, så har så lyst til å liksom bli "ferdig" med den biten snart! Jeg har matte også som jeg må gjøre innimellom, men nå nærmer det seg veldig norskeksamen så da blir det mest det. Det er heldigvis det siste ift. litteraturhistorie, så da står jeg igjen med språk. Eksamen om under tre uker! Lykke til med historie! Jeg tok den før jul og det gikk ganske bra. Tror de er ganske snille når det er et så stort og omfattende pensum. 18 timer siden, Gjøksuppe skrev: Når det er snakk om modernisme i litteraturhistorien er det nok lettest å snakke om lyrikk; Obstfelder og Jakobsen for eksempel. Realisme-naturalisme er et begrep brukt mer om epikk og drama; Holdberg, Ibsen og Skram. Har dog liten kjennskap til eksamensformen for privatister. Takk for svar 1
Virilja Skrevet 22. april 2017 Forfatter #7 Skrevet 22. april 2017 (endret) Er det noen som vet om sosialrealismen faller innunder postmodernismen? (1970-tallet) Eller er de to opposisjoner? I bøkene er det tydeligvis umulig å dele disse fra hverandre! Og er modernismen en del av det moderne prosjektet?? Edit: På NDLA står det ganske klart at modernismen er en kritikk av det moderne prosjektet. Men da forstår jeg ikke hvorfor flere forfattere nevnes begge steder? Erlend Loe er et eksempel. I kapitler og artikler og modernisme nevnes han som utpreget modernist, men han står også oppført under det moderne prosjektet. Det samme gjelder f.eks. Herbjørg Wassmo og Lars Saabye Christensen. Både Tarjei Vesaas, Knut Hamsun og Dag Solstad nevnes som noen som skriver begge deler, men de nyere her står det så rotete om! Endret 22. april 2017 av Virilja
AnonymBruker Skrevet 22. april 2017 #8 Skrevet 22. april 2017 4 timer siden, Virilja skrev: Er det noen som vet om sosialrealismen faller innunder postmodernismen? (1970-tallet) Eller er de to opposisjoner? I bøkene er det tydeligvis umulig å dele disse fra hverandre! Og er modernismen en del av det moderne prosjektet?? Edit: På NDLA står det ganske klart at modernismen er en kritikk av det moderne prosjektet. Men da forstår jeg ikke hvorfor flere forfattere nevnes begge steder? Erlend Loe er et eksempel. I kapitler og artikler og modernisme nevnes han som utpreget modernist, men han står også oppført under det moderne prosjektet. Det samme gjelder f.eks. Herbjørg Wassmo og Lars Saabye Christensen. Både Tarjei Vesaas, Knut Hamsun og Dag Solstad nevnes som noen som skriver begge deler, men de nyere her står det så rotete om! Samtidslitteratur er til tider umulig å kategorisere ved hjelp av de tradisjonelle litterære stilene, da disse ofte får sitt tilnavn etter deres periode har opphørt. Å henge seg opp i underkategorier eller å prøve å sette forfatterskap i bås, særlig når det gjelder de som har gjort seg gjeldene i senere tid, er trolig bortkastet. Anonymkode: c00bf...3fb
gobbledigook Skrevet 22. april 2017 #9 Skrevet 22. april 2017 4 timer siden, Virilja skrev: Er det noen som vet om sosialrealismen faller innunder postmodernismen? (1970-tallet) Eller er de to opposisjoner? I bøkene er det tydeligvis umulig å dele disse fra hverandre! Og er modernismen en del av det moderne prosjektet?? Edit: På NDLA står det ganske klart at modernismen er en kritikk av det moderne prosjektet. Men da forstår jeg ikke hvorfor flere forfattere nevnes begge steder? Erlend Loe er et eksempel. I kapitler og artikler og modernisme nevnes han som utpreget modernist, men han står også oppført under det moderne prosjektet. Det samme gjelder f.eks. Herbjørg Wassmo og Lars Saabye Christensen. Både Tarjei Vesaas, Knut Hamsun og Dag Solstad nevnes som noen som skriver begge deler, men de nyere her står det så rotete om! På min norskeksamen sammenliknet jeg i hvert fall en tekst fra realismen og en fra sosialrealismen i og med at de tok opp mye av den samme tematikken (hovedsakelig kvinnesak). Det er en del likheter, uten at jeg husker spesielt mye av det.
DragonDays Skrevet 23. april 2017 #10 Skrevet 23. april 2017 Jeg tror bare man må innse at perioder glir over i hverandre, og at forfattere kan ha trekk fra flere. Når man skal snakke om det, kan man jo vinkle det slik at et verk kan ha modernistiske trekk, uten at man plasserer forfatteren i den samme (lukkede) båsen. Om man må si noe om forfatteren i den sammenhengen, kan man jo si noe sånt som " i boken -x-, gikk han i en mer realistisk retning enn i sine tidligere bøker, med en mer tradisjonell form og.. osv. Forfatterens navn er likevel naturlig å nevne i forbindelse med modernismen, da han ofte skildret..." Hvis du skjønner hva jeg vil frem til? Man kan være litt vag, eller si sett ut at flere perioder kan knyttes sammen med en forfatter.
Coby Skrevet 23. april 2017 #11 Skrevet 23. april 2017 Kan noen hjelpe meg? Har dere noe eksempel til leseliste?
AnonymBruker Skrevet 24. april 2017 #12 Skrevet 24. april 2017 12 timer siden, Coby skrev: Kan noen hjelpe meg? Har dere noe eksempel til leseliste? Det hjelper ikke å lage ny bruker Anonymkode: 7f41a...fb6 2
Virilja Skrevet 24. april 2017 Forfatter #13 Skrevet 24. april 2017 Takk for fine svar. Har klart å karre meg litt videre nå 1
Coby Skrevet 24. april 2017 #14 Skrevet 24. april 2017 9 timer siden, AnonymBruker skrev: Det hjelper ikke å lage ny bruker Anonymkode: 7f41a...fb6 Ja men for helvete da. Er du helt forbanna tett? Enten svar seriøst, eller kom deg ut av tråden. Kjære vene. 1
AnonymBruker Skrevet 24. april 2017 #15 Skrevet 24. april 2017 7 minutter siden, Coby skrev: Ja men for helvete da. Er du helt forbanna tett? Enten svar seriøst, eller kom deg ut av tråden. Kjære vene. Siden du er så sympatisk, for jeg lyst å hjelpe deg. Virkelig! Hva med å se på alle de svarene du har fått tidligere og ta det til deg? Kanskje du skal ta eksamene dine seriøst når vi først er inne på det? Anonymkode: 7f41a...fb6 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå